نسخه چاپی

درخواست سیدمحمد خاتمی و ماهاتیر محمد از سازمان همكاری اسلامی (OIC)

سیدمحمد خاتمی و ماهاتیر محمد از سازمان همكاری اسلامی (OIC) خواستند تا نهادی برای بررسی و پایان دادن به اختلاف بین شیعه و سنی تشكیل دهد.

به گزارش نما به نقل از ايسنا سران پيشين ايران و مالزي در اين درخواست مشترک که به پنج زبان انگليسي، عربي، مالاي، اردو و فرانسه منتشر مي‌شود، خواستار پايان يافتن خشونت‌ها بين مسلمانان شيعه و سني شدند.

اين دو معتقد هستند که تشکيل اين نهاد از سوي سازمان همکاري اسلامي باعث خواهد شد تا پيشنهادهاي جامعي براي رهبران سياسي و مذهبي براي پايان يافتن اين اختلافات ارائه شود. دکتر ماهاتير محمد در نشستي که با حضور علي خسرو، مشاور ويژه سيد محمد خاتمي، رييس‌جمهور پيشين ايران و چاندرا مظفر، رييس جنبش بين‌المللي براي جهان عادلانه (JUST) در کوالالامپور برگزار شد، گفت که وي تنها يک هدف ساده دارد و آن هم پايان يافتن خشونت و کشتار بين مسلمانان شيعه و سني است. او تصريح کرد: من دستورالعمل بزرگي همچون متحد کردن دو امت اسلامي ندارم زيرا فکر مي‌کنم که اين وظيفه را مي‌توان به افراد ديگر محول کرد اما فکر مي‌کنم اختلافات هر چه باشد آن‌ها نبايد يکديگر را بکشند. وي تاکيد کرد: مسلمانان بدون توجه به مذهب‌شان بايد به جهانيان نشان دهند که اسلام ديني است که به صلح اعتقاد دارد اما در حال حاضر که ما در بين خودمان اختلاف داريم اين امر ممکن نيست. او گفت: به همين دليل است که من به دکتر خاتمي که يک شيعه است مي‌پيوندم تا اين درخواست را از برادران شيعه و سني خود بکنيم تا بتوانيم دستکم با يکديگر در صلح و آرامش زندگي کرده و با خطراتي که امروزه وجود دارد مقابله کنيم.

در همين حال سيد محمد خاتمي، رييس‌جمهور پيشين ايران در پيام ويدئويي خود گفت: خصومت و اختلافات بين شيعه و سني تصوير و شان امت اسلامي را در جهان مخدوش کرده است.

او تصريح کرد: اين اختلافات آشکارا امت اسلامي را تضعيف کرده و ما را در برابر دسيسه‌هاي خارجي شکننده کرده است.

۱۳۹۲/۳/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...