نسخه چاپی

مواد غذایی لازم برای جنگ با فشار خون بالا

عکس خبري -مواد غذايي لازم براي جنگ با فشار خون بالا

از بین عوامل متعددِ بالا برنده شانس ابتلا به بیماری‌های مزمن قلب و عروق، عاملی كه بیش از همه امكان كنترل و پیشگیری را به شما می‌هد فشار خون بالاست.

به گزارش نما، از بین عوامل متعددِ بالا برنده شانس ابتلا به بیماری‌های مزمن قلب و عروق، عاملی که بیش از همه امکان کنترل و پیشگیری را به شما می‌هد فشار خون بالاست. در حال حاضر بیش از یک میلیارد انسان در سراسر کره زمین از انواع متفاوت فشار خون بالا رنج می‌برند و همین موضوع باعث می‌شود یافتن راه‌هایی برای پیشگیری و کنترل این بیماری اهمیت بیشتری بیابد.

در حال حاضر یکی از ابزارهای یک پزشک متخصص برای رفع مشکل فشار خون بالا تجویز دارو است، اما هرچه جلوتر می‌رویم اهمیت ایجاد تغییرات در سبک زندگی و تاثیر قابل توجه این تغییرات در مسیر کنترل سطح فشار خون و در نتیجه کاهش شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر مشخص می‌شود. حالا تحقیقات دانشگاهی و بررسی‌های متخصصانِ فراوانی ثابت می‌کند پیشگیری و یا کنترل سطح فشار خون از این راه بسیار کم هزینه‌تر و کم زحمت‌تر از درمان این بیماری بوسیله داروهای شیمیایی است.

در این بین شاید تاثیرگذارترین بخش سبک زندگی برای ایجاد تغییر در مسیر رفع فشار خون بالا، برنامه غذایی روزانه است. به همین سبب در این مقاله سراغ خوراکی‌ها و مواد غذایی رفتیم که پررنگ‌تر شدنِ نقششان در برنامه غذایی روزانه شما، مطمئنا منجر به کاهش مشکلات فشار خون بالا خواهد شد.

۱. مرکبات

آن دسته از میوه‌هایی که ما به عنوان مرکبات می‌شناسیم و در بین آن‌ها بخصوص گریپ فروت، پرتقال و لیمو شیرین تاثیر قابل توجهی بر کاهش سطح فشار خون دارند. این میوه‌ها سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و ترکیبات گیاهی هستند و در راه کنترل سطح فشار خون به کمک شما خواهند آمد.

بر اساس آزمایشی که روی ۱۰۱ زن ژاپنی در طی مدت ۵ ماه انجام گرفت این نتیجه بدست آمد که مصرف روزانه آب لیموشیرین در به تعادل رساندن سطح فشار خون تاثیر بسزایی دارد. محققان این تاثیر را به دلیل اسید سیتریک و فلیونویدِ موجود در این میوه می‌دانند.

بر همین اساس متخصصان تغذیه نوشیدن منظم و روزانه آب پرتقال و گریپ فروت را هم بر کاهش سطح فشار خون موثر می‌دانند. توجه داشته باشید که مصرف گریپ فروت با برخی از داروهای کنترل سطح فشار خون تداخل دارد و اگر در حال مصرف دارو هستید حتما در این باره با پزشکتان مشورت کنید.

۲. سالمون و دیگر ماهی‌های چرب

مصرف ماهی‌های چرب به دلیل برخورداری از چربی‌های امگا سه منفعت‌های فراوان و متنوعی برای سلامتی انسان دارد و حالا تحقیقات جدید نشان می‌دهد همین ماده به سبب کاهش ترکیبی به نام اکسیلیپین که وظیفه منقبض کردن رگ‌های خونی را به عهده دارد و البته کاهش تورم می‌تواند به کاهش سطح فشار خون هم کمک کند.

در طی تحقیقی که بر روی بیش از دو هزار انسان سالم انجام گرفت مشخص شد هرچه سطح اسیدهای چربی مانند امگا سه در بدن فرد بالاتر باشد سطح فشار خون پایین‌تر خواهد بود و مصرف منظم مواد حاوی امگا سه می‌تواند تاثیر فراوانی روی کنترل سطح فشار خون داشته باشد.

