نسخه چاپی

لاوروف: سوریه گزارش مفصل تری از سلاح های شیمیایی خود ارائه می كند

وزیر خارجه روسیه تاكید كرد سوریه اواخر ماه جاری میلادی، گزارش دقیق و مفصلی از سلاح های شیمیایی خود به سازمان منع سلاحهای شیمیایی ارائه خواهد كرد.

به گزارش نما به نقل از روسیاالیوم، سرگئی لاوروف که با روزنامه روسیکایا گازتا گفتگو می کرد، اظهار داشت سوریه در ۱۹ سپتامبر، اولین گزارش از سلاحهای شیمیایی خود را به سازمان منع سلاحهای شیمیایی ارائه کرد و کارشناسان هم این گزارش را برای این مرحله مناسب خواندند، بنابراین هیچ تردید و سوء ظن نسبت به دمشق به اینکه چیزی را مخفی کرده است، وجود ندارد.

وی افزود انتظار می رود سوریه در اواخر اکتبر، گزارش مفصل تر و دقیق تری بر اساس ماده سوم معاهده منع سلاحهای شیمیایی ارائه کند. لاوروف گفت سوریه اعلام کرده است به مفاد معاهده منع سلاحهای شیمیایی پایبند خواهد بود.

وزیر خارجه روسیه اظهار داشت اگر شورای امنیت، اطلاعات دقیق و موثقی را مبنی بر پایبند نبودن به شروط نابودی سلاحهای شیمیایی یا استفاده کشوری از مواد سمی دریافت کند، بر اساس مقررات و سازوکارهای شورا از جمله اقدامات اجباری بر اساس بند هفتم منشور سازمان ملل متحد با آن طرف برخورد خواهد شد. وی افزود آنچه بسیار مهم است، این است که این شروط نه تنها برای نظام سوریه، بلکه برای مخالفان هم وضع شده و آنها هم باید به این شروط مندرج در قطعنامه پایبند باشند.

وزیر خارجه روسیه اظهار داشت برخی طرفهای بین المللی به دنبال یافتن بهانه برای به کارگیری زور با هدف رسیدن به منافع خاص خود هستند. لاوروف گفت تا هفتاد سال پیش، استفاده از زور در روابط بین الملل، مسئله ای عادی بود، اما وضع پس از جنگ جهانی دوم تغییر کرده است و استفاده از زور تنها در حالت دفاع از خود یا صدور قطعنامه ