نسخه چاپی

پشت پرده هجمه توهین‌آمیز رسانه‌های سعودی علیه سعد حریری

عکس خبري -پشت پرده هجمه توهين‌آميز رسانه‌هاي سعودي عليه سعد حريري

هم زمان با تهدیدات عربستان علیه سعد حریری برای فراخوانی جهت ترغیب سنی‌ها برای مشاركت در انتخابات لبنان، رسانه‌های سعودی نیز كمپین بزرگی از هجمه و توهین علیه او آغاز كرده‌اند.

به گزارش نما، روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد که در دور اول انتخابات پارلمانی این کشور که برای لبنانی‌های مقیم خارج برگزار شد میزان مشارکت سنی‌های لبنان بسیار کم و پایین‌تر از حد انتظار بود. این مسئله نشان می‌دهد که سنی‌های لبنان تحت تاثیر تصمیم «سعد حریری» نخست وزیر پیشین این کشور مبنی بر کناره گیری از انتخابات و تعلیق فعالیت‌های سیاسی، اقدام به تحریم انتخابات پارلمانی لبنان کرده‌اند. همچنین به نظر می‌رسد که تلاش‌های «فواد سنیوره» نخست وزیر اسبق لبنان برای جلب آرای سنی‌ها و همچنین تهدیدات «ولید البخاری» سفیر عربستان در بیروت علیه سعد حریری در این زمینه کارساز نبوده است.

طبق آخرین آمار میزان مشارکت لبنانی‌های مقیم عربستان در انتخابات که اغلب سنی هستند ۵۰ درصد بوده که این میزان در مقایسه با دوره قبل یعنی سال ۲۰۱۸ حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است. همچنین اطلاعات نشان می‌دهد که سعد حریری تصمیم گرفته تا همچنان به تحریم انتخابات ادامه دهد و هیچ فراخوانی برای مشارکت سنی‌ها در انتخابات پارلمانی لبنان ارائه نداده است. همچنین منابع گزارش دادند که شایعات منتشر شده درباره بازگشت سعد حریری به بیروت به منظور ترغیب سنی‌ها برای شرکت در انتخابات کذب است.

در این شرایط عربستان سعودی همچنان به فشار رسانه‌ای خود علیه سعد حریری ادامه می‌دهد تا وی را مجبور به تشویق سنی‌ها برای مشارکت در انتخابات پارلمانی کند. همچنین کاملا مشخص شده که عربستان به شکل علنی و مستقیم در انتخابات لبنان مداخله می‌کند و با بودجه مالی خود در تلاش است تا واقعیت‌های جدیدی را به لبنان تحمیل و بخشی از خسارت‌های خود را در یمن و منطقه از این طریق جبران کند. اما این بار کمپین جدید رسانه‌ای عربستان علیه حزب‌الله نیست؛ بلکه سعد حریری، متحد سابق سعودی‌ها را هدف قرار داده است.

بعد از تصمیم سعد حریری برای تحریم انتخابات پارلمانی لبنان رسانه‌های سعودی کمپینی از توهین و اتهام‌زنی علیه وی به راه انداخته‌اند و از حریری می‌خواهند که به کمپین عربستان در انتخابات لبنان بپیوندد. در فاصله چند روز مانده تا انتخابات پارلمانی لبنان اگر سنی‌ها همچنان به تحریم انتخابات ادامه دهند به معنای ناکامی عربستان و مهره‌های آن در رسیدن به اهدافشان است.

در این میان روزنامه عکاظ سعودی در صدر رسانه‌های عربستان است که کمپین گسترده‌ای از هجمه و توهین علیه سعد حریری به راه انداخته است. «محمد الساعد» نویسنده این روزنامه در مقاله‌ای با عنوان « حریری... یا من یا هیچکس» نوشت که به نظر می‌رسد بعد از ۱۷ سال سعد حریری کاملاً با جوانی که عربستان بعد از ترور پدرش در فوریه ۲۰۰۵ اشک‌های او را پاک می‌کرد فرق کرده است و اکنون دستمال خود را در دستش گرفته و منتظر متحد دیگری مانده است. سعد حریری با فراخوان برای تحریم انتخابات لبنان، به دشمنان عربستان خدمت می‌کند.

در ادامه مقاله این رسانه سعودی آمده است که سعد حریری بعد از شکست سیاسی و اقتصادی در تلاش برای پراکنده کردن آرای اهل سنت لبنان است و خون پدرش را در ازای عدم باز شدن پرونده‌های فساد خود معامله کرد. سعد حریری فردی شکست خورده و ساده‌لوح است که امور شخصی و سیاسی را اشتباه می‌گیرد و به مخالفان خود در برابر متحدانش خدمت می‌کند.

