نسخه چاپی

داستان دردناك تیمانوفسكا در المپیك

عکس خبري -داستان دردناک تيمانوفسکا در المپيک

كریستین تیمانوفسكا، دونده ۲۴ ساله بلاروسی با سرنوشتی عجیبی در المپیك توكیو مواجه شد.



به گزارش نما، سوای المپیک ۱۹۷۲ مونیخ که در پی انفجار بمب به یک تراژدی واقعی تبدیل شد، شاید بتوان المپیک ۲۰۲۰ توکیو را یکی از دراماتیک‌ترین المپیک‌های تاریخ قلمداد کرد؛ بازی‌هایی که کرونا را تجربه کرد و به تعویق افتاد، در میان موجی گسترده از مخالفت‌ها آغاز شد و با جود افزایش روزافزون مبتلایان همچنان به پیش می‌رود. المپیک ۲۰۲۰ داستان‌های منحصربفردی برای تعریف کردن و حتی تبدیل شدن به فیلمی سینمایی دارد؛ از سرنوشت عجیب «سیمون بایلز» آمریکایی گرفته -که به دلیل آنچه مشکلات روانی عنوان شد حضور در رقابت‌های چند ماده دوومیدانی را از دست داد اما در نهایت توانست با کسب یک مدال برنز به کشورش بازگردد- تا قهرمانی دور از ذهن و شگفت‌انگیز یک ایتالیایی در دوی ۱۰۰ متر و اتهاماتی که در مورد دوپینگش به او نسبت می‌دهند و البته یک مورد کاملا عجیب و دردناک؛ زن ۲۴ ساله دونده‌ای که به یک باره کنار گذاشته شد و بنا بر برخی روایت‌های به دلایل سیاسی قرار شد به کشورش بازگردد اما او مقاومت کرد و در نهایت سرنوشتی عجیب برایش رقم خورد؛ «کریستین تیمانوفسکا» از بلاروس.

وقتی تیمانوفسکای دونده زن ۲۴ ساله از بلاروس برای شرکت در رقابت‌های دوومیدانی المپیک ۲۰۲۰ عازم توکیو بود؛ شاید هرگز فکرش را هم نمی‌کرد که این، یک سفر بی‌بازگشت به وطنش باشد. سفری که باعث شد همسرش نیز از توکیو به جای بلاروس راهی کشور دیگری در شرق اروپا (اوکراین) شود و شرایط خانوادگی‌ بغرنجی پیدا کند.

این دونده ۲۴ ساله طبق برنامه کادر فنی تیم ملی بلاروس قرار بود در ماده‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ متر زنان در المپیک توکیو مسابقه دهد. کریستین تیمانوفسکا در ماده تیمی دوی ۴ در ۴۰۰ متر امدادی نیز قرار بود شرکت کند. او در پیست قرار گرفت اما پیش از آغاز مسابقه و در نهایتِ شگفتی حاضران در ورزشگاه از سوی کادر فنی تیم ملی بلاروس از ترکیب تیم خارج شد. تیمانوفسکا که به شدت عصبی و مبهوت شده بود، پیست مسابقه را به اجبار ترک کرد. کادر فنی تیم ملی بلاروس اعلام کردند که تیمانوفسکا مشکل روانی دارد و همچنین از تخصص لازم برای دوی ۴ در ۴۰۰ متر امدادی برخوردار نیست.

بر این اساس؛ کریستین تیمانوفسکا بلافاصله به محل اقامت تیم ملی بلاروس در دهکده المپیک توکیو بازگردانده و از او خواسته شد تا با بستن چمدانش آماده بازگشت به مینسک پایتخت بلاروس شود. در این میان یک سیاستمدار بلاروسی اعلام کرد که شخص رئیس‌جمهور بلاروس به طور مستقیم دستور بازگرداندن کریستین تیمانوفسکا را به مینسک صادر کرده، زیرا این ورزشکار پیش از آن انتقادهای تندی از روند آماده‌سازی تیم ملی بلاروس و رئیس‌جمهور این کشور مطرح کرده بود.

