نسخه چاپی

صفر تا صد اقدامات قرارگاه اجتماعی تهران

عکس خبري -صفر تا صد اقدامات قرارگاه اجتماعي تهران

مدیرعامل سازمان رفاه و مشاركت‌های اجتماعی شهرداری تهران توضیحاتی درباره اقدامات انجام گرفته در قرارگاه اجتماعی، جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر و ... ارائه داد.

به گزارش نما، انتخابات شورای ششم شهر و روستا ۲۸ خرداد سال جاری برگزار شد.این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت ۲۱ نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند.فعالیت شورای شهر ششمی‌ها در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهمترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت.

اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رأی از مجموع ۲۱ رأی، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و ۱۱ شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد.

علیرضا زاکانی در حالی‌ مسوولیت اداره پایتخت را قبول کرد که تهران بیشتر از آنکه نیازمند برنامه‌های عمرانی باشد نیازمند ارائه برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی بود. شهردار تهران از ابتدای فعالیت خود اعلام کرد:کالبد شهر نیاز به تحولات دارد و باید تلاش کرد با کمک مردم این تحولات ایجاد شود. مدیران شهرداری از جمله محمد امین توکلی زاده معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، بارها مطرح کرده اند که تغییر رویکرد مدیریتی شهرداری تهران در این دوره به مدیریت مردم محور مد نظر است و این تغییر رویکرد در طول ۶ ماه اخیر بر مبنای اسناد بالادستی انجام شده است و سعی ما بر این است که با مشارکت مردم و با حضور نخبگان و موثران بتوانیم در شهر موثر واقع شویم و مشکلات را با آنها برطرف کنیم.

از جمله تغییر رویکردها در شهرداری تهران ایجاد قرارگاه برای رفع معضلات و مشکلات شهر تهران است و بر همین اساس ۱۱ آبان سال گذشته بود که مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران از آغاز به کار قرارگاه کاهش آسیب‌های اجتماعی خبر داد.

تاکنون بیش از ۲۰ جلسه از فعالیت قرارگاه اجتماعی با حضور دستگاه های مختلف از جمله شهرداری، پلیس، استانداری، بهزیستی، فعالان فرهنگی و اجتماعی و ... برگزار و تمهیدات و برنامه ها جهت کاهش آسیب های اجتماعی اجرایی شده است.

بر همین اساس درباره موضوعات مختلف در حوزه قرارگاه کاهش آسیب های اجتماعی از جمله ساماندهی و جمع‌آوری معتادین متجاهر در پایتخت، کودکان کار، وضعیت گرمخانه‌ها، کارتن‌خواب‌ها، ماجرای اتوبوس‌خوابی و ... با احمد احمدی‌صدر مدیرعامل سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

صفر تا صد اقدامات در قرارگاه اجتماعی تهران

صفر تا صد اقدامات انجام شده در قرارگاه اجتماعی شهر تهران

حدود چند ماه از تشکیل قرارگاه اجتماعی به پیشنهاد علیرضا زاکانی شهردار تهران می‌گذرد نتایج ایجاد این قرارگاه در این مدت در سطح تهران چگونه بوده است؟

ببینید دقیقا بیش از ۴ ماه از تشکیل قرارگاه اجتماعی شهر تهران می‌گذرد و خوشبختانه دستاوردهای خوبی در کاهش آسیب‌های اجتماعی را شاهد بوده‌ایم. البته جمع‌آوری و ساماندهی معتادین متجاهر نخستین گام برای اجرای برنامه‌های قرارگاه اجتماعی بوده است.

