نسخه چاپی

هاكی ایران تنه به تنه غول‌ها در قرقیزستان

عکس خبري -هاکي ايران تنه به تنه غول‌ها در قرقيزستان

تیم ملی هاكی روی یخ ایران نخستین حضور خود در رقابت‌های جهانی را تجربه می‌كند.

به گزارش نما، هاکی روی یخ یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین ورزش‌های جهان است. این بازی با دو تیم شش نفره انجام می‌شود و هدف در آن گل زدن به تیم حریف است. خطاهایی مثل آیسینگ، آفساید و توپ بیرون از زمین، حرکت بازیکنان را محدود می‌کنند. هاکی روی یخ با یک face-off آغاز می‌شود. داور در مرکز زمین یخی، پوک (توپ بازی هاکی روی یخ) را در مقابل دو بازیکن روبروی هم می‌اندازد و سپس هر دو بازیکن مهاجم برای مالکیت آن مبارزه کنند. تیمی که پوک را در اختیار دارد، به عنوان تیم مهاجم و تیم مقابل به عنوان تیم مدافع شناخته می‌شود.

برخی مدعی هستند که هاکی روی یخ در قرن نوزدهم در کانادا شکل گرفت؛ جایی که اقتباس‌هایی از هاکی مدرن، در شرایط یخ زده بازی می‌شد. از آن زمان به بعد، این ورزش به یکی از بزرگترین ورزش‌های دنیا تبدیل شد و بیشتر بازیکنان آن از مردمان شمال آمریکا بودند. NHL یا لیگ ملی هاکی، بزرگترین لیگ جهان است که سالانه میلیون‌ها دلار درآمد دارد.

نگاهی به پیداش هاکی روی یخ

گفته می‌شود هاکی روی یخ نخستین بار بیش از ۱۰۰ سال پیش در کانادا شروع شد. یک ادعا حاکی از آن است که چند سرباز انگلیسی در سال ۱۸۶۷ شکل ابتدایی این ورزش را بر سطح منجمد دریاچه انتاریو بازی کردند.

برای نخستین بار در سال ۱۸۷۵ میلادی این ورزش در مونترال بازی شد و در سال های دهه ۱۸۸۰ میلادی، ورزش هاکی روی یخ به اندازه‌ای در کانادا دلخواه مردم شد که در بیشتر شهرهای آن اجرا می‌شد و علاقمندان بسیاری را به تماشا می‌کشاند. نخستین باشگاه همزمان در کینگستون و مونترال تشکیل شد.

انجمن هاکی بازان غیرحرفه ای کانادا با ۱۰۰۰ عضو بنیاد نهاده شد. بنابراین جای به وجود آمدن هاکی روی یخ غیرحرفه‌ای کانادا است، اما آمریکا را می‌توان نخستین جای پیدایش هاکی حرفه‌ای دانست. در سال‌های دهه ۱۱۸۹۰ میلادی، هاکی روی یخ به آمریکا راه پیدا کرد و در سال‌های نخست قرن بیستم، انگلیسی‌ها هم با این ورزش تازه آشنا شدند.

طی سال های ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۵ ، باشگاه حرفه‌ای هاکی در شهر هوگتاون واقع در ایالت میشیگان بنیاد شد. فدراسیون بین‌المللی هاکی روی یخ در سال ۱۹۰۸ در انگلستان بنیاد نهاده شد و امروزه در کشورهای سردسیر اروپا، شمال امریکا و کانادا این ورزش بسیار دوست داشتنی است. مهمترین باشگاه جهانی حرفه ای هاکی روی یخ به نام باشگاه جهانی هاکی روی یخ در سال ۱۹۱۰ بنا شد.

سرآغاز هاکی در ایران

اولین فدراسیون هاکی در ایران به طور رسمی همزمان با مسابقات آسیایی، در سال ۱۳۵۱ تاسیس شد. یکی از عللی که باعث ایجاد این فدراسیون شد، حضور هاکی در این دوره بود و ایران نمی توانست بدون داشتن فدراسیون در آن شرکت کند.

اولین مسابقه رسمی هاکی در تهران بین ایران و اتباع خارجی ساکن تهران در سالن سرپوشیده هفتم تیر برگزار شد. انجام اولین مسابقه از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و خبر آن در روزنامه های ورزشی و خبری به چاپ رسید.

اجرای کلاس‌ها و برگزاری مسابقات هاکی و تاسیس فدراسیون و گزارشی از عملکرد به فدراسیون بین‌المللی که ریاست آن را رینه فرانک بر عهده داشت، رسماً اطلاع داده شد که همین منجر شد تا به تهران سفر کند. شاید بتوان موفقیت‌های تیم ملی هاکی در سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ و نیز حضور در جام جهانی ۲۰۱۱ لهستان به عنوان تنها نماینده قاره آسیا را در تاریخچه این ورزش ذکر کرد.

