نسخه چاپی

كمك فناوری به كاهش تصادفات جاده‌ای

عکس خبري -کمک فناوري به کاهش تصادفات جاده‌اي

حمل و نقل هوشمند نقشی موثر در ارتقای امنیت و كیفیت سفرهای درون و برون شهری دارد. این كار به كلاهش تصادفات جاده ای هم كمك می كند.

به گزارش نما، با اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سیستم حمل و نقل همانند سایر سیستم‌های امروزی، نقش فناوری‌های نوین به‌ویژه فناوری اطلاعات بیشتر شده است و این اتفاق، هوشمندسازی این صنعت را در پی دارد. بر اساس آمارهای موجود، نفوذ فناوری اطلاعات در سیستم‌های حمل و نقل از دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی آغاز شد و امروز با شتاب بالایی در حال توسعه یافتن است.

کاری که ارتقای ایمنی حمل بار، کالا و یا حتی جابجایی، کاهش تاخیر در تحویل کالای مورد نظر، کاهش تراکم در ناوگان حمل و نقل از طریق مسیریابی بهینه و هوشمند، افزایش کارآیی برنامه‌ریزی همانند مسیر یابی، هدایت بار، زمان بندی فعالیت‌ها، ردیابی خودرو واعمال یک سیستم نظارت واقعی از طریق ارتباطات الکترونیکی، کاهش هزینه‌های سازمان در حذف بسیاری از فرایندهای سنتی و غیره را به دنبال دارد و در تمام دنیا در حال پیاده سازی است.

شرکت های دانش بنیان هم آغازگر پویش هوشمندسازی حمل و نقل در ایران هستند و محصولات و خدمات متنوعی در این حوزه ارائه می کنند. به طور مثال شرکتی دانش بنیان با تولید تابلوهای پیام متغیر، فرصتی برای رانندگان برای انتخاب مسیر مناسب، اجتناب از ازدحام و آرامش خاطر آنها در مسیر را فراهم کرده است.

این تابلوهای پیام متغیر می توانند در کاهش تصادفات جاده ای موثر باشند. تابلوهای پیام متغیر(VMS) علائم جاده ای دیجیتالی هستند که جهت مطلع کردن راننده ها از اتفاقات جاده ای موقت و وضع ترافیکی در هرلحظه استفاده می شوند.

علائم معمولا از طریق شبکه محلی و یا لینک های رادیویی به مراکزی متصل هستند که توسط یک سری افراد تحت کنترل قرار داد. تابلوهای پیام متغیر بخش مهمی از سیستم های حمل و نقل هوشمند هستند و هدف از استفاده اینگونه تابلوها فراهم کردن اطلاعات اجباری و یا کمکی برای رانندگان در جاده ها است.

تکنولوژی VMS می تواند برای اهداف بسیار متنوعی مورد استفاده قرارگیرد و مزایای احتمالی آن می تواند شامل کاهش فشار روانی رانندگان، کاهش مقدار زمان سپری شده در جاده ها و نیز ایمنی ترافیکی بیشتر باشد. تکنولوژی VMS ممکن است از رانندگان بخواهد که سرعت رانندگی شان و یا خطی که در آن حرکت می کنند را تغییر دهند، یا به مسیری دیگر تغییر دهند، به فضاهای پارکینگی موجود بروند و یا صرفا از تغییرات هر لحظه وضع ترافیکی مطلع باشند.

اطلاعات به منظورفراهم آوردن فرصتی برای رانندگان جهت انتخاب مسیر مناسب، اجتناب از ازدحام و آرامش خاطر بیشتر رانندگان در اختیار آن ها گذاشته می شوند. در مجموع همان گونه که نیاز ترافیکی ایجاب کرده است، امروزه با توجه به اهمیت روزافزون کنترل ترافیک و سیستم های جاده ای و انتقال اطلاعات و گزارش های لحظه ای وضعیت مسیرها به رانندگان، جایگاه ویژه ای برای تابلوهای اعلام پیام متغیر ایجاد شده است.

۱۴۰۱/۲/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...