نسخه چاپی

زمزمه های حضور هاشمی در نماز جمعه

به گزارش نما، آرمان نوشت:

تریبون نماز جمعه تهران، صحن و سرای دانشگاه از همان آغازین روزها یک مرد را به خوبی در خاطره دارد. همو که بیشترین خطبه‌های نماز جمعه تهران را اقامه کرده و از جوانی تا میانسالی اسلحه بر دست و راست‌قامت صدای انقلاب بود. هنوز طنین شعارهای ملت در حمایت از یار و همراه امام؛ سردار سازندگی و همراه همیشگی رهبری در پردیس دانشگاه تهران در خاطره‌ها باقی مانده و اکنون مصلای تهران چشم انتظار اقامه نمازی دیگر است. نمازی که همه صنوف و نحله‌ها و طیف‌ها حضوری وحدت‌افزا رقم بزنند.‌ هاشمی چهار سال است که دیگر خطبه نمی‌خواند و نماز جمعه اقامه نمی‌کند. پس از آن نمازجمعه تیرماه 88 دیگر کسی ‌آیت‌ا... هاشمی را در قامت خطیب جمعه تهران ندیده و با سیر تحولاتی که طی شد و اعتدال و عقلانیتی که به‌واسطه همت ملت و تدبیر حاکمیت بر جامعه مستولی شده اکنون بسیاری منتظرند تا در ادامه این مسیر همپوشان و برای بسط هرچه فزون‌تر آن در سطوح مختلف جامعه شاهد بازگشت آیت‌ا...‌ هاشمی به تریبون نماز جمعه باشیم نکته‌ای که دیگر در شرایط موجود با آن حساسیت‌ها روبه‌رو نیست و می‌تواند در طول فضای ایجاد شده فعلی قرار بگیرد و خواسته‌ای است که بسیاری آن را مطالبه می‌کنند و بی گمان تحقق آن به مثابه یک فرصت، ارزش افزوده خوبی در فضای سیاسی اجتماعی ایجاد خواهد کرد و به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی آیت‌ا... ‌هاشمی‌رفسنجانی نیز بی میل به حضور در این جایگاه نباشد چرا که وی همواره منافع ملی را مقدم بر هر گزاره‌ای می‌داند و در طول این مدت با این استنباط که حضورش در جهت جلب همدلی‌ها تفسیر نخواهد شد از حضور در نماز جمعه استنکاف ورزید و از آنجا که اکنون به طور دقیق روندی معکوس و متفاوت جامه عمل پوشیده این حضور بیش از هر نکته‌ای در راستای جلب و جذب حداکثری و زدودن انگاره‌های ناهمپوشان است و با این اوصاف می‌توان امیدوار به حضور هاشمی در نماز جمعه تهران و پذیرش این امر از سوی وی بود.

استقبال از‌ هاشمی

روزی که از هر دسته و رسته‌ای عده‌ای عزم مجمع تشخیص مصلحت می‌کردند تا آیت‌ا... را قانع به حضور در انتخابات کنند هیچ کس را چنین گمانه نبود که آیت‌ا... با چنین اقبال خارج از وصفی روبه‌رو شود اما او با پذیرش درخواست مردم و فداکاری که به منصه ظهور رساند بیش و پیش از هر موعدی با محبوبیت فراتر از پیش‌بینی‌ها روبه‌رو شد. اقبالی که از همان لحظه ثبت‌نام تا ورود به مشهد روندی صعودی طی کرده و نشانه‌های آن بر همگان آشکار است. صادق زیبا کلام استاد دانشگاه تهران و یکی از ‌هاشمی‌شناسان قهار که جلوتر از همه کاندیداتوری آیت‌ا... را پیش‌بینی کرده بود در همین خصوص گفت: استقبال مردم از آیت‌ا...‌هاشمی از زمان ثبت‌نام ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری موجی را به وجود آورد که تاکنون نیز ادامه داشته است. به عبارت دیگر با استقبال اقشار مردم و روحانیون که اخیرا در مشهد نیز صورت گرفته می‌توان گفت آنچه در مورد آیت‌ا...‌هاشمی در حال رخ دادن است پدیده شگفت‌انگیزی است. وی این اقبال را با توجه به تخریب‌ها و اتهام‌زنی‌های افراطیون در طول هشت سال گذشته علیه‌هاشمی جالب توجه دانسته و می‌گوید با توجه به استقبالی که از ‌هاشمی در این مدت به عمل آمده بی گمان بخش قابل توجهی از رای سنگین به روحانی به دلیل حمایت‌هاشمی‌رفسنجانی از وی بود. وی همچنین تاکید می‌کند که مردم با رویکرد خود نشان دادند که تبلیغات سوء اثر گذار نیست و مردم تهمت‌های موهن و غیر واقعی را باور نمی‌کند ضمن آنکه عملکرد خوب‌هاشمی در استقبال گسترده و مجدد مردم با این حجم گسترده بسیار تاثیر گذار بود.

آیت‌ا... بیاید یک میلیون نفر به نماز جمعه خواهند رفت!

صادق زیبا کلام در گفت‌وگوبا ایلنا تاکید و تصریح می‌کند که حضور مجدد آیت‌ا...‌هاشمی در نماز جمعه یک اتفاق شگرف خواهد بود و حتی یک میلیون نفر را به نماز جمعه خواهد آورد و آنانی هم که قبلا نمی‌آمده‌اند را به این سو جلب خواهد کرد. وی سازوکار آمدن مجدد آیت‌ا... را هم برخورد مسئولان با تندروهای قلیلی دانست که تهدید کرده‌اند که اگر وی به نماز جمعه بیاید علیه‌هاشمی شعار خواهند داد، عنوان می‌کند و تصریح می‌دارد که برخورد با این عده قلیل کار سختی نیست.

در نهایت...

بی‌گمان پس از خلق حماسه عظیم و شگفت 24خرداد و بسط فضای تعاملی که در جامعه به منصه ظهور رسیده برای تداوم شور و نشاط تسری یافته در جامعه نیاز به تبادل پالس‌های مثبت در راستای این شرایط جدید و به فراموشی سپردن ذهنیت‌هایی که با این روند در تعامل و تعادل قرار نمی‌گیرد ضرورتی اجتناب ناپذیر است. حضور آیت‌ا... در نماز جمعه پیام‌های مختلفی را به همراه خواهد داشت؛ از یک سو نشان دهنده گذار از افتراق‌ها و حرکت به سوی همدلی هر چه بیشتر طیف‌های سیاسی داخل نظام است و از طرف دیگر حضور آیت‌ا... حاوی این پیام است که دوران تندروی از سوی همه طیف‌ها و جریان‌ها به پایان رسیده و عصر؛ عصر میانه‌روی و اعتدال و حرکت در چارچوب‌های قانونمدارانه است. ضمن آنکه بسیاری از چهره‌های میانه‌رو از طیف‌های مختلف در محافل و گعده‌های خود از حضور مجدد آیت‌ا... می‌گویند و باید دید این مطالبه عمومی بالاخره چه فرجام عاجلی خواهد یافت و این فراغ کی به وصل خواهد انجامید و آیت‌ا... با آن صدای آشنایش خطاب به شعاردهندگان خواهد گفت: تفضل تفضل؛ بفرمایید.

۱۳۹۲/۴/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...