مدل قرارگاهی یک طرح نظامی نیست بلکه یک طرح هم افزایی و هم کلامی است

مدل قرارگاهی یک طرح نظامی نیست بلکه یک طرح هم افزایی و هم کلامی است و در این مدل با هم افزایی همه نهادها به حل معضلات آسیب‌های اجتماعی کمک خواهد شد. این قرارگاه به ریاست زاکانی شهردار تهران در مسیر درستی گام نهاده است و اتفاقات بزرگی رقم خواهد خورد.تمامی دستگاه‌های متولی در امر کاهش آسیب هر هفته در جلسه قرار گاه اجتماعی کنار هم و شانه به شانه به آسیب شناسی طرح ها و برنامه ها می‌پردازند باید به مرحله ای برسیم که کنترل و رفع آسیب در محلات توسط مردم اجرا و نهادینه شود و اینطور می توان آسیب‌های شهر تهران را کاهش داد. ببینید مدل قرارگاهی مدل مترقی است که همه تصمیم گیرندگان، دور یک میز می نشینند.

در جلسات قرارگاه چه مباحثی مورد بحث و گفت وگو قرار می گیرد؟

بررسی آخرین وضعیت ظرفیت سازی دستگاه های دخیل برای پذیرش معتادان متجاهر، احصا تعداد و تعیین و تکلیف خانه های پلاک قرمز و برخی از اصناف ، لزوم ایجاد اشتغال و حمایت از خانواده های معتادان متجاهر و زندانیان ساکن در تهران، لزوم توجه به غربالگری معتادان متجاهر برای نگهداری در مراکز پیش بینی شده، بررسی مدت زمان قانونی نگهداری معتادان متجاهر و نحوه مشارکت بنیاد های خیریه در بحث حمایت از خانواده های معتادان متجاهر در جهت توانمند سازی آنها در زمینه اشتغال و درآمدزایی از جمله موضوعاتی است که در جلسات قرارگاه مورد بحث و گفت وگو قرار می گیرد.

گفتمان در قرارگاه گفتمان امام علی و انقلاب اسلامی است

از من می پرسند این قرارگاه، گفتمان آقای زاکانی است و شهردار بعدی آن را ادامه نمی دهد، اما این گفتمان امام علی و انقلاب اسلامی است و باید تلاش کنیم که آیندگان هم آن را ادامه دهند.تا روزی که هستیم این گفتمان را ادامه می دهیم و بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی تلاش می‌کنیم کاری روی زمین نماند.

تصمیمات درباره ساماندهی معتادین متجاهر با منع پذیرش

معتادین متجاهر به چند دسته تقسیم می‌شوند و آیا شهرداری برای همه این افراد برنامه و تمهیداتی در نظر گرفته است؟

به طور کلی معتادین متجاهر به چند بخش تقسیم می‌شوند بخش نخست کسانی که شرایط عادی دارند و بخش دوم کسانی که منع پذیرش هستند و شامل کسانی هستند که زخم باز دارند و عفونی بوده و بدنشان به دلیل مصرف موادمخدر دچار آسیب جدی شده است و عمدتا در خوابگاه‌ها و مناطق مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند و در سطح خیابان‌ها حضور دارند و کارتن خواب اند.

معرفی معتادین متجاهر به مراکز درمانی دانشگاه های علوم پزشکی

چه تعداد معتاد متجاهر که با مشکل منع پذیرش مواجه‌اند در تهران وجود دارد؟

بر اساس برآوردهای انجام شده توسط شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و ستاد مبارزه با مواد مخدر حدود ۶۰۰ معتاد متجاهر دارای زخم باز هستند و در سطح شهر تهران حضور دارند این افراد تا کنون با منع پذیرش همراه بوده‌اند ولی شهرداری تهران با راه‌اندازی قرارگاه اجتماعی ظرفیت‌هایی برای پذیرش آنها ایجاد کرد و این افراد به دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت درمان پذیرش می‌شوند و بعد از آن نگهداری از آنها توسط شهرداری و دستگاه‌های دیگر صورت می‌گیرد.

