نسخه چاپی

بایدن برای توافق مورد نیاز باید مطالبات ایران را بپذیرد

عکس خبري -بايدن براي توافق مورد نياز بايد مطالبات ايران را بپذيرد

مسئول سیاست خارجی اروپا دیشب در حالی تهران آمد كه گفته شده كه حامل پیام برجامی از سوی آمریكاست.

به گزارش نما، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: سفر بورل چند ساعت بعد از دیدار او با رابرت مالی نماینده آمریکا در مذاکرات وین صورت گرفت. پنجشنبه شب، انریکه مورا معاون بورل در توئیتر خود، عکسی از دیدار غیر رسمی خود، جوزپ بورل و رابرت مالی در رستورانی در بروکسل منتشر کرد و گفت که آن‌ها گفتگوهایی درباره برجام و چشم‌انداز آن در منطقه خاورمیانه داشته‌اند سخنگوی بورل هم گفته است سفر جوزپ بورل به ایران، به عنوان بخشی از تلاش‌های جاری درخصوص بازگرداندن برجام به اجرای کامل است.

سفر بورل به تهران در حالی انجام می‌شود که دو هفته قبل با شیطنت مشترک آمریکا و تروئیکای اروپایی، قطعنامه‌ای ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصویب رسید؛ اما در مقابل ایران، ۲۷ دوربین آژانس را که نظارت‌های فراپادمانی را بر تاسیسات هسته‌ای انجام می‌داند، خاموش کرد. همچنین آمریکایی‌ها در چند ماه اخیر ضمن افزایش چند مورد تحریم اشخاص و نهادهای ایرانی، مدعی شده‌اند که آخرین فرصت‌ها برای احیای برجام در حال از دست رفتن است.

در واقع به نظر می‌رسد دولت آمریکا همان شگرد لو رفته فشار و تهدید برای چانه‌زنی را در پیش گرفته تا در کنار پاترس کردن‌های سگ زنجیری‌اش اسرائیل، اروپا را به‌عنوان واسطه و پلیس خوب گسیل کند.

هیاهوی تبلیغاتی صهیونیست‌ها در حالی است که روزنامه یدیعوت آحارونوت دیروز فاش کرد: «شمار مسئولان امنیتی اسرائیلی که به صف حامیان امضای توافق هسته‌ای جدید با ایران پیوسته‌اند، رو به افزایش است. مسئولان امنیتی اسرائیل گفته‌اند که توافق برجام در سال ۲۰۱۵، توافق خوبی نبود، اما خروج ترامپ از این توافق، موجب پیشرفت هرچه بیشتر برنامه هسته‌ای ایران شد. / مسئولان اسرائیلی دستیابی به یک توافق بد با ایران را ترجیح می‌دهند، زیرا چنین توافقی زمان کافی برای تهیه یک طرح نظامی علیه ایران در اختیار رژیم صهیونیستی قرار خواهد داد».

این روزنامه صهیونیستی می‌افزاید: از میان مسئولان امنیتی اسرائیل که از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند، می‌توان به «اهارون هلیوی» رئیس‌شعبه اطلاعات نظامی امان، «عمیت ساعر» رئیس‌بخش مطالعات امان، «اورن ستر» رئیس‌تیپ راهبردی و «تال کالمن» رئیس‌بخش امور مربوط به ایران اشاره کرد. کمااینکه مسئولان شعبه امان برآورد کرده‌اند که بنی گانتز وزیر جنگ هم به این نتیجه رسیده که توافق، به مراتب خطرات کمتری را متوجه این رژیم خواهد کرد.

در همین حال، همزمان با انتشار خبر «دو برابر شدن صادرات نفت ایران» ظرف یک ماه اخیر (از ۴۶۱ هزار بشکه به ۹۶۱ هزار بشکه در روز)، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت: نقش چین در مقاومت ایران در برابر تحریم‌های آمریکا بسیار مهم و حیاتی است. چین از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۲۲ میلیارد دلار نفت خام از ایران خریداری کرده است.

وزیر امور خارجه چین هم در گفتگو با همتای ایرانی خود دکتر امیر عبداللهیان تاکید کرده است: طرف آمریکایی باید با جدیت مسئولیت‌های خود را بشناسد و به خواسته‌های منطقی طرف ایرانی درباره رفع تحریم‌ها پاسخ مثبت دهد.

