نسخه چاپی

روايت رسانه هاي غرب از شكست سياست خارجي امريكا:

عقب نشینی اوباما از تهدید حمله نظامی علیه سوریه / نزول ابرقدرتی ایالات متحده در مواجهه به مقاومت اسلامی

آنچه برخی تحلیلگران سیاست خارجی امریكا به آن اذعان داشته اند، امید اوباما برای عقب نشینی بشار اسد بود. وی تصور می كرد اگر با تمام قوا و با بهره گیری از قدرت بلامنازع خود در امر رسانه و تبلیغات دولت سوریه را تهدید كند و همزمان با تجهیز و تقویت شورشیان و تروریست ها، مردم سوریه را از ادامه ایستادگی خود منصرف سازد، اسد در شرایطی قرار خواهد گرفت كه به ناچار از حق قانونی ملت خود گذشته و تسلیم امریكا شود و از قدرت كناره گیری نماید.

به گزارش نما، در حالی که رسانه ها از تلاش لابی قدرتمند صهیونیستی در کنگره برای جمع آوری قاطع آراء در موافقت با حمله به سوریه خبر می داد، اوباما از تهدید حمله نظامی علیه سوریه عقب نشینی کرد.

وی در سخنرانی از پیش اعلام شده خود، که قرار بود طی آن مردم امریکا را متقاعد کند حمله به سوریه ضروری و عاقلانه است، در سخنانی که حتی بی بی سی آنها را ”فاقد شور و شوق و عاری از استدلال" عنوان می کرد، با اعلام عقب نشینی از گزینه نظامی اظهار امیدواری کرد که طرح روس ها راهگشای مسئله سوریه باشد.

بی بی سی در این خصوص نوشت:”اوباما در سخنرانی خود که قطع کردن ها و جا به جا ادا کردن جملات آن به وضوح از تغییر ناگهانی آن خبر میداد تنها یک جمله قابل دفاع گفت: ارتش امریکا اهل خون و خونریزی نیست." این خبرگزاری در ادامه عنوان کرد پیشتر اعلام شده بود سخنرانی اوباما برای متقاعد کردن ملت امریکا و فشار مردمی به کنگره برای رای قاطع به گزینه نظامی است. اما این تغییر ناگهانی [که نشان از شکست دوباره سیاست خارجی امریکا دارد] همه را شگفت زده ساخت.



انتشار این خبر غافلگیر کننده موج سرخوردگی را بین شهروندان امریکایی در پی داشته است. به عنوان نمونه یک امریکایی ذیل مطلبی در سایت خبری پولیتیک با انتقاد شدید از اوباما نوشت:”آیا این رئیس جمهور ما نبود که تا سه روز پیش مانند یک احمق بدون اینکه سندی ارائه دهد از خطر بشار اسد سخن می گفت و وی را تهدیدی برای ایالات متحده بر می شمرد؟ اوباما با آن تهدید بی پایه و این عقب نشینی ناگهانی، خودش را در دید تمام دنیا مضحکه کرد!"

اوباما پس از اینکه روزها از بی تاثیر بودن دیپلماسی داد سخن می راند و تنها راه حل را گزینه نظامی میدید، با مرور اوضاع و سبک و سنگین کردن واقعیات به این نتیجه رسید نمی تواند بر پایان جنگی که آغازش با او می بود تسلطی داشته باشد. وی در سخنرانی خود اعلام کرد:”دیپلماسی گزینه مناسبی است! ما نمی توانیم با زور، وارد یک جنگ داخلی شویم."

پاسخ قاطعانه ایران در حمایت از سوریه، تهدید حزب الله و ایران علیه اسرائیل، گزارش تخمین هزینه و تلفات و خسارات جنگ، همه و همه دست به دست هم دادند تا تهدید نظامی اوباما علیه منطقه پوچی خود را نمایان سازد.

اما اینها دلیل اصلی این عقب نشینی نیست!

آنچه برخی تحلیلگران سیاست خارجی امریکا به آن اذعان داشته اند، امید اوباما برای عقب نشینی بشار اسد بود. وی تصور می کرد اگر با تمام قوا و با بهره گیری از قدرت بلامنازع خود در امر رسانه و تبلیغات دولت سوریه را تهدید کند و همزمان با تجهیز و تقویت شورشیان و تروریست ها، مردم سوریه را از ادامه ایستادگی خود منصرف سازد، اسد در شرایطی قرار خواهد گرفت که به ناچار از حق قانونی ملت خود گذشته و تسلیم امریکا شود و از قدرت کناره گیری نماید.

اما اکنون بار دیگر مشخص شد سیاست ”مقاومت"اگرچه سختی های خود را دارد اما پیروزی را سبب می شود که شیرینی آن تمام تلخی های گذشته را میزداید.

۱۳۹۲/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...