نسخه چاپی

سایه بحران تورمی آمریكا بر سر بایدن

نرخ تورم آمریكا به بیشترین حد خود در ۴۰ سال اخیر رسیده و دولت آمریكا را در آستانه انتخابات میان دوره‌ای با بحران گسترده‌ای مواجه كرده است.

به گزارش نما، نرخ تورم آمریکا با سرعتی بیشتر از پیش بینی‌های انجام شده در حال افزایش است و این افزایش سریع تورم تا حد زیادی به عدم تطابق بین عرضه و تقاضا ختم می‌شود.

به گزارش «بلومبرگ»، قیمت‌های مصرف‌کننده در آمریکا طی ژانویه بیش از حد انتظار افزایش یافت که نشان‌دهنده ضربه بزرگ‌تری به چک‌های حقوق آمریکایی‌ها بود.

بر اساس داده‌های وزارت کار آمریکا که در این هفته منتشر شد، شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) پس از رشد سالانه هفت درصدی در ماه دسامبر گذشته، ۷.۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

این امر در حالی روی می‌دهد که تورم آمریکا با سریع‌ترین سرعت از سال ۱۹۸۲ افزایش می‌یابد و فدرال رزرو برای افزایش نرخ‌های بهره آماده می‌شود.

شاخص تورم آمریکا در ماه ژانویه نسبت به ماه قبل ۰.۶ درصد افزایش یافت که منعکس کننده افزایش گسترده‌ای است که شامل هزینه‌های غذا، برق و سرپناه می‌شود؛ بدون احتساب اجزای بی ثبات مواد غذایی و انرژی، به اصطلاح قیمت‌های اصلی شش درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است - همچنین بیشترین افزایش از سال ۱۹۸۲ تا کنون - و ۰.۶ درصد نسبت به ماه قبل.

این در حالی است که اقتصاددانان رشد سالانه ۷.۳ درصدی (قیمت مصرف کننده) CPI و ۰.۴ درصدی را نسبت به ماه قبل پیش بینی کرده بودند.

رشد تورم آمریکا فراتر از حدانتظار

این داده‌ها تصمیم فدرال رزرو را برای شروع افزایش نرخ بهره در ماه آینده برای مبارزه با فشارهای تورمی گسترده تقویت می‌کند و می‌تواند بازارها را به انتظار اقدامات تهاجمی‌تر از سوی بانک مرکزی آمریکا سوق دهد.

افزایش مداوم قیمت‌ها قدرت خرید مصرف‌ کننده را کاهش داده و بیشتر از آنچه که یک جهش در اقتصاد آمریکا بوده، جلوگیری کرد.

پس از انتشار گزارش تورم در ژانویه که نشان دهنده افزایش غیرمنتظره بزرگی در هزینه های زندگی برای شهروندان آمریکایی بود، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، برای اجرای طرح های خود و حفظ کنترل حزبش بر کنگره با یک نبرد بزرگتر مواجه است.

یک گزارش دولتی نشان می‎دهد که تورم همچنان در آمریکا رو به افزایش است؛ این باعث شک و تردید مردم آمریکا در مورد این موضوع شد که آیا کاخ سفید به طور کامل برای مقابله با بحرانی که ممکن است در حال گسترش باشد آماده است یا خیر.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۱۱/۲۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...