نسخه چاپی

سخنان دكتر روحانی بسیاری از ابهامات را منتفی كرد/باید منتظر گام عملی دوم غرب برای مذاكره باشیم

عکس خبري -سخنان دكتر روحاني بسياري از ابهامات را منتفي كرد/بايد منتظر گام عملي دوم غرب براي مذاکره باشيم

یك كارشناس سیاست خارجی گفت: با توجه به مقطع زمانی، سفر دكتر روحانی مفید و موفق بود و ملاقات‌های وی در سطح گسترده خیلی از ابهامات را در اذهان منتفی كرد و باید منتظر نقطه عطف عمل غرب در مذاكرات 1+5 باشیم.

به گزارش نما، "‌مصطفي قوام‌" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بيان اينكه به اظهارات جديد غرب بدگمان نيستيم، چرا كه آن‌ها اولين گام را برداشته و بايد منتظر گام عملي دوم غرب براي مذاکره باشيم، اظهار داشت: همانطور كه رئيس جمهور محترم گفت، با سابقه ظلم و جوري كه از آمريكا در قبال خود سراغ داريم، زمان مي‌برد تا زمينه‌اي براي مذاكره رو در رو باآمريکا فراهم شود.

وي افزود:مقام معظم رهبري بارها فرموده‌اند و دكتر روحاني نيز اخيرا گفت، در كلام شفاهي آمريكا و غرب به راحتي سخن مي‌گويند، اما اينكه در عمل چگونه گام برمي‌دارند، مهم است.

اين کارشناس سياست خارجي در ادامه تصريح کرد: در طول سنوات گذشته هيچ‌يک از دولت‌مردان آمريكا و غرب برخلاف ادعاي خود مبني بر دفاع از حقوق ملت‌ها، جنگ‌هاي زيادي برپا کرده و در لطمات شديدي را به ملت‌ها وارد كردند.

قوام با اشاره سخنان حجت‌الاسلام و المسلمين روحاني تأکيد كرد: علي‌رغم اينكه كشور ما كاملا صحيح در راستاي استفاده از انرژي هسته‌اي فعاليت داشته و آژانس بين المللي رسما عدم انحراف ايران را اعلام كرده؛ غرب به ويژه آمريکا از ايران خواسته‌اند تا عملا راست‌آزمايي شود و به آن‌ها درباره عملکرد هسته‌اي اطمينان و تضمين دهد كه اين نشان مي‌دهد آن‌ها به دنبال مسئله ديگري هستند.

وي تغيير لحن غرب در برابر ايران را به دليل شکست‌هاي پي در پي سياست آن‌ها در زمينه‌‌هاي مختلف دانست، و بيان كرد: همانطور كه رهبر معظم فرمودند: در خيلي از موارد ممكن است اينها دست چدني را زير دستكش مخملي پنهان كرده باشند.

اين كارشناس سياست خارجي افزود: ما برحسب وظيفه شرعي نمي‌توانيم رويكرد جديد غرب و آمريكا را حقه و بازي جديدي بدانيم، ولي بايد بسيار مواظب حرکات آن‌ها باشيم.

قوام مطرح كرد: اوباما از لحاظ شخصيتي بيشتر علاقه‌مند به برطرف كردن مسائل از طريق گفتگوست، اما لابي‌هاي فشار اجازه قدم برداشتن وي در اين زمينه را نمي‌دهند.

قوام تصريح كرد: همانطور كه روحاني گفت، اميدواريم از آمريكا يك صدا برخيزد و همانطور كه شما در حال حاضر عملكرد ايران را مطلوب تلقي مي كنيد، با تحت فشار قرار گرفتن در لابي ها حرف ديگري را به ميان نياوريد.