روزنامه الشرق الاوسط نیز در مقاله‌ای اعلام کرد که سعد حریری پر از تصمیمات اشتباه و سازش‌های تحقیر آمیز با حزب الله است. حریری با فراخوان به تحریم انتخابات لبنان در واقع به حزب الله خدمت می‌کند و آن را قادر می‌سازد تا از بلوک‌های انتخاباتی بیشتری بهره ببرد.

روزنامه الجزیره عربستان نیز در گزارشی با عنوان «انتخابات لبنان بدون آرای اهل سنت» اعلام کرد که غیبت سنی‌های لبنان در انتخابات پارلمانی به نفع حزب الله است که می‌تواند خلاء اهل سنت را پر کند و بخش زیادی از این سنی‌ها نیز با حزب الله متحد می‌شوند و این خطر بزرگی است.

اما پشت پرده این هجمه‌های تند رسانه‌ها و شخصیت‌های سعودی علیه سعد حریری چیست؟

«توفیق شومان» نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنان در این زمینه در گفتگو با عربی ۲۱ اعلام کرد که هجمه رسانه‌ای و مقالات منتشر شده در برخی روزنامه‌های سعودی علیه حریری، برای لبنانی‌ها غافلگیر کننده بود. این کمپین رسانه‌ای که توسط روزنامه عکاظ آغاز و سپس به سایر رسانه‌های عربستان کشیده شد دلایل مختلفی دارد.

وی در ادامه گفت، عربستان سعودی معتقد است رویکردی که سعد حریری در سال ۲۰۱۶ پیش گرفت و موجب شد تا میشل عون به منصب ریاست جمهوری لبنان برسد، بر خلاف میل و رضایت سعودی‌ها بود و همین مسئله منجر به جدایی ریاض و حریری شد. مسئله بعدی مربوط به استعفای حریری از منصب نخست وزیری لبنان در خاک عربستان در سال ۲۰۱۷ است. عربستان می‌خواست که حریری از منصب نخست وزیری لبنان کنار برود اما حریری بعد از بازگشت به بیروت مجددا این منصب را بر عهده گرفت.

این نویسنده لبنانی ادامه داد، ناتوانی سعد حریری در مقابله با حزب الله در لبنان سومین دلیل خشم و نارضایتی عربستان از وی است. ریاض امیدوار بود که یک تقابل سیاسی شدید میان جریان المستقبل به ریاست سعد حریری و حزب الله در لبنان رخ دهد اما حریری ترجیح داد از تنش آفرینی در این زمینه دوری کند. این عوامل در طول سالیان متمادی موجب انباشت تاثیرات منفی در روابط حریری و عربستان شده است و شاخص‌های آن، این روزها در تبلیغات رسانه‌ای صراحتاً دیده می‌شود.

البته این صرفاً یک کمپین رسانه‌ای نیست بلکه کمپینی انتخاباتی از جانب عربستان است تا حامیان جریان المستقبل را به پای صندوق‌های رای بکشاند و در نتیجه نیروهای سیاسی در انتخابات روی کار بیایند که عربستان از آنها راضی است، به ویژه نمایندگان وابسته به حزب نیروهای لبنانی و فواد سنیوره.

شومان ادامه داد، سنی‌های لبنان اکنون در برابر یک آزمون بزرگ قرار دارند؛ اینکه انتخابات را تحریم کنند و یا پای صندوق‌های رای حاضر شوند و از نظر من آرای مولفه اهل سنت لبنان تا حد زیادی می‌تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد. از طرف دیگر این شرایط بیانگر آغاز مرحله جدیدی در صحنه سیاسی لبنان است که در آن جریان اهل سنت که اغلب وابسته به جریان المستقبل هستند از عرصه سیاسی کنار گذاشته می‌شود.

وی تاکید کرد، با این حال مشارکت کم سنی‌ها پای صندوق‌های رای نشان می‌دهد که آنها به تصمیم سعد حریری در تحریم انتخابات پایبند هستند و اگر هنگام برگزاری آخرین مرحله انتخابات همچنان میزان مشارکت سنی‌ها کم باشد این مسئله تاثیر منفی در موضع عربستان بر اهل سنت لبنان می‌گذارد و در مرحله بعدی ریاض حمایتی از سنی‌ها چه از نظر سیاسی و چه مالی به عمل نخواهد آورد.
منبع: تسنیم

۱۴۰۱/۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...