نسخه چاپی

تشریح هفت دغدغه پرستاران

عکس خبري -تشريح هفت دغدغه پرستاران

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشكی ایران به تشریح ۷ دغدغه پرستاران در روز پرستار پرداخت و گفت: پرستاران با كمترین دریافتی كارهای بزرگی انجام می‌دهند.

به گزارش نما، بهروز قنبری، با بیان اینکه بیشترین میزان نیروی درمانی شاغل در دانشگاه‌ها و مراکز درمانی را گروه‌های پرستاری تشکیل می‌دهند، افزود: حدود سه هزار و ۷۰۰ تخت فعال در مراکز دولتی دانشگاه علوم پزشکی ایران وجود دارد و بر اساس استاندارد به ازای هر تخت فعال باید حداقل ۲.۲ نیروی پرستار وجود داشته باشد که در دانشگاه ما به ازای هر تخت فعال ۱.۵ نیروی پرستار داریم.

وی ادامه داد: باید یادآوری کنم که برای ۳۰ درصد بخش‌هایی که از نظر دولت تخت قابل شمارش ندارد نیروی انسانی محاسبه نمی‌شود ولی کادر پرستاری در آنجا ارائه خدمت می‌کنند.
قنبری با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد از کادر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران را بانوان تشکیل می‌دهند، خاطر نشان کرد: حدود پنج هزار و ۴۰۰ نیروی زیرمجموعه پرستاری داریم که از این تعداد سه هزار و ۳۰۰ نفر پرستار هستند و بقیه جزو گروه پرستاری به شمار می‌روند.

وی با اشاره به جذب ۷۵۰ کادر پیمانی پرستاری در آزمون استخدامی سال گذشته، یادآور شد: از این آمار تعداد ۵۴۰ نفر نیروهای شاغل تبدیل وضعیت بودند و مابقی به عنوان نیروی جدید؛ جذب دانشگاه شدند که متأسفانه هنوز با کمبود نیروی انسانی در حوزه پرستاری مواجه هستیم.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان سختی‌ها و کمبود نیرو در دوران کرونا بیان کرد: پرستاران در این مدت بیشترین نقش مراقبتی و حمایتی را برعهده داشتند و زحمات زیادی کشیدند.
وی گفت: همه افراد گروه پرستاری حتی دانشجوهای پرستاری با همه مشکلات و چالش‌هایی که داشتند در میدان کرونا واقعاً ایستادگی کردند و متأسفانه در طی این دوران هفت نفر از کادر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

قنبری در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: یکی از برنامه‌های بسیار مهمی که در حال حاضر پیگیری می‌کنیم؛ بحث مدیریت ایمنی، کنترل عفونت، تجزیه و تحلیل اتفاق‌ها و حوادث در بیمارستان‌های تابعه است که در این زمینه آموزش‌های لازم نیز ارائه کردیم.

وی به موضوع فرآیندهای انتصابات حوزه پرستاری اشاره کرد و افزود: این فرآیند بر اساس ضوابط و شرایط احراز خاصی انجام می‌پذیرد و مهم‌ترین ملاک ما در انتخابات و انتصابات توجه به اخلاق حرفه‌ای و داشتن حسن اخلاق است.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اجرای برنامه آموزش به کارکنان و بیماران تصریح کرد: ما در یک سال گذشته بالغ بر ۱۴ دوره آموزشی اخلاق حرفه‌ای برای گروه‌های پرستاری برگزار کردیم.

وی از اجرای چند پایگاه برای آموزش مراقبت‌های پرستاری به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داد و افزود: در سال ۹۹ حدود ۲۰ هزار نفر ساعت آموزشی برای کارکنان پرستاری برگزار شد.

قنبری، برنامه ترخیص و آموزش به بیماران را به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها برشمرد و افزود: حدود ۶ هزار بیمار مزمن در مراکز تحت پوشش دانشگاه از طرف سوپروایزر آموزش به بیمار و تیم همراه، فالوآپ تلفنی (پیگیری وضعیت بیمار پس از ترخیص) شدند.

مدیر پرستاری دانشگاه مهم‌ترین مطالبه این گروه از خود گذشته را امنیت شغلی و تبدیل وضعیت آنها دانست و ادامه داد: هزار و ۲۷۰ نفر از نیروهای پرستاری دانشگاه به صورت شرکتی مشغول به خدمت هستند که امیدوارم طبق پیگیری و قول مساعدت دولت وضعیت استخدامی آنها نیز مشخص شود.

برقراری فوق العاده خاص در وزارت بهداشت، افزایش کارانه‌های پرستاری، ساماندهی تعرفه خدمات پرستاری، تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی، افزایش مجوز جذب و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز از مهم‌ترین دغدغه‌های گروه پرستاری بود که قنبری به آنها اشاره کرد و ضمن قدردانی از فداکاری‌های این گروه پرتلاش، خاطرنشان کرد: پرستاران، این افراد از خود گذشته و ایثارگر با عشق و علاقه و با کمترین دریافتی برای سرزمین خود کارهای بزرگی انجام می‌دهند که جای تقدیر دارد.
منبع: مهر

۱۴۰۰/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...