نسخه چاپی

معاون سیاسی دبیركل سازمان ملل را بهتر بشناسیم

فلتمن ارشدترین دیپلمات آمریكایی است كه پس از انقلاب به تهران سفر كرد، اگر چه "دیك چنی" معاون اول "جورج بوش" در مقام رئیس اجرایی شركت نفتی "هالیبرتون" و به دعوت مقامات كارگزارانی و نفتی دولت اصلاحات به تهران سفر كرده بود.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، "جفری فلتمن" در سال ۱۹۵۹ میلادی در ایالت اوهایو آمریکا به دنیا آمد و مدرک کارشناسی خود را در رشته تاریخ از دانشگاه "بال استیت" (ball state) در سال ۱۹۸۱ گرفت و سپس در سال ۱۹۸۳ با مدرک کارشناسی ارشد در رشته حقوق و دیپلماسی از دانشگاه "تافت" فارغ‌التحصیل شد.

وی چند سال پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۹۸۶ با عنوان مامور ارشد به استخدام وزارت خارجه این کشور درآمد. حرفه‌ دیپلماتیک خود را از کنسولگری آمریکا در هائیتی آغاز کرد و سپس به‌عنوان مأمور اقتصادی سفارت آمریکا در مجارستان در سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱ به فعالیت حرفه‌ای خود را ادامه داد.

فلتمن پس از دو سال (۱۹۹۱-۱۹۹۳) خدمت در دفتر معاون وزارت خارجه آمریکا به دانشگاه اردن در امان رفت و به مطالعه زبان عربی پرداخت. پس از یادگیری زبان عربی، فلتمن پا به سفارت آمریکا در تل‌آویو گذاشت و مسائل اقتصادی نواره غزه را تحت نظر گرفت.

وي در سال ۲۰۰۱ پس از دو سال فعالیت به‌عنوان رئیس بخش سیاسی و اقتصادی سفارت آمریکا در تونس به تل‌آویو برگشت و زیر نظر "مارتین ایندیک" سفیر وقت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی و نماینده ویژه این کشور در مذاکرات صلح خاورمیانه، در این مذاکرات شرکت کرد.

فلتمن در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ سفیر امریکا در لبنان بود؛ وي پيش از عزيمت به لبنان، به‌عنوان دیپلمات داوطلب به شمال عراق رفت و تلاش‌های زیادی در جهت منافع رژيم غاصب صهيونسيتي و آمریکا در این منطقه از جمله تلاش برای ایجاد کردستان بزرگ به کار بست.

اين ديپلمات کارکشته آمريکايي به زبان‌های عربی، فرانسه و مجاری تسلط کامل دارد، وي کارشناس مسائل شرق و غرب آسیا است.

" بان کي مون" چندي پيش جفری فلتمن را که یهودی الاصل است و ارتباط نزدیکی با رژيم صهيونيستي و لابی ایپک دارد، به عنوان معاون خود در امور خاورمیانه منصوب کرد.





وي به دليل شکست در طرح براندازی نظام سوریه مجبور به کنارگیری از مقام خود شد و بلافاصله بان‌کي‌مون وي را به عنوان معاون سیاسی خود منصوب کرد.

این سیاست‌مدار آمریکایی که هم اکنون در تهران به‌سر می‌برد، پیش از این نیز در شانزدهمین اجلاس جنبش عدم‌تعهد به‌همراه "بان کی‌مون" به تهران سفر کرده و در جلسه‌ای که دبیرکل سازمان ملل با رهبر معظم انقلاب داشت، حضور پيدا کرد.






وي‌ ارشدترین دیپلمات آمریکایی است که پس از انقلاب به تهران سفر کرد، اگر چه "ديك چني" معاون اول "جورج بوش" در مقام رئيس اجرايي شركت نفتي "هاليبرتون" و به دعوت مقامات كارگزاراني و نفتي دولت اصلاحات به تهران سفر كرده بود.

در زمان حضور فلتمن و بان کي مون در تهران، روزنامه "النهار" گزارش داد؛ این سفر با فشار فلتمن صورت گرفته تا از فرصت پیش آمده برای گفت‌وگو با مقامات ایران درباره برنامه‌های هسته‌ای استفاده کند. همچنین وی از دبیرکل سازمان ملل خواسته که حقیقت نقش آفرینی ایران در بحران سوریه مشخص شود.

فلتمن اخیرا سفری دوره ای به خاورمیانه داشت و با حضور در مصر و قطر و برخی دیگر از کشورهای منطقه به عنوان معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل با مقامات کشورها رایزنی کرد.

گفته می‌شود سفر فلتمن به تهران به دليل رایزنی در خصوص تحولات سوریه، به خصوص اقدام اخیر تروریست‌ها در استفاده از سلاح شیمیایی است؛ تحولات لبنان و مصر نیز از دیگر موضوعاتی است که معاون بان کی مون در خصوص آن رایزنی خواهد کرد.

۱۳۹۲/۶/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...