نسخه چاپی

دانشمند در گفتگو با نما:

دولت تكلیفش را با اقتصاد كشور مشخص كند

عکس خبري -دولت  تکليفش را با اقتصاد کشور  مشخص کند

كارشناس مسائل اقتصادی گفت: پیش از آنكه دولت رئیسی تصمیمات اقتصادی بگیرد باید ابتدا جنس رویكردش را به اقتصاد دولتی و خصوصی مشخص كند.

مسعود دانشمند در گفتگو با خبرنگار نما با بیان اینکه دولت سیزدهم ابتدا باید پاسخ دهد که قصد اداره اقتصاد کشور را به‌صورت خصوصی و یا دولتی دارد یا خیر؟ اظهار داشت: اگر تصمیم بر مدل اقتصاد دولتی باشد، مشابه اتحاد جماهیر شوروی که سوسیالیستی بود، یک اقتصاد دولتی کاملاً وابسته را تعیین می‌کند و مردم نیز در این میان کوپن و یا یارانه‌ای دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به این مطلب که اقتصاد خصوصی در یک بستر خصوصی و رقابتی ایجاد می‌شود و باعث جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تکنولوژی خواهد شد، گفت: در اقتصاد خصوصی جریان تولید به رونق می‌افتد و کشور سهم خود را از بازار جهانی در هر کالایی پیدا می‌کند.

کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: این پرسش اساسی از سوی دولت هنوز پاسخ داده نشده، اگر بنا بر اقتصاد دولتی است، رئیس‌جمهور با صراحت این موضوع را اعلام کند تا تکلیف بخش خصوصی و سایر مسائل در کشور روشن شود.

دانشمند با بیان اینکه دولت می‌تواند در زمینه اقتصادی یک بسته اقتصادی تعریف کند و حتی مجلس نیز آن را تصویب کند، افزود: در حال حاضر سرمایه‌گذار خارجی و داخلی در ایران رغبتی به سرمایه‌گذاری ندارد؛ زیرا چشم‌انداز اقتصادی وجود ندارد و دولتی یا خصوصی بودن اقتصاد ایران مشخص نیست.

وی ضمن تأکید بر این مطلب که به‌دلیل اینکه سرمایه‌گذاری مطمئن و کافی وجود ندارد، اشتغال ایجاد نمی‌شود و در نتیجه نبود سرمایه‌گذاری و اشتغال، دولت درآمدهای لازم را از محل‌های مورد نظر کسب نمی‌کند و به پول نفت و گاز متکی می‌شود، ادامه داد: تا با فروش منابع طبیعی هزینه‌های عمومی را تأمین کند. به چنین شرایطی دیگر نمی‌توان اقتصاد گفت.

دانشند در پایان گفت که وقتی دولت قادر به تأمین مخارج خود از محل‌های قانونی و بر مبنای تولید ملی نباشد، طبیعی است برای اینکه حقوق پرسنل خود را پرداخت کند، نفت فروخته و دلار دریافتی را به ریال تبدیل و حقوق کارکنان خود را واریز کند. در نتیجه تمام این موارد به یکدیگر مربوط است و تا تکلیف آن مشخص نباشد سایر امور نیز بلاتکلیف باقی می‌ماند.

۱۴۰۰/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...