بخش دیگری از این افراد معتاد متجاهر منع پذیرش افراد بالای ۶۵ سال و یا کبر سن هستند این افراد عمدتا کارتن‌خواب‌ها بوده و کسانی هستند که امید بازگشت آنها در جامعه بسیار اندک است. این افراد حدود ۶۰۰ نفر شناسایی شده و ظرفیت‌های لازم بر ای نگهداری آنها در نظر گرفته شده است.

معتاد متجاهر زیر ۱۸ سال در تهران انگشت شمارند

سومین منع پذیرش‌ها افراد زیر ۱۸ سال و به طور کلی میانگین سنی ۱۶ تا ۱۸ سال هستند که تعداد آنها انگشت‌شمار است هر چند ظرفیت ۱۵۰ نفری برای آنها در نظر گرفته‌ایم ولی حتی دو نفر در این زمینه مراجعه نداشته‌ایم. هفته‌های گذشته برخی از رسانه‌ها خبری منتشر کرده بودند مبنی بر اینکه آمار معتادین متجاهر زیر ۱۸ سال بسیار زیاد است در حالی که این چنین نیست و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و آمارهایی که ما کسب کرده‌ایم این تعداد بسیار اندک است.

افزایش ۷۰ درصدی جمع آوری معتادان متجاهر طی ۴ ماه/به نقطه مطلوب بهبود وضعیت شهر به لحاظ آسیب‌های اجتماعی رسیده‌ایم

با تشکیل قرارگاه تاکنون چه تعداد معتاد متجاهر در سطح شهر تهران جمع آوری شده است؟

فقط در ۴ ماه جمع‌آوری معتادان متجاهر در سطح شهر تهران نسبت به ۴ ماه مشابه سال قبل ۷۰ درصد افزایش یافته و بیش از ۵۰ درصد افزایش پذیرش هم داشته‌ایم و به طور کلی از یک آذر ۱۴۰۰ تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ حدود ۱۰ هزار معتاد متجاهر در تهران جمع‌آوری شده است و آمار رسمی آنها توسط شورای هماهنگی و ستاد مبارزه با موادمخدر هم تهیه شد.

ناگفته نماند که این آمارها به معنای اضافه شدن آمار معتادان متجاهر در تهران نیست بلکه نشان می‌دهد به نقطه مطلوب بهبود وضعیت شهر به لحاظ آسیب‌های اجتماعی رسیده‌ایم و ان‌شاءلله تا پایان سال اتفاقات بهتری در این راستا شاهد خواهیم بود.

هرندی و شوش در صدر جمع آوری معتادان

کدام محلات بیشترین جمع‌آوری معتادان متجاهر را داشته است؟

محله‌هایی مانند هرندی و شوش بیشترین جمع‌آوری معتادان متجاهر را داشته است.

چه تعداد از معتادین تهران را زنان تشکیل می‌دهند و چه ظرفیت‌هایی برای ساماندهی آنها در نظر گرفته شده است؟

برآوردهای ما عددی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ معتاد زن است و ظرفیت‌ها هم برای نگهداری آنها ایجاد شده تا بتوان اقدامات لازم را برای ساماندهی و بازتوانی آنها همچنین درمان‌شان انجام داد.

وضعیت گرمخانه‌های پایتخت در حال حاضر چگونه است و آیا بنا دارید تعداد آنها را افزایش دهید؟

در حال حاضر ۲۲ گرمخانه در سطح شهر تهران فعال است به نظر ما نیازی فعلا به افزایش نداریم و باید روند با توجه به تشکیل قرارگاه، کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد و به مرور گرمخانه‌ها جهت اسکان کارگران فصلی و بی‌خانمان ها باشند. به طور کل در نظر داشته باشید که اصلا جای معتاد متجاهر در گرمخانه نیست و اکنون این افراد در گرمخانه‌ها نگهداری نمی‌شوند معتاد متجاهر در قانون مجرم محسوب می‌شود و قضیه آن از سایر افراد آسیب‌دیده جدا است طبق قانون این افراد ۶ تا یکسال محبوس هستند و شرایط نگهداری آنها طوری بوده که اجازه خروج ندارند.