وي افزود: همين كه اوباما اعتراف كرد ايران خود قرباني سلاح‌هاي شيميايي است و فعاليت‌هاي آن‌ها را قبول داريم، نشان دهنده تمايل وي به مذاكره است، اما مكانيزمي كه اوباما را سركار مي‌آورد، تبعا وي را وامدار خود كرده و بايد اوباما براي پياده كردن اهداف آن‌ها قدم بردارد.

اين كارشناس سياست خارجي گفت: يكي از دلايل نرمش آمريكا در برابر ايران شكست آن‌ها در سنوات گذشته در مقابل كشور ماست و نتوانستند با اعمال قدرت برنامه هاي خود را به كرسي بنشانند.

قوام اظهار داشت: از طرفي آمريكا و غرب مشاهده كردند روسيه با هماهنگي‌هايي كه با ايران صورت داده، به عنوان ابرقدرت ايفاي نقش كرده و برنامه‌هاي يكجانبه گرايانه آمريكا را با وتوهايي كه در سازمان ملل دارد، به هم ريخته است.

وي با بيان اينكه آمريكا و غرب هميشه در ابتداي مذاكرات به توقف غني سازي ايران اشاره مي كردند، تصريح كرد: از زماني كه احمدي نژاد در دولت دهم اعلام كرد در صورت بيان توقف غني سازي بلافاصله جلسه را ترك مي كنيم، آن‌ها تصميم به تغيير ادبيات گرفتند، البته رژيم صهيونيستي اخيرا با وقاحت تمام اعلام كرد كه ايران بايد غني سازي را متوقف كند، اما غرب و آمريكا متوجه شدند كه نبايد به طور صريح اين مسئله را عنوان كند.

اين كارشناس سياست خارجي با اشاره به آزادي عمل آژانس براي بررسي از نيروگاه‌ها و تاسيسات هسته اي يادآور شد: در بعضي موارد آژانس اطلاعاتي را از عملكرد ما در اختيار جاسوسان گذاشت كه منجر به شهادت دانشمندان هسته‌اي شد و مردم ايران چنين بهاي سنگيني را در جهت راست‌آزمايي داده‌اند، چه منطقي حكم مي‌كند كه بگويند گام اول را ما برداريم؟

قوام در ادامه افزود: گزارش رسمي در آژانس كه مرجعي بين المللي و رسمي بوده و ملاك عمل خلاف و غير خلاف كشورهاست، اعلام كرده كه ايران هيچ انحرافي ندارد، بنابراين آمريكا و غرب از ابتدا قصدي به غير از تعطيل كردن غني سازي ايران را نداشتند.

وي با اشاره به عدم همكاري غرب در دوران‌هاي مختلف ابراز كرد: حتي ايران از آن‌ها در زمان دولت دهم تقاضاي خريد 20 درصدي غني سازي را مطرح كرد، اما نپذيرفتند و جمهوري اسلامي ايران توان بالقوه خود را بالفعل كرد و مسائل انساني شهروندان خود را فداي مبادلات سياسي نكرد.

اين كارشناس سياست خارجي گفت: اكنون غرب متوجه شده ايران هر حركتي را كه در راستاي منافع مردم بداند، بدون باج دادن و با اراده و بدون شعار دنبال كرده و تمامي هزينه‌ها را به جان مي‌خرد و اين يكي از دلايل تغيير لحن آن‌ها در مذاكره با ايران است.

قوام تصريح كرد: سياست غرب و آمريكا در كشورهايي موفق مي‌شود كه مردم آن‌ها در برابر فشارها و تحريم‌ها كودتا كنند و آن‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند كه مردم و ملت ايران چنين نيستند و هرچه كشور ما را تحت فشار قرار دهند، مردم محكم‌تر از گذشته پاي حقوق خود مي‌ايستند.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به مقطع زماني، سفر دكتر روحاني مفيد و موفق بود و ملاقات‌هاي وي در سطح گسترده خيلي از ابهامات را در اذهان منتفي كرد و بايد منتظر نقطه عطف عمل غرب در مذاكرات 1+5 باشيم.

۱۳۹۲/۷/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...