نسخه چاپی

كارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با نما تأكید كرد:

اسرائیل در قره باغ دنبال ناامنی برای ایران است

عکس خبري -اسرائيل در قره باغ دنبال ناامني براي  ايران است

كارشناس مسائل بین‌الملل گفت: رژیم صهیونیستی تلاش می‌كند تا از طریق جنگ قره‌باغ حریم امنیتی جمهوری اسلامی ایران را ناامن كند، اما جمهوری اسلامی ایران به عنوان یك كنشگر مهم منطقه‌ای در این خصوص سكوت نخواهد كرد.

غلامرضا کحلکی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار نما در تحلیل مناقشات مرزی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره‌باغ گفت: من معتقدم بحرانی که در میان دو کشور ارمنستان و آذربایجان به وجود آمده، محیط پیرامونی خود را درگیر خواهد کرد.

وی افزود: همچنین طرفین این بحران توانایی این را ندارند که بتوانند آن را ادامه دهند؛ زیرا جامعه جهانی نمی‌تواند شعله‌ور شدن مناقشه میان ارمنستان و آذربایجان را برتابد به‌ویژه کشورهای پیرامونی این دو.

کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: اما برخلاف کنشگران منطقه‌ای، کنشگران فرامنطقه‌ای مانند رژیم صهیونیستی از مناقشه آذربایجان و ارمنستان منافع خود را تأمین می‌کند و از آن نفع می‌برد؛ زیرا این رژیم پایگاه‌هایی را در برخی کشورهای منطقه به خصوص آذربایجان تأسیس کرده و تصمیم دارد، حریم امنیتی جمهوری اسلامی ایران را مورد تهدید قرار دهد.

کحلکی معتقد است که جمهوری اسلامی ایران با نزدیکی روابط سیاسی و اقتصادی خود با کشورهای منطقه به خصوص کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی که قرابت‌های فرهنگی با ما دارند، می‌تواند به کنشگر تأثیرگذار در منطقه قفقاز و مناطق پیرامونی خود تبدیل شود و فضای امنیتی خوبی را ایجاد کند.

وی تأکید کرد: رژیم صهیونیستی به نفوذ و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان و ارمنستان واقف است و تلاش می‌کند با حضور سنگین خود در این مناطق از دامنه نفوذ ما بکاهد.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه گفت: من معتقدم نباید به این زودی انتظار پایان بحران در روابط ارمنستان و آذربایجان را داشت، اما انتظار می‌رود که از شدت این بحران کاسته شود و به سطوح پایین‌تری تقلیل یابد، البته هرچند رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند این اتفاق رخ ندهد.

او تأکید کرد: قطعاً باید به این نکته اشاره کرد که رژیم صیهونیستی بیش از این نمی‌تواند در ماجرای مناقشه آذربایجان و ارمنستان نقش مخرب بازی کند؛ زیرا روسیه به این مناقشه ورود جدی پیدا خواهد کرد و سایر بازیگران فرامنطقه‌ای مانند آمریکا و روسیه چنین مسئله‌ای را خواستار نیستند.

کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: جنس مناقشه آذربایجان با ارمنستان با جنس سایر مناقشات در سراسر منطقه و جهان متفاوت است و قطعاً اگر این بحران تشدید شود، معمای امنیت در غرب آسیا پیچیده‌تر از قبل خواهد شد؛ لذا باید کشورهای مهم و تأثیرگذار مانند جمهوری اسلامی ایران و ترکیه تلاش کنند که بحران پیش‌آمده خاتمه یابد یا در حد یک تعارض تقلیل پیدا کند و اجازه ندهند که این بحران ابعاد گسترده‌تری به خود بگیرد.

۱۳۹۹/۷/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...