نسخه چاپی

واكسن‌های كرونای مورد تایید عربستان برای حج امسال / محدودیت‌ در اعزام زائران سالمند و بیمار

عکس خبري -واکسن‌هاي کروناي مورد تاييد عربستان براي حج امسال / محدوديت‌ در اعزام زائران سالمند و بيمار

معاون حج و عمره مركز پزشكی حج و زیارت هلال احمر، زمان آغاز معاینات پزشكی زائران ایرانی حج امسال، وضعیت واكسیناسیون مننژیت، شرایط واكسیناسیون كرونا و... را تشریح كرد.

به گزارش نما، دکتر طاهر درودی درباره وضعیت واکسیناسیون زائران ایرانی حج امسال علیه مننژیت، گفت: باتوجه به اینکه برنامه واکسیناسیون مننژیت حجاج هر ساله به صورت اختصاصی از سوی جمعیت هلال احمر انجام می‌شود، امسال هم برنامه‌ریزی‌های اولیه انجام شده بود، اما باتوجه به اینکه برگزاری حج قطعی نبود، سفارش‌گذاری برای واکسن مننژیت انجام نشده بود؛ چراکه واکسن مننژیت وارداتی است و در صورت عدم برگزاری حج، ورود واکسن منجر به گذشتن تاریخ مصرف واکسن‌ها و هزینه‌های بالا می‌شد.

واکسیناسیون علیه مننژیت برای حجاج ایرانی از یک ماه دیگر

وی افزود: به محض اینکه بحث حج قطعی شد، باتوجه به هماهنگی‌هایی که با شرکت‌های فروشنده واکسن شده بود، سفارش‌گذاری واکسن مننژیت انجام شد. ان‌شاءالله امیدواریم که طی یک ماه آینده این واکسن به تعداد مورد نیاز برای زائرینی که امسال قرار است به حج مشرف شوند، وارد کشور شده و تلقیح آن انجام شود. باتوجه به سهمیه‌ای که عربستان برای زائران امسال اعلام کرده، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت اعلام کردند که حدود ۴۰ هزار نفر اعم از زائرین، عوامل و ... به حج مشرف می‌شوند.

برای این تعداد و مقداری بیشتر سهمیه واکسن مننژیت پیش‌بینی و سفارش‌گذاری شده است. بعد از سفارش‌گذاری، شرکت تولیدکننده باید پروسه تولید را آغاز کند و فرآیند تهیه، تامین، انتقال، ورودش به کشور و توزیع واکسن در استان‌ها مقداری زمان‌بر است. قاعدتا اگر واکسن مننژیت را دو هفته قبل از اعزام حجاج تلقیح کرده باشیم، طبق دستورالعمل‌ها کفایت می‌کند. البته فکر می‌کنیم زودتر از این واکسن در دسترس‌مان باشد. فکر می‌کنیم اواخر خرداد ماه یا اوایل تیر ماه اعزام حجاج آغاز شود که تا آن زمان وقت کافی برای ورود واکسن و تلقیح آن را داریم.

شرایط عربستان برای تزریق واکسن کرونا

درودی درباره دستورالعمل‌های مرتبط با واکسیناسیون کرونا برای حجاج و شرایط عربستان در این زمینه، گفت: عربستان دستورالعملی درباره واکسن کرونا منتشر کرد و واکسن‌های مورد تاییدشان را اعلام کرده و در صورتیکه زائران هر یک از این واکسن‌ها را تزریق کرده باشند، با کارت واکسیناسیون از نظر دولت سعودی قابل قبول است. برخی از واکسن‌های مورد تایید عربستان، واکسن‌هایی است که در ایران هم استفاده شده است؛ واکسن‌هایی مانند سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک که مورد تایید عربستان بوده و در ایران هم برای افراد استفاده شدند. لیست واکسن‌های مورد تایید عربستان که منتشر شده، شامل واکسن‌های فایزر، مدرنا و... است که در ایران خیلی استفاده نشده است، اما واکسن‌هایی مانند سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک که در ایران هم برای مردم تزریق شده نیز در لیست مورد تایید عربستان وجود دارد. حجاج هم باید حداقل دو دز واکسن تزریق کرده باشند. البته پیشنهاد وزارت بهداشت کشورمان تزریق سه دز واکسن کرونا است که ایمنی بیشتری وجود داشته باشد.

