نسخه چاپی

چرا نیروی دریایی سپاه دو عدد كشتی را توقیف كرد؟

اقتدار سپاه در خلیج همیشه فارس

عکس خبري -اقتدار سپاه در خليج هميشه فارس

در پی توقیف یك نفتكش ایرانی در ماه گذشته توسط دولت یونان و در اختیار دادن نفت آن به آمریكایی‌ها، ایران با در نظرگرفتن اقدام تنبیهی، دو كشتی یونانی را توقیف كرد.

مدنی- در پی توقیف یک نفتکش ایرانی در ماه گذشته توسط دولت یونان و در اختیار دادن نفت آن به آمریکایی‌ها، ایران با در نظرگرفتن اقدام تنبیهی، دو کشتی یونانی را توقیف کرد.
دولت یونان در چند وقت گذشته خلاف پروتکل‌های کشتی‌رانی و دریانوردی بین‌المللی اقدام به توقیف یک کشتی نفتکش ایرانی کرده بود. نفتکش ایرانی که به دلیل شرایط بد آب و هوایی مجبور شده بود که به سواحل یونان پناه ببرد توسط گارد ساحلی یونان توقیف می شود و بنا به درخواست نظام قضایی آمریکا، دولت یونان نفت آن را تسلیم طرف آمریکایی می کند. کشور ایران در واکنش به این اقدام کاردار یونان را احضار می کند و این اقدام را دزدی بین المللی قلمداد کرده و در بیانیه‌ای از دولت یونان می خواهد که فوراً به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.
پس از بی اعتنایی دولت یونان سرانجام نیروی دریایی سپاه دو فروند نفتکش متخلف یونانی را در آب‌های خلیج فارس توقیف می کند .
وزارت خارجه یونان طی بیانیه‌ای، بدون اشاره به سرقت نفت ایران در فروردین‌ماه سال جاری، اعلام کرده است: "از ایران می‌خواهیم فوراً این دو کشتی و خدمه آن را آزاد کند. این اقدام ایران که با قوه قهریه برای توقیف این دو نفت‌کش صورت گرفت، باعث تأثیر بر روابط دوجانبه و همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد شد که یونان هم یکی از اعضای آن است"
اولا یونان در حالی ایران را به دزدی دریایی متهم می کند که خود یک ماه پیش بنا به دیکته واشنگتن، نفتکش ایران را در سواحل خود توقیف کرد و نفت آن را تحویل آمریکا داد. ثانیا نیروی دریایی جمهوری اسلامی هیچگاه به صورت تهماجمی و به عنوان نفر اول عملیاتی را آغاز نکرده است بلکه این اقدامات همواره در پاسخ به شیطنت ها و تخطی های طرف مقابل بوده است به عنوان نمونه نفت‌کش «استنا ایمپرو» انگلیس در قبال توقیف نفت‌کش ایرانی «گریس1» انجام گرفته و یا در زمانی که «آدریان دریای1» توقیف شد ایران به توقیف نفت‌کش sothys در آبان 1400 اقدام کرد ثالثا دولت یونان در بیانیه خود در حالی کشورمان را به تغییر رویکرد اتحادیه اروپا تهدید می کند که جمهوری اسلامی ایران مبادله ی اقتصادی خاصی با این اتحادیه ندارد که حال با این اتفاق نگران به خطر افتادن آن باشد همچنین این اتحادیه منفعل بودن خود را در قبال نفت‌کش استنا ایمپرو به خوبی ثابت کرده است . رابعا خصمانه بودن سیاست های اتحادیه ی اروپا در قبال ایران امری اثبات شده است و موضوع جدیدی نیست که ایران بخواهد نسبت به آن نگران شود
مطابق خبرهای شنیده شده میزان ارزش نفتکش ها و محموله های آن بیشتر از میزان نفت توقیف شده و نفتکش ایرانی بوده است و نفتکش توقیف شده ایرانی ۱۱۵ هزار تن حجم داشته است. اما هر دو کشتی توقیف‌شده یونانی در مجموع ظرفیتی معادل ۱.۸ میلیون بشکه نفت یا دیگر فرآورده‌های نفتی را به همراه داشته اند که این موضوع یک پیام را به سراسر جهان مخابره می کند و آن این است که ایران زین پس کشورهای خطاکار را دو یا چند برابر معمول تنبیه خواهد کرد.

۱۴۰۱/۳/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...