۳. تخم کدو حلوایی

دانه‌های کدو هر چند که جثه کوچکی دارند، اما هنگامی که صحبت از ارزش غذایی باشد حسابی اهمیت پیدا می‌کنند. از دید یک متخصص تغذیه تخم کدو حلوایی مانند منبعی فشرده از موادی است که برای کاهش فشار خون اهمیتی حیاتی دارند. تخم کدو حلوایی محتوی منیزیم، پتاسیم و آمینو اسیدِ مهمی به نام آرگنین می‌باشد. آرگنین با تولید اکسید نیتریک به استراحت رگ‌های خونی و در نتیجه کاهش سطح فشار خون کمک می‌کند.

بد نیست بدانید تحقیقات فراوانی تاثیر روغن تخم کدو حلوایی را هم بر کاهش فشار خون ثابت کرده‌اند. در طی آزمایشی ۲۳ زن به مدت ۶ هفته روزی ۳ گرم از این روغن مصرف کردند و در پایان در تمام آن‌ها کاهش قابل توجهی در سطح فشار خون مشاهده شد.

۴. انواع لوبیاها و عدس

لوبیا و عدس هم سرشار از موادی است که توانایی تنظیم سطح فشار خون را دارا هستند. موادی مانند منیزیم، پتاسیم و فیبر و به جهت برخورداری از همین مواد، تحقیقات فراوانی تاثیر عدس و لوبیا در کاهش فشار خون را نشان می‎‌دهند.

هنگامی که به نتیجه بدست آمده از ۸ تحقیق مختلف در همین زمینه که روی ۵۵۴ نفر انجام شده نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که مصرف روزانه عدس و لوبیا و جایگزین کردن آن‌ها در برنامه غذایی روزانه در افراد مبتلا یا غیر مبتلا به فشار خون بالا، به تعدیل و کاهش سطح فشار خون کمک شایانی می‌کند.

۵. پسته

پسته سرشار از موادی است که برای سلامت بدن انسان به ویژه سلامت قلب و عروق مورد نیاز است. این ماده با برخورداری از مقادیر قابل توجهی پتاسیم و دیگر مواد مورد نیاز بدن برای سلامت قلب و عروق و تنظیم سطح فشار خون، ماده‌ای جادویی به حساب می‌آید.

هنگامی که به خلاصه‌ای از نتیجه به دست آمده از ۲۱ آزمایش مختلف نگاهی می‌اندازیم به این نتتیجه می‌رسیم که در میان مغزهای مختلف حاضر در این آزمایش‌ها، پسته بیش از همه در مسیر کاهش دو نوع مختلف فشار خون یعنی SBP و DBP موثر است.

۶. هویج

هویج به دلیل تردی و طعم خوب همین حالا هم در برنامه غذایی بسیاری از ما جایگاه مناسبی دارد. هویج سرشار از ترکیبات فنولیک مانند کلروجنیک، پی-کوماریک و اسیدهای کفئیک است که با کاهش تورم و آرام کردن رگ‌های خونی در به تعادل رساندن سطح فشار خون هم موثر است.

از آنجایی که هویج را می‌توان به شکل‌های مختلفی مصرف کرد لازم است بدانید اگر به دنبال کاهش سطح فشار خونتان هستید بهتر است هویج را به صورت خام مصرف کنید. تاثیر بیشتر هویجِ خام روی کاهش فشار خون از نتایج آزمایشی به دست آمد که روی نزدیک به ۲۲۰۰ نفر فردِ بین ۴۰ تا ۶۰ سال انجام شد.

بر اساس تحقیق دیگری که روی ۱۷ نفر صورت گرفت مشخص شد نوشیدن روزانه ۴۷۳ میلی لیتر آبِ هویجِ تازه می‌تواند تا حد قابل توجهی SBP را کاهش دهد، اما روی DBP تاثیری ندارد.

۷. کرفس

کرفس از آن دسته از سبزیجات پر استفاده‌ای است که بر تنظیم سطح فشار خون بسیار موثر است. دانشمندان تغذیه معتقدند دلیل این اثرگذاری وجود ترکیباتی به نام فِتالاید در کرفس است که به کاهش تورم و آرام کردن رگ‌های خونی کمک شایانی می‌کند.

جالب است بدانید بر اساس نتایجی که از آزمایش‌های مختلف بدست آمد بر خلاف هویج، کرفس اگر به صورت پخته مصرف شود تاثیر بیشتری بر کاهش سطح فشار خون خواهد گذاشت.

منبع:برترینها

۱۴۰۰/۱۰/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...