همزمان، لاوروف وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی اعلام کرد: تجارت میان ایران و روسیه در سال گذشته، ۸۰ درصد افزایش یافت. در این میان وال استریت ژورنال روش در گزارشی به موفقیت ایران در دور زدن و بی‌اثر ساختن تحریم‌ها پرداخت و نوشت: «ایران یک زیرساخت پیچیده در دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است. بانک‌ها در چین، خاورمیانه و غرب به بخش‌های تحریم‌شده ایران خدمات ارائه کرده‌اند و این بخشی از تلاش‌های تهران برای مقابله با فشار آمریکا است. ایران از طریق شبکه‌ای از شرکت‌های صوری، صرافی‌ها و واسطه‌ها، حساب‌های بانکی ایجاد کرده که سالانه برای این کشور ده‌ها میلیارد دلار تجارت را امکان‌پذیر می‌کنند.»

همچنین «رابرت آینهورن» (مقام ارشد و اسبق اداره کنترل تسلیحات وزارت خارجه آمریکا) اخیرا تحلیلی که برای اندیشکده بروکینگز به نگارش درآورده، تاکید کرد: «مهار برنامه هسته‌ای ایران بدون اجرای توافق برجام امکان‌پذیر نیست و ایران با وجود تحریم‌ها توانسته صادرات نفت خود را به شکل چشمگیری افزایش دهد. احیای برجام با تمام کاستی‌های آن، تنها گزینه موجود برای آمریکاست. احیای برجام می‌تواند از تبدیل ایران به یک کشور دارای سلاح هسته‌ای حداقل برای هشت سال دیگر جلوگیری کند و چشم‌انداز یک رویارویی نظامی در سطح منطقه را کاهش دهد. در صورت عدم توافق، ایالات متحده نمی‌تواند فشار اقتصادی کافی ایجاد کند تا منابع موجود برای فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای ایران را تحت فشار قرار دهد یا تهران را مجبور به پذیرش توافق هسته‌ای محدودتر از برجام کند. کمپین فشار حداکثری شکست خورده است. هرگونه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تأثیر چندانی نخواهد داشت و با وجود اقدامات تنبیهی آمریکا علیه چین برای معاملات نفتی با ایران، پکن همچنان برای همکاری‌ها با ایران به منظور دور زدن تحریم‌ها مصمم است. صادرات نفت ایران به چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است و تعداد بشکه‌ها به بالای یک میلیون بشکه در روز رسیده است. یعنی بیشترین تعداد از زمانی که آمریکا در دولت ترامپ تحریم‌ها را مجدداً علیه ایران اعمال کرد».

در شرایطی که دیپلماسی اقتصادی کشور از چین و روسیه و قزاقستان تا ترکمنستان و تاجیکستان و پاکستان و عراق و قطر و ونزوئلا و... رونق گرفته، خبرها از رشد ۲۰ درصدی تجارت خارجی ایران و مثبت شدن تراز تجاری، افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفتی و رشد ۴ درصدی اقتصاد حکایت می‌کند که مجموعا به معنای غلبه ایران بر چالش تحریم و خروج تدریجی از رکود اقتصادی است. اما در مقابل، آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی، با بحران اقتصادی کم سابقه در چند دهه اخیر و تبعات قیمت نفت ۱۲۰ دلاری دست و پنجه نرم می‌کنند و به شدت نیاز دارند با افزایش -ولو موقتی- عرضه نفت ایران به بازار جهانی، شوک روانی کاهنده به قیمت‌ها بدهند. دولت بایدن، چند ماه مانده تا انتخابات کنگره و همزمان با تورم کم سابقه، به شدت به یک توافق با ایران برای آرامش دادن به بازار نفت نیاز دارد و با این حال می‌خواهد نیاز خود را در قالب امتیاز بفروشد!

اکنون به نظر می‌رسد دست طرف ایرانی از جهات مختلف اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک پرتر از همیشه است و باید با قاطعیت بیشتر، لغو موثر تحریم‌ها و راستی آزمایی و ارائه تضمین معتبر از سوی طرف آمریکایی و غربی را مطالبه کند.

۱۴۰۱/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...