نسخه چاپی

پیام‌های توقیف نفت‌كش‌های یونانی توسط ایران

عکس خبري -پيام‌هاي توقيف نفت‌کش‌هاي يوناني توسط ايران

عطوان اعلام كرد كه ایران در مرحله جدید طبق استراتژی پاسخ سریع و مستقیم عمل می‌كند و چه آمریكا و چه رژیم صهیونیستی به خوبی می‌دانند كه هرگونه تحرك مشكوك آنها علیه منافع تهران چه عواقبی دارد

به گزارش نما، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای الیوم و تحلیلگر برجسته جهان عرب در مقاله جدید خود به موضوع دو فروند نفت‌کش یونانی که به دلیل تخلفات دریایی، توسط جمهوری اسلامی ایران توقیف شده‌اند پرداخته و اعلام کرد، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عصر روز جمعه دو فروند کشتی یونانی را که در آب‌های خلیج فارس در نزدیکی سواحل ایران در حال حرکت بودند توقیف کرد که این امر ۲ مسئله اساسی را بازتاب می‌دهد:

- توقیف این کشتی‌ها توسط جمهوری اسلامی ایران پیامی قوی به یونان و آمریکا و همه کشورهای متحد اروپا بود؛ به این معنی که هرگونه تجاوزی به منافع ایران در آب‌های منطقه‌ای یا بین‌المللی و در داخل یا خارج از قلمرو این کشور پاسخی مستقیم و فوری به همراه خواهد داشت.

- مسئله دوم این است که مذاکرات هسته‌ای در وین میان ایران و کشورهای اروپایی و ایالات متحده متوقف شده و سرنوشت آن معلوم نیست.

عطوان در ادامه مقاله خود تاکید کرد، اما نکته مضحک اینجاست که یونان که خود آغازگر تجاوز و توقیف نفتکش روسی LANA (پگاس سابق) حامل نفت ایران است، اقدام ایران در توقیف کشتی‌های یونانی به دلیل تخلفات دریایی را دزدی دریایی توصیف می‌کند! آیا توقیف نفتکش حامل نفت ایران در آب‌های بین المللی به درخواست آمریکا یک اقدام مشروع و قانونی است و هیچ ربطی به دزدی دریایی ندارد؟ این مواضع ضد و نقیض آمریکا و اروپایی‌ها بیانگر میزان دروغگویی و ریاکاری آنهاست اما زمان این دروغ‌ها به پایان رسیده است.

این تحلیلگر عرب زبان ادامه داد، جمهوری اسلامی ایران بعد از توقیف کشتی‌های یونانی خدمه آنها را به مهمان‌خانه منتقل کرد. اما نکته قابل توجه این است که کشوری مانند یونان که تقریباً دارای بزرگترین نیروی دریایی جهان است آیا جمهوری اسلامی ایران را نمی‌شناسد و تاریخچه واکنش‌های این کشور به هرگونه تجاوز علیه منافع آن را به ویژه در زمینه نقض غیر قانونی حریم هوایی و آب‌های سرزمینی، نشنیده است؟
در ادامه این مقاله آمده است، ایران در سال ۲۰۱۹ در واکنش به توقیف یک نفتکش ایرانی توسط قایق‌های نیروی دریایی انگلیس در تنگه جبل الطارق که عازم سوریه بود، دو نفتکش انگلیسی را توقیف کرد. در سال ۲۰۲۰ نیز قایق‌های نیروی دریایی ایران یک کشتی متعلق به کشور کره جنوبی که با پیروی از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا ۷ میلیارد دلار درآمد نفتی ایران را مسدود کرده است، توقیف نمود. علاوه بر آن ایران همواره به انگلیس و آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره هرگونه تحرک مشکوک و یا تجاوز علیه منافع ایران در آب‌های منطقه هشدار داده و به همین دلیل است که تاکنون هیچ نفتکش ایرانی مورد هجوم اسرائیل قرار نگرفته است.

عطوان تصریح کرد، اینجا لازم است که سرنگونی گران‌ترین و پیشرفته ترین پهپاد آمریکایی توسط ایران را در ژوئن ۲۰۱۹ به یاد بیاوریم؛ جایی که این پهپاد در نزدیکی تنگه هرمز در ارتفاع ۲۰ کیلومتری در حال پرواز بود و بعد از سرنگون شدن آن توسط ایران همه تجهیزات و دوربین‌های جاسوسی بسیار پیشرفته این پهپاد توقیف شد. همچنین لازم است یادآوری کنیم که جمهوری اسلامی ایران چگونه در واکنش اولیه به جنایت تروریست‌های آمریکایی در به شهادت رساندن سردار سپهبد «قاسم سلیمانی»، پایگاه آمریکایی در غرب عراق را موشک باران کرد و دولت آمریکا همچنان از افشای تعداد کشته شدگان این عملیات موشکی خودداری می‌کند.

عبدالباری عطوان تصریح کرد، توجه داشته باشیم ما در این جا می‌گوییم «واکنش اولیه»؛ چرا که همانطور که مقامات ایرانی بارها تاکید کرده‌اند انتقام واقعی از آمریکا در سطح جنایت این کشور در ترور شهید سلیمانی خواهد بود. همچنین پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در ترور سرهنگ «صیاد خدایی» نیز به شکل فوری و مستقیم انجام خواهد شد و نمی‌دانیم که این پاسخ در داخل فلسطین اشغالی خواهد بود یا منطقه خلیج فارس یا هرکجای دیگر.

در ادامه مقاله عطوان آمده است، اکنون سفارتخانه‌های اسرائیل در سراسر جهان در وحشت و نگرانی به سر می‌برند و هر لحظه منتظر پاسخ ایران هستند. آنها معتقدند جمهوری اسلامی ایران که توانست مقر جاسوسی موساد در اربیل را به راحتی مورد هدف بگیرد، انتظار نمی‌رود که در مورد هدف قرار دادن یک موضع امنیتی و اطلاعاتی دیگر اسرائیل در هرکجا، تردید کند.

عبدالباری عطوان در پایان مقاله خود اشاره کرد، سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت روز جهانی قدس گفت که محور مقاومت و به ویژه جمهوری اسلامی ایران پاسخ هرگونه تحرک و تجاوز رژیم اشغالگر صهیونیستی را فوری و مستقیم خواهد داد و این بار دیگر تئوری پاسخ در مکان و زمان مناسب مطرح نیست. بنابراین بعید نیست که در روزها و هفته‌های آینده شاهد پاسخ‌های محکم‌تر و قوی‌تر ایران باشیم.
منبع: تسنیم

۱۴۰۱/۳/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...