وی درباره تعیین تکلیف حجاجی که واکسن ایرانی تزریق کرده‌اند برای اعزام به حج، ادامه داد: جلسه‌ای را در این زمینه امروز آقای دکتر مرعشی با معاون بهداشت وزارت بهداشت دارند تا برای این گروه از حجاج تصمیم‌گیری و تعیین تکلیف شود تا برای همه از یک روش یکسان استفاده کنند. افرادی هم که واکسیناسیون‌شان علیه کرونا کامل نیست، باید واکسیناسیون‌شان را کامل کنند.

۳ سناریوی تامین داروی مورد نیاز حجاج ایرانی در عربستان

درودی درباره وضعیت انتقال دارو به عربستان برای ایام حج نیز گفت: در این زمینه سه سناریو پیش رو داریم؛ سناریوی اول این است که مانند سال‌های گذشته بتوانیم داروها را از ایران خریداری کرده و به عربستان منتقل کنیم که بعید به نظر می‌رسد با توجه به محدودیت زمانی موجود، بتوانیم به طور کامل این اقدام را انجام دهیم. حالت دوم این است که داروها را به طور کلی از سعودی‌ها تهیه کنیم؛ یعنی خرید در محل انجام شود. سناریوی سومی هم وجود دارد که در حال مذاکره هستیم که به این صورت است که بتوانیم حداقل بخشی از داروها را از ایران منتقل کنیم و بخشی را هم از طرف سعودی تهیه کنیم. در حال مذاکره هستیم که ببینیم طرف سعودی باتوجه به زمان دیرهنگامی که قطعیت حج را اعلام کردند، چه تصمیمی می‌گیرد.

ما هر سال در چنین زمانی تقریبا داروهایمان را به عربستان اعزام کرده بودیم، اما امسال به دلیل اعلام دیر هنگام سعودی‌ها برای برگزاری حج، تازه به شرایطی رسیدیم که تعیین تکلیف شویم و به تازگی ظرفیت حجاج ما مشخص شده است. از طرفی میزان دارو و نوع دارویی که گرفته می‌شود، همیشه بر مبنای تعداد حجاج، ترکیب سنی و شرایط و بیماری‌هایشان است، اما امسال به دلیل اعلام دیرهنگام مقداری عقب هستیم و در حال مذاکره‌ایم که ببینیم با چه روشی می‌توانیم بهترین شرایط را که برای زائران مناسب‌تر است، انجام دهیم.

ترکیب داروهای ارسالی به عربستان برای حج ۱۴۰۱

وی درباره نوع داروهای ارسالی به عربستان برای حج امسال، گفت: در کمیته‌های تخصصی پزشکی جلسات متعددی برگزار شده و فارماکوپه دارویی‌مان برای حج به روز رسانی شده است. ۶۰ تا ۷۰ درصد داروها همان داروهای روتین سال‌های گذشته است. در عین حال امسال بخشی به عنوان داروهای اختصاصی برای کرونا در نظر می‌گیریم، لوازم و الزاماتی که برای پیشگیری و مراقبت از کرونا باید در نظر گرفته شود هم به پکیج دارویی‌مان اضافه می‌شود که شامل ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و برخی داروها که برای برخی درمان‌ها توصیه می‌شود. امسال داروهای تنفسی را با دقت و تنوع بیشتری انتخاب می‌کنیم. همچنین باتوجه به مشورتی که از همکاران ریه و عفونی در حوزه کرونا گرفته شده، بسته دارویی را با تنوع و کیفیت بهتری تهیه می‌کنیم.

درودی ادامه داد: داروهای روتین هم باتوجه به سن و سال حجاج و شرایط فصل مشخص می‌شود. عمدتا داورهای قلبی و ریوی را داریم. به اضافه یکسری داروهای عمومی را هم داریم. زیرا افراد دچار مشکلات خستگی‌های مفرط، بیماری‌های گوارشی و ... می‌شوند و داروهای مربوط به این موارد را به طور روتین داریم. همچنین همیشه داروهای مربوط به سرماخوردگی و داروهای عمومی را هم داریم.