آیا در زمستان سال گذشته در میان کارتن‌خواب‌های پایتخت آمار فوتی هم دارید؟

این آمار در حد صفر است البته ممکن است تعدادی به دلیل مصرف بالا و یا به اصطلاح اوردز قبل از انتقال به بیمارستان فوت شده باشند وگرنه در گرمخانه‌ها و مراکز ما فوتی نداشته‌ایم. گشت‌های شهرداری که مربوط به گرمخانه‌ها است مدام فعال بوده و تماس‌های مردمی را پیگیری می‌کنیم. تمهیدات لازم جهت اسکان کارتن‌خواب‌ها و سایر افراد آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده است.

بحث اتوبوس‌خوابی موج‌سواری رسانه‌ای بود/ گرمخانه های سیار فعال است

مدتی پیش بحث اتوبوس‌خوابی در تهران ایجاد شد و خیلی سر و صدا ایجاد کرد که به نظر من بیشتر نوعی موج‌سواری رسانه‌ای بود ممکن است البته چند نفری از شهرستان به تهران آمده باشند و در اتوبوس خوابشان برده باشد ولی ما مددسرا و گرمخانه‌های سیار داریم و نیازی نیست این افراد در اتوبوس بخوابند. ۳۶ خودروی سیار و ۲۲ گرمخانه در تهران فعال است و به نظر ما کسی که تمایل حضور در گرمخانه و یا خودروی سیار را ندارد برای اتوبوس هم تمایل نخواهد داشت گزارش شد که حتی همان چند ده نفری هم که در اتوبوس خوابیده بودن به سفارش برخی پول گرفته بودند که در اتوبوس بخوابند و تعدادی هم از آنها مصاحبه بگیرند و اصل این قضیه به طور کلی آنطور که برخی رسانه‌ها به آن پرداختند نبود.

کارگروه علمی و تخصصی برای ساماندهی کودکان کار و خیابان

چه برنامه جامعی برای کودکان کار و خیابان دارید؟

قرارگاه اجتماعی اقدامات خوبی در آن انجام گرفته و بنا داریم در حوزه کودکان کار اقدامات مؤثری انجام دهیم کارگروه علمی و تخصصی در این زمینه انجام شده و باید توجه داشت این کودکان کار منشأ‌های متفاوتی دارند برخی سازماندهی شده و برخی به دلیل فقر مالی دست به این کار می‌زنند برخی هم به دنبال زباله‌گردی هستند تا از آن کسب درآمد کنند ما برنامه‌های مفصلی داریم تا به صورت تخصصی ساماندهی کودکان کار و خیابان را انجام دهیم و این افراد را از دست باندها و شبکه‌های مربوطه بیرون بیاوریم و در واقع کودکان را از استثمار باندها خارج کنیم.

آیا قرار است در برنامه‌های شما برای کودکان کار ظرفیتی جهت نگهداری آنها در نظر گرفته شود؟

کودکان کار عمدتا خانواده دارند و یا از حاشیه تهران و شهرستان‌ها آمده‌اند. قرار نیست که جایی برای آنها اختصاص دهیم کسی که خانوده دارد باید از آن حمایت کنیم و آن را به آغوش خانواده بازگردانیم و یا شرایط اشتغال برای خانواده را فراهم سازیم لذا باید علت‌های فعالیت این کودکان بررسی شود و ما قانونا نمی‌توانیم کودک را از خانواده جدا کنیم مگر اینکه سرپرستی نداشته باشد.

آمار دقیقی از تعداد کودکان کار در پایتخت دارید؟

خیر، آمار دقیقی در این راستا نیست گزارش‌های ضد و نقیضی به دست ما رسیده البته بسیاری از این کودکان کار را هم کودکان تابع افغانستان تشکیل می‌دهند و برخی هم همانطور که گفتم در قالب شبکه‌های مافیایی مشغول فعالیت هستند.
منبع: فارس

۱۴۰۱/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...