نسخه چاپی

سقوط رهبری سیاسی-نظامی عامل تسلط طالبان در افغانستان بود

عکس خبري -سقوط رهبري سياسي-نظامي عامل تسلط طالبان در افغانستان بود

دبیركل ناتو بدون اشاره به اثرات مخرب حضور بیست ساله نظامیان آمریكایی و این سازمان در افغانستان، اعلام كرد كه عدم انسجام رهبری سیاسی در این كشور زمینه ساز تسلط طالبان شد.


به گزارش نما، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد که تصرف افغانستان توسط گروه طالبان ناشی از سقوط رهبری سیاسی و نظامی در افغانستان بوده است.

وی در همین رابطه گفت: چیزی که ما شاهدش بودیم، سقوط رهبری سیاسی و نظامی بود و همین مسئله باعث فروپاشی کامل دفاع (افغانستان) در مقابل طالبان شد.

استولتنبرگ همچنین تاکید کرد که ارزیابی های بسیاری جهت مطالعه این مسئله که آیا خروج آمریکا و متحدانش از افغانستان موجب سقوط دولت افغانستان شد یا خیر، صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه ادعاهایش افزود: تمرکز اصلی من این است که چطور می توانیم از دستاوردهایی که در جنگ با تروریسم به دست آوردیم، محافظت کنیم و اینکه چطور بتوانیم افراد را از افغانستان خارج کنیم.

ادعاهایی از این دست از دبیرکل ناتو و رهبران غربی در حالی مطرح می شود که آمریکا بیست سال پیش به بهانه حملات ۱۱ سپتامبر به برج های دوقلوی تجارت جهانی در شهر نیویورک، همراه با متحدانش در ناتو، به افغانستان حمله نظامی کرد.

حضور نظامیان آمریکایی و ناتو سرانجام در ۲۹ آگوست ۲۰۲۱، بی آنکه هیچ دستاوردی داشته باشد به پایان رسید و کمی پیشتر از تکمیل روند خروج آنها، افغانستان صحنه هرج و مرج و درگیری های نیروهای دولتی این کشور با گروه طالبان شد، که سرانجام این گروه با تسلط بر کابل مدعی قبضه کامل قدرت شد و در پی آن «اشرف غنی» رئیس جمهور سابق از این کشور گریخت.

حضور نظامی آمریکا و متحدانش در افغانستان طی بیست سال گذشته همواره به بهانه مبارزه با تروریسم توجیه شده است، حال آنکه آنها در مقطع فعلی مدعی هستند که تروریسم در مقایسه با دو دهه پیش، به پدیده ای جهانی تبدیل شده است!
منبع: مهر

۱۴۰۰/۶/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...