محدودیت‌ها در اعزام حجاج بیمار در شرایط کرونایی

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر درباره محدودیت‌ها برای اعزام حجاج سالمند یا بیمار و مواردی که در معاینات حجاج لحاظ می‌شود، گفت: باتوجه به دستورالعملی که از قبل وجود داشته است، بخشی از بحث استطاعت حجاج، استطاعت مالی و بخشی هم استطاعت جسمی است و اگر فردی استطاعت جسمانی نداشته باشد، به حج اعزام نخواهد شد. یکسری موارد برای سال‌های قبل هم بوده تا مشخص شود که فرد توانایی لازم برای اعزام به حج و انجام اعمالش را داشته باشد که این موارد از سوی پزشکان ما و باتوجه به دستورالعمل‌ها، باید چک شود.

امسال به دلیل شرایط خاص کرونا، مانند چند سال قبل که بحث آنفلوآنزا را داشتیم و محدودیت‌ها در انتخاب حجاج و معاینات بیشتر بود، سختگیری‌هایی وجود دارد. امسال هم مقداری سخت‌گیری در معاینات بیشتر خواهد بود تا بتوانیم حجاجی را که شرایط جسمی مناسب‌تری را دارند، اعزام کنیم تا دچار مشکل نشوند یا اگر با بیماری مواجهه داشتند، مشکلات کمتری داشته باشند تا بتوانند حج‌شان را به راحتی انجام دهند و مشکلات منجر به جلوگیری از انجام اعمال‌شان نشود.

درودی افزود: از آنجایی که این موارد و جزئیات را داریم به‌روزرسانی می‌کنیم، آن‌ها را طی هفته آینده اعلام می‌کنیم. البته سخت‌گیری‌ها آنطور نیست که مانع حضور حجاج در حج شود، اما ترجیح این است که زائرین با شرایط مناسب‌تر بتوانند حضور پیدا کنند.

آغاز معاینات زائران به محض تقسیم‌بندی کاروان‌ها

ممنوعیت اعزام افراد بالای ۶۵ سال

وی درباره زمان شروع معاینات نیز گفت: به دلیل اعلام دیرهنگام سعودی‌ها درباره برگزاری حج، ما زمان را کاملا از دست دادیم. در حال حاضر منتظر تقسیم‌بندی کاروان‌ها و تعیین‌تکلیف حجاج در استان‌ها و کاروان‌ها از سوی سازمان حج و زیارت هستیم. زیرا تکلیف معاینات حجاج زمانی مشخص می‌شود که ترکیب کاروان‌ها، تعداد و شرایط‌شان را در استان‌ها داشته باشیم. بنابراین به محض اعلام ترکیب و شرایط کاروان‌ها از سوی سازمان حج و زیارت معاینات آغاز می‌شود. سازمان‌ حج و زیارت هم به دلیل این اعلام دیرهنگام، مقداری تصمیم‌گیری سخت شده و بحث شرط سنی که تغییراتی داشته و از سوی سعودی‌ها اعلام شده که امسال افراد بالای ۶۵ سال اجازه اعزام به حج ندارند، اقدامات را دشوار کرده و آنها هم پیگیر هستند تا هرچه زودتر ترکیب کاروان‌ها و ظرفیت‌ها را مشخص کنند.

هر زمان که ترکیب کاروان‌ها مشخص شود، ما بلافاصله معاینات پزشکی را شروع می‌کنیم. امروز هم فراخوان‌مان برای پزشکان را اعلام می‌کنیم. اولویت‌مان با پزشکانی است که در سال ۱۳۹۹ برای اعزام به حج انتخاب شده بودند، اما به دلیل کرونا حج انجام نشد. تلاش بر این است که اول هفته آینده تقریبا ترکیب گروه پزشکی‌مان را برای کاروان‌ها مشخص کرده باشیم و منتظر اعلام لیست کاروان‌ها باشیم.
منبع: ایسنا

۱۴۰۱/۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...