نسخه چاپی

بررسي بودجه 92 در صحن علني

صد هزار نفر از جانبازان صاحب مسكن می‌شوند

مجلس بانك مركزی را مكلف كرد به صد هزار نفر از جانبازان 20 درصد و بالاتر، فرزندان جانبازان 70 درصد و بالاتر و وراث تحت تكلف جانبازان 25درصد و بالاتر تسهیلات خرید یا ساخت مسكن اهدا كند.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران نمايندگان در نوبت صبح جلسه علني امروز (يکشنبه 5 خرداد ماه) و در ادامه بررسي بخش هزينه‌اي ماده واحده سال جاري، با الحاق يک حکم به بند 67 اين ماده واحده موافقت کردند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از طریق بانک‌های عامل در سال 1392 به تعداد یکصد هزار نفر از جانبازان بیست درصد (20% ) و بالاتر، با اولويت درصدي جانبازي، آزادگان، خانواده شهدا (همسر، والدين و فرزندان) فرزندان جانبازان 70 درصد و بالاتر و وراث تحت تکلف جانبازان 25 درصد و بالاتر و وراث تحت تکلف آزادگان متوفي فقط يک فقره تسهيلات مسکن براساس قوانين مربوطه و برابر قانون الزام بانک‌هاي مصوب 1380 تسهيلات خريد يا ساخت مسکن اعطا نمايد.

مبلغ تسهيلات مزبور به ازاي هر واحد مسکوني در شهرهاي با جمعيت بيش از يک ميليون نفر 600 ميليون ريال، مراکز استان‌ها 500 ميليون ريال، ساير شهرها 400 ميليون ريال، روستاها 200 ميليون ريال و در شهرهاي جديد معادل سقف تسهيلات مرکز همان استان و با نرخ 4 درصد با مدت بازپرداخت 20 ساله بدون رعايت الگوي مصوب مسکن و نوساز بودن تعيين مي‌شود.

تبصره 1-دولت موظف است نسبت به تضمين پيش بيني و پرداخت مابه التفاوت سود بانکي تا سقف نرخ مصوب نظام بانکي به بانک‌هاي عامل با تاييد وزارت راه و شهرسازي اقدام و اعتبار مورد نياز را در رديف‌هاي مربوطه مزبور نمايد.

هم چنين بانک‌هاي عامل موظفند نسبت به ارزيابي ملک محاسبه و اخذ تضامين بازپرداخت لازم به ميزان اصل تسهيلات اقدام نمايد.

تبصره 2-ايثارگراني که در سالهاي گذشته از تسهيلات مسکن تا سقف 50 ميليون ريال استفاده نموده‌اند و هم چنين افرادي که وام دريافتي قبلي خود را بدون در نظر گرفتن سقف مبلغ طي مدتي کمتر از سه سال تا پايان مدت 1391 تسويه نموده‌اند و جانبازان 70 درصد و بالاتر با توجه به وضعيت جسماني مسکن نامناسب مي‌باشند با تاييد بنياد شهيد و امور ايثارگران مي‌توانند مجددا از تسهيلات بهره‌مند شوند.

تبصره 3- وام‌هاي حمايتي غيرايثارگي از قبيل وام‌هاي کارمندي و شرکتي و نظاير آن مانع دريافت اين تسهيلات نمي‌شوند افراد مشمول مي‌توانند مشترکا از تسهيلات بانکي متعلقه براي يک واحد مسکوني استفاده کنند.

تبصره 4-اوراق واگذاري از قبيل برگه يا قراردادواگذاري توسط اداره کل راه و شهرسازي ملاک ارائه تسهيلات نزد بانک‌هاي عامل مي‌باشد هم چنين مشموليني که از طريق تعاوني‌هاي معتبر همانند نيروهاي مسلح و هم چنين مشمولين ساکن روستاها و شهرهايي که اکثريت املاک و مناظر مسکوني آن‌ها فاقد سند رسمي هستند تامين مسکن شوند و مي‌توانند با وثيقه و يا تضمين معتبر بدون ارائه سند رسمي ملکي و يا ثبتي تسهيلات مقرر را دريافت و در همان محل احداث و يا خريد نمايند.

تبصره 5-بانک‌هاي عامل مجازند براي احداث واحدهاي مسکوني توسط بنياد شهيد و امور ايثارگران براي ايثارگران مشمول اين بند تسهيلات مربوطه را پرداخت کنند تا پس از احداث به افراد واجد شرايط مذکور که توسط بنياد شهيد و امور ايثارگران معرفي مي‌شوند فروش اقساطي نمايند.

تبصره 6- بانک مرکزي موظف است از طريق بانک‌هاي عامل به ايثارگراني که داراي مسکن نامناسب و ناتمام مِي‌باشند و در سنوات گذشته از تسهيلات مسکن کمتر از سقف وام در سال 1391 استفاده کرده‌اند فقط براي يک بار با معرفي بنياد شهيد و امور ايثارگران مابه التفاوت وام قبلي و يا با فک رهن و تسويه از يک فقره وام مسکن در قالب تسهيلات ساخت با همان وثيقه قبلي و يا وثيقه جديد پرداخت نمايند.

تبصره 7- زمان پذيرش تقاضاي اين تسهيلات توسط بانک‌هاي عامل از ابتداي تير ماه 1392 به مدت يکسال ملاک تاريخ صدور معرفي نامه توسط بنياد شهيد و امور ايثارگران مي‌باشد.

۱۳۹۲/۳/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...