نسخه چاپی

یك توصیه به اوباما: با روس ها در سوریه درگیر نشو، به آنها به خاطر ایران نیاز داری!

باید گزینه‌هایش را باز بگذارد و خود را خیلی درگیر سوریه نكند یا با روس‌ها بر سر سرنوشت اسد درگیر نشود. ممكن است آنها را برای دیپلماسی و فشار در روز مبادا با ایران لازم داشته باشد.

به گزارش سرویس سیاسی جام، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت: «این هفته یک هیات بلندپایه اسرائیلی در کاخ سفید درباره موضوعات مختلف منطقه‌ای از جمله بحران سوریه و برنامه هسته‌ای ایران به گفتگو پرداختند. در حالیکه ممکن است در حال حاضر رژیم بشار اسد مهمترین مسئله جامعه بین‌المللی باشد، خصوصا پس از استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم خودش، اما برای اسرائیل هنوز نگرانی اصلی ایران است. نشانه‌هایی وجود دارد که برای باراک اوباما هم این موضوع یک نگرانی واقعی شده است.»



به گزارش روز آنلاین، این روزنامه اسرائیلی افزود:



آرون دیوید میلر، مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا که متخصص امور خاورمیانه است در مقاله‌ای می‌گوید، تهران جایی است که اوباما خط قرمز دیگری می‌کشد که این بار استفاده از سلاح شیمیایی نیست بلکه بدست آوردن سلاح هسته‌ای است.



میلر می‌نویسد: «با فرض اینکه اوباما استفاده از نیروی خود در سوریه را در حد محدودی نگه ‌دارد، این مسئله هسته‌ای ایران است که واقعا کلیدی است، نه سوریه...باید گزینه‌هایش را باز بگذارد و خود را خیلی درگیر سوریه نکند یا با روس‌ها بر سر سرنوشت اسد درگیر نشود. ممکن است آنها را برای دیپلماسی و فشار در روز مبادا با ایران لازم داشته باشد.»



به گفته دیپلمات‌هایی که از آنها نامی برده نشده، ایران ساخت سوخت برای راکتور آب سنگین را که می‌تواند پلوتونیوم تولید کند شروع کرده است. این چیزی است که غرب را نگران کرده چون این مواد می‌تواند برای ساخت سلاح مورد استفاده قرار بگیرد.



از طرف دیگر گفته شده که در گزارش آژانس خبرهایی حاکی از محدود شدن ذخیره مواد حساس ایران وجود دارد که می‌تواند برای مذاکرات با آمریکا و قدرت‌های بزرگ دیگر زمان بخرد.



چنین یافته‌هایی، در زمانی که جهان در حال انتظار است تا ببیند حسن روحانی به دنبال کاهش تنش با منتقدان جمهوری اسلامی است یا خیر، تصویر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را پیچیده تر می‌کند.



با افزایش احتمال حمله به سوریه با رهبری آمریکا، اسرائیل نیز با دقت در حال مشاهده است. اسرائیل در حالیکه نگران درگیری‌ در شمال مرزهای خود است، امید دارد که نیروهای بین‌المللی، اسد را به خاطر استفاده از سلاح شیمیایی تنبیه کنند و مانع استفاده دوباره او شوند.



تنها اقدامی سریع می‌تواند یک پیام روشن بفرستد، نه فقط برای سوریه، بلکه برای ایران

۱۳۹۲/۶/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...