نسخه چاپی

تحولات روز هشتاد و سوم جنگ اوكراین؛

جزئیات طرح تسلیم نیروهای اوكراینی در بندر ماریوپل/ ارتش اوكراین در جبهه خاركیف به نقطه صفر مرزی با روسیه رسید/ مرغ اردوغان یك پا دارد؛ اجازه پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را نخواهیم داد!

عکس خبري -جزئيات طرح تسليم نيروهاي اوکرايني در بندر ماريوپل/ ارتش اوکراين در جبهه خارکيف به نقطه صفر مرزي با روسيه رسيد/ مرغ اردوغان يک پا دارد؛ اجازه پيوستن فنلاند و سوئد به ناتو را نخواهيم داد!

برخلاف شهرهای دیگر اوكراین نظیر خاركیف، سومی و چرنیگف، در بندر ماریوپل قوای اوكراینی نتوانستند مقاومت قابل توجهی برای جلوگیری از ورود ارتش روسیه و شبه نظامیان جدایی طلب دونتسك انجام دهند.


به گزارش نما به نقل از مشرق _ مهمترین تحول میدانی که شب گذشته و امروز در خاک اوکراین در جریان بوده است، مسئله تسلیم آخرین قوای اوکراینی حاضر در کارخانه جات صنعتی آزوفستال در بندر ماریوپل است.

بندر ماریوپل و نیروهای نئونازی موسوم به گردان آزوف از اصلی ترین اهداف عملیات ویژه نظامی ارتش روسیه در خاک اوکراین بودند؛ نسبت به دو جبهه دیگر شمالی و شرقی، در جبهه جنوب نیز بیشترین موفقیت ها و سریع ترین پیشروی‌ها در جبهه جنوب به سمت بندر ماریوپل انجام شد؛ برخلاف شهرهای دیگر اوکراین نظیر خارکیف، سومی و چرنیگف، در بندر ماریوپل قوای اوکراینی نتوانستند مقاومت قابل توجهی برای جلوگیری از ورود ارتش روسیه و شبه نظامیان جدایی طلب دونتسک انجام دهند و محله های شهر یک به یک تسلیم ارتش روسیه می‌شدند تا اینکه از حدود ۲ ماه پیش ارتش اوکراین و گردان آزوف تصمیم به عقب نشینی به کارخانه جات صنعتی آزوفستال گرفتند که دارای تونل های متعدد زیرزمینی و ذخایر سوخت، غذا و اسلحه کافی بود.
به هر ترتیب روز گذشته فرمانده قوای اوکراینی حاضر در این منطقه بیانیه ای بدین شکل صادر کرد:

_ مدافعان ماریوپول با وجود مشکلات، با عمل به دستورات نیرو های دشمن را به مدت ۸۲ روز مشغول کرده و زمان لازم برای تجدید قوا ارتش اوکراین، آموزش پرسنل بیشتر و دریافت تعداد زیادی سلاح از کشور های شریک فراهم کردند.

_ هیچ سلاحی بدون نیرو های تعلیم دیده کار نخواهد کرد و این نیرو های تعلیم دیده با ارزش ترین دارایی ارتش هستند.

_ پادگان ماریوپول با عمل به منظور حفظ جان افراد به تصمیم مصوب فرماندهی عالی نظامی عمل کرده و امیدوار است تا مردم اوکراین از این تصمیم حمایت کنند.

جزئیات طرح تسلیم نیروهای اوکراینی در بندر ماریوپل/ ارتش اوکراین در جبهه خارکیف به نقطه صفر مرزی با روسیه رسید/ مرغ اردوغان یک پا دارد؛ اجازه پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را نخواهیم داد! +نقشه و تصاویر

وزارت دفاع اوکراین نیز رسما اعلام کرد که قوای حاضر در کارخانه جات آزوفستال از این منطقه خارج شده و قرار است با اسرای ارتش روسیه مبادله شوند. بر اساس اعلام منابع روسی تا کنون ۳۰۰ نفر از نیروهای حاضر در آزوفستال خود را به ارتش روسیه تسلیم کرده اند.

همچنین ولادمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز در پیامی ویدئویی در خصوص تخلیه نیروهای اوکراینی از آزوفستال چنین گفت:

روز سختی است، اما این روز، مانند هر روز دیگر، دقیقاً با هدف نجات کشور و مردم ما است. در مورد وضعیت ماریوپل؛ با تشکر از اقدامات نیروهای مسلح اوکراین، اطلاعات، تیم مذاکره کننده، کمیته بین المللی صلیب سرخ و سازمان ملل متحد، ما امیدواریم که بتوانیم جان بچه های خود را نجات دهیم. در میان آنها مجروحان وخیم هستند که به آنها کمک های پزشکی ارائه می شود. من می خواهم تأکید کنم: اوکراین به قهرمانان اوکراینی زنده نیاز دارد؛ این هدف اصلی ماست، من فکر می کنم که هر فرد بالغی این کلمات را درک خواهد کرد.
در روزهای گذشته ارتش اوکراین ضد حملات بزرگی علیه ارتش روسیه در شمال شهر خارکیف اجرا کرده بود که با عقب نشینی گسترده ارتش روسیه همراه شد.
روز گذشته نیروهای اوکراینی تصاویری را از رسیدن به نقطه صفر مرزی با روسیه در شمال خارکیف منتشر کردند که نشان می‌دهد ارتش روسیه به طور کامل از این استان شمال شرقی اوکراین خراج شده و به داخل خاک خودی عقب نشینی کرده است.

همچنین گزارشاتی وجود دارد که نیروهای اوکراینی از نقاط مرزی این کشور اقدام به گلوله باران شهرهای روسیه در استان بلگورود کرده اند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز گذشته مجددا تاکید کرد که ترکیه نمی تواند به عضویت فنلاند و سوئد در ناتو "بله" بگوید.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، پیشتر در ماه می گفت که دولت ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو به دلیل حمایت آشکار آنها از گروهک تروریستی PKK مخالف است.

اردوغان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "ما نمی توانیم بگوییم بله، آنگاه ناتو یک سازمان امنیتی نخواهد بود، بلکه به مکانی تبدیل خواهد شد که در آن نمایندگان بسیاری از تروریست ها حضور خواهند داشت، ما نمی توانیم بگوییم بله. وی افزود که نمی‌توان تضمین‌های استکهلم و هلسینکی (پایتخت فنلاند) را مبنی بر اینکه حمایت از تروریست‌ها را متوقف خواهند کرد، باور کرد. رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت که هیئت‌هایی از فنلاند و سوئد روز دوشنبه از ترکیه دیدن خواهند کرد، تا ما را راضی کنند که نباید خودشان را در این مورد خسته کنند.

تمامی کشور های عضو ائتلاف ناتو(۳۰ کشور) باید با عضویت کشور های جدید موافق باشند، در غیر این صورت این عضویت کنار گذاشته خواهد شد.

۱۴۰۱/۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...