نخستین حضور در مسابقات جهانی هاکی روی یخ

مسابقات جهانی هاکی روی یخ از ۱۲ اسفند با حضور تیم ملی ایران و به میزبانی قرقیزستان آغاز شده و ملی‌پوشان کشورمان نخستین حضور خود در این تورنمنت را تجربه خواهند کرد. این می‌تواند سرآغازی بر پیشرفت هاکی روی یخ ایران باشد؛ رشته‌ای که پیش از این کمتر به آن توجه شده بود.

تیم ملی هاکی روی یخ ایران در شرایطی راهی این مسابقات شد که رقیبان سخت و قدرتمندی را پیش‌رو دارد و با توجه به تجربه اندکی که ملی‌پوشان دارند، قطعاً رقابت‌های سختی در انتظارشان خواهد بود. کاوه صدقی، سرمربی تیم ملی ایران در این مورد می گوید: اولین بازی ما با تیم میزبان بود که نتیجه را واگذار کردیم. با این حال ایران یک تیم بسیار همدل است.

شاید جالب باشد بدانید که هسته مرکزی تیم ملی کنونی، نزدیک به ۲ دهه قبل در اینلاین هاکی و در سال ۹۷ قهرمان آسیا شکل گرفته است. ۲ سال است تیم ملی به واسطه پیست یخ ایرانمال توانسته عضو فدراسیون جهانی هاکی روی یخ شود. این تیم در دو سال گذشته تمریناتش را در همین پیست انجام داده است.

تیم ملی هاکی روی یخ ایران را فرزاد هوشی دری، فرشاد مقدسی، نیما مهربان، محسن آقامحمدی، جلال کیهانفر، مازیار قربانی، آرمان بحری، متین قهارزاده، امین کره ای، محمد شیخ جعفری، دانیال باقری، امیر حیدری، عرشیا غفوری، عباس دهقانی، امیر مهدیون، دانیال ساروقی، مهبد عبداللهی، رضا پورهاشمی، اویس حسن زاده و علیرضا مهدوی تشکیل می‌دهند و هدایت این تیم هم برعهده کاوه صدقی است.


نگاهی به شرایط مسابقات جهانی

تیم ملی هاکی روی یخ ایران در مسابقات جهانی با قرقیزستان، سنگاپور، کویت و مالزی همگروه است که در نخستین مسابقه با نتیجه ۱۳ بر یک مغلوب قرقیزستان شد. در مورد نخستین حریف باید گفت که چیکانف، سرمربی اسبق تیم روسیه که طی ۵ سال با این تیم ۲ مدال طلا و ۳ مدال نقره جهانی را در تاپ دیویژن کسب کرد، حالا سرمربی قرقیزستان است. سلیمانف، مربی تیم قهرمان باشگاهی روسیه کمک مربی این تیم به شمار می‌رود. سلیمانف ریاست هاکی روی یخ آسیا را هم برعهده دارد و طبیعی بود که تمام توانش را برای برگرداندن خودش به جایگاه اصلی که همان دیویژن دو جهان هست، گذاشته است.

سنگاپور دومین حریف ایران به شمار می رود که در روز نخست استراحت داشت. روبرت مارتینی مربی تیم تورنتو ۷ سال است به عنوان سرمربی با این تیم کار کرده است. این تیم بازیکنان خوبی دارد که دو بازیکن آنها آمریکایی- سنگاپوری هستند و قطعاً ملی‌پوشان کشورمان دیدار سختی برابر آنها خواهند داشت.

سومین حریف ایران در مسابقات جهانی کویت خواهد بود. کویت ۳۰ سال است که هاکی دارد و تیم قدرتمندی در قاره آسیا به شمار می‌رود. بوئین زیداریویچ صربستانی ۷ سال است سرمربی این تیم است و پسرش را هم با تغییر گذرنامه، به تیم کویت آورده است. این تیم هم چهار بازیکن خارجی دارد.

مالزی، چهارمین حریف تیم ملی کشورمان سال ۲۰۱۹ در تاپ دیویژن آسیا با بردن قرقیزستان، سنگاپور، کویت و تیم‌های دیگر آسیا، قهرمان شده است. همان تیم با میانگین سنی ۲۲ سال وارد این مسابقات شده و قطعاً یکی از تیم‌های قدرتمند خواهند بود.

در مجموع باید گفت که هیچ مسابقه آسانی در قهرمانی جهان وجود ندارد. ملی‌پوشان ایران در نخستین تجربه خود تلاش خواهند کرد تا چشم روی کمبودها بسته و با تعصب و غیرت ایرانی پا به میدان مسابقه بگذارند. باید بپذیریم که هاکی ایران هنوز در ابتدای راه است و باید به آن زمان داد تا بتواند جایگاه واقعی خود در آسیا و جهان را پیدا کند.

منبع: فارس

۱۴۰۰/۱۲/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...