کریستین تیمانوفسکا که پس از بازگشت به محل اقامت تیم ملی بلاروس تماس‌هایی با نزدیکانش برقرار کرده بود، پس از دریافت بلیت بازگشت به مینسک راهی فرودگاه توکیو شد. این دونده ۲۴ ساله پس از حضور در فرودگاه از سوار شدن به هواپیما خودداری کرد و با رفتن به سوی پلیس‌ از آنها خواست به او کمک کنند. تیمانوفسکا با تشریح شرایطش به پلیس توکیو گفته بود که به اجبار به کشورش بازگردانده می‌شود و خواهان مداخله کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) است. دونده بلاروسی پس از بررسی درخواستش توسط پلیس ژاپن و تماس با IOC به هتلی در فرودگاه توکیو انتقال داده شد تا تصمیم لازم درباره او گرفته شود. از همین لحظه، انتشار این خبر در رسانه‌های جهانی باعث بازتاب گسترده‌ای شد و حتی وزیر امور خارجه آمریکا درباره ورزشکار بلاروسی به اظهارنظر پرداخت و به این بهانه رئیس‌جمهور این کشور را مورد انتقاد قرار داد.

کمیته بین‌المللی المپیک با ارسال نامه‌ای به کمیته المپیک بلاروس خواهان دریافت گزارشی درباره کریستین تیمانوفسکا شد. بلاروس اعلام کرد این ورزشکار مشکل روانی دارد و باید به مینسک بازگردد. اتهامی که از سوی کریستین تیمانوفسکا رد شد و اعلام کرد که تحت فشار بسیار زیادی قرار دارد. در ادامه دیپلمات‌های سفارت بلاروس با مراجعه به فرودگاه بین‌المللی توکیو خواهان دریافت اطلاعات کاملی درباره سرنوشت تبعه خود شدند. سفارت لهستان نیز در اقدامی حمایتی اعلام کرد که حاضر است به کریستین تیمانوفسکا پناهندگی بدهد و تمامی شرایط تمرینی و مسابقه را در توکیو برای او فراهم می‌کند.

کریستین تیمانوفسکا نیز یک روز پس از این اتفاق گفت که نگران امنیتش است و می‌خواهد با آرامش خاطر به اروپا بازگردد. «آرسنی زدانوویچ»، همسر تیمانوفسکا نیز با توجه به این شرایط با ترک توکیو راهی اوکراین شد. او که خود نیز یک دونده برجسته است و به گفته تیمانوفسکا با وجود داشتن شرایط لازم از حضور در المپیک توکیو باز ماند، در اوکراین تحت حمایت دولت این کشور قرار گرفته است. وزارت امور خارجه اوکراین نیز اعلام کرد تمامی کمک‌های لازم به همسر دونده بلاروسی در کیِف انجام خواهد شد.

سرانجام دونده جنجال‌ساز بلاروسی امروز (چهارشنبه) توکیو را به مقصد اتریش ترک کرد. گفته می‌شود که قرار است کریستین تیمانوفسکا راهی لهستان شود اما هنوز مقصد بعدی پرواز وی از وین روشن نیست.

بدین ترتیب؛ سرنوشت، زن ۲۴ ساله‌ای را که به امید کسب افتخار و بازگشت پرشکوه به کشورش راهی المپیک شده بود را در مسیری متفاوت قرار داد؛ راهی که تیمانوفسکای جوان حتی تصورش را هم نمی‌توانست بکند. برای زنی در سن تیمانوفسکا، این می‌تواند سرنوشتی دردناک و غم‌انگیز تلقی شود. او که با چمدانی و ساکی محتوی نیازهای سفرش عازم توکیو شده بود، حتی فکرش را هم نمی‌کرد که مجبور شود قید خانه و زندگی، خانواده و دوستانش را بزند و به کشوری ثالث برگردد. این بازی سرنوشت با زنی دونده و ۲۴ ساله بود که یک عمر را پیش روی خود دارد، عمری که حالا به نظر می‌رسد قرار نیست در وطنش سپری شود!

منبع: تسنیم

۱۴۰۰/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...