نسخه چاپی

مسافرت خانوادگی دولتی ها به روسیه/ ماجرای نیویورك باز تكرار شد!

آخرین سفر خارجی محمود احمدی‌نژاد در كسوت رییس‌جمهوری، حاشیه‌ساز شد. «بیش از صدنفر تحت عنوان هیات همراه، در سفر رییس دولت دهم به روسیه، او را همراهی كردند. سفر محمود احمدی‌نژاد به مسكو، پایتخت روسیه، به‌منظور شركت در اجلاس سران كشورهای صادركننده گاز، صورت گرفت و هواپیمای اختصاصی او سه‌شنبه شب در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

به گزارش نما به نقل از روزنامه شرق، پيش از اين، شبکه‌هاي اطلاع‌رساني دولت از مردم خواسته بودند براي پيشواز احمدي‌نژاد به فرودگاه بيايند. شنيده‌ها حاکي از آن است که پرواز هيات همراه احمدي‌نژاد متشکل از همسران و فرزندان اعضاي هيات دولت، ساعت 23:15 در فرودگاه امام‌خميني(ره) به زمين نشسته است.» سفر احمدي‌نژاد به روسيه با حضور اقوامش در ترکیب هيات همراه، پس از آن بود که انتشار خبر حاشيه‌ساز رييس دولت و هيات همراهش به نيويورک، سبب افزايش نقدها به احمدي‌نژاد شد.

هشتمين و آخرين سفر احمدي‌نژاد در قامت رييس قوه‌مجريه به نيويورک حاشيه‌هاي فراواني داشت که همچنان ادامه دارد. يکي از اين حاشيه‌ها تعداد همراهان او در اين سفر بود که با انتقاد بسياري از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روبه‌رو شد و جمعي از نمايندگان، براي اين اقدام از احمدي‌نژاد شکايت کردند حالا او باز هم به همراه هياتي صدنفره عازم مسکو شده است. آنطور که خبرگزاري «تسنيم» گزارش کرده است، همسر احمدي‌نژاد و همسران برخي معاونان، دستياران و وزراي دولت از جمله افرادي بودند که به‌همراه همسرانشان در اين هيات اعزامي حضور داشتند. همچنين محمد شريف ملک‌زاده، معاون رييس‌جمهور نيز به‌همراه همسر خود پس از اعزام هيات دیپلماتیک صدنفره، در سفري «پنج‌روزه» به مسکو سفر کرده است.

در سفر پيشين هيات ايراني به رياست محمود احمدي‌نژاد به نيويورک، درخواست 160 ويزا کرده بود که در اين درخواست‌ها جمع زيادي از خانواده‌هاي وزيران، مشاوران و معاونان رييس‌جمهور حضور داشتند. 84 نفر همراه رييس‌جمهور بودند: از دختر احمدي‌نژاد تا پسر بقايي و همسر ثمره در فهرست مسافران نيويورک قرار داشتند در حالي‌که هزينه هر شب اقامت هر اتاق دوتخته از اين هتل چهارستاره در ماه سپتامبر 2012، از 400 تا 700 دلار اعلام شده بود.

آن زمان احمدي‌نژاد در پاسخ به انتقادات، سکوت پيشه کرد اما يک هفته قبل از سفر به مسکو خبري منتشر شد که حکايت مي‌کرد دولت از دو نماينده شکايت کرده است. غلامرضا اسداللهي، دبيرهيات نظارت بر رفتار نمايندگان با اشاره به شکايت دولت از چند نماينده مجلس شوراي اسلامي، گفت: «شکايت دولت از نمايندگان مجلس، مربوط به حميد بقايي معاون اجرايي رييس‌جمهور است.» او دراين‌باره به «تسنيم» گفت: «بقايي با توجه به نطق نمايندگان درباره سفر خانواده و اطرافيانش به نيويورک همراه با هيات رياست‌جمهوري شکايتي را از مصطفي افضلي‌فرد، محمدعلي پورمختار و نادر قاضي‌پور مطرح کرد که قوه‌قضاييه از هيات نظارت بر نمايندگان سوال کرد که آيا سخنان نمايندگان در چارچوب ايفاي وظايف نمايندگي بوده يا نبوده است و «کميسيون اصل 90» مي‌تواند قبل از راي مراجع قضايي، نظر خود را اعلام کند يا خير؟»

پيش‌تر عزيز اکبريان عضو هيات نظارت بر رفتار نمايندگان به «تسنيم»، گفته بود: «دولت اخيرا دو شکايت درخصوص نطق نمايندگان مجلس به قوه‌قضاييه ارسال کرده که هيات نظارت هم در حال بررسي اين شکايات است و نتيجه بررسي‌هاي هيات در آينده اعلام خواهد شد. اکبريان با بيان اينکه بين نمايندگاني که دولت از آنها شکايت کرده، نام نمايندگان شاخص مجلس نيز وجود دارد، تاکيد کرد: «شکايت‌هاي دولت، بيشتر راجع به نطق‌هاي نمايندگان درباره سفر رييس‌جمهور به نيويورک بوده است.»

ديپلماسي خانوادگي دولت دهم مسبوق به سابقه است، پيش از اين در جريان حج تمتع سال ۱۳۸۷ هم نام فرزندان مشايي و احمدي‌نژاد که بدون نوبت در کاروان ويژه وزارت خارجه به حج مشرف شدند، منتشر شد و مورد اعتراض قرار گرفت اما دفتر رييس‌جمهور و احمدي‌نژاد درباره اين موضوع سکوت اختيار کردند. چندي پيش محمدعلي پورمختار «رييس کميسيون اصل ۹۰» مجلس شوراي اسلامي از نهايي‌شدن شکايت يکي از نمايندگان عليه رييس‌جمهور در اين ارتباط خبر داد. نادر قاضي‌پور نماينده اروميه در مجلس شوراي اسلامي که اين شکايت را در «کميسيون اصل ۹۰» مجلس مطرح و پيگيري کرده بود گفت: «بايد مشخص شود مبني برکدام قانون آقاي رييس‌جمهور سال گذشته خانواده خود را با هزينه بيت‌المال به نيويورک برده بود.»

محمود احمدي‌نژاد به خصوص در دوره رياستش بر دولت دهم عملکرد چالش‌برانگیز بسياري داشته است. اما او همواره پرسش‌هاي مطرح‌شده را با پرسشي ديگر پاسخ داده است و آنجا که امکان طرح سوال جديد نداشته سکوت کرده است. اما حالا بايد ديد اين سوال را که «چرا سفرهاي خارجي را که ماموريت اداري تلقي مي‌شود با هيات همراهي پرشمار از نزديکان و خانواده‌اش انجام داده است؟» با چه سوالي پاسخ خواهد داد.

۱۳۹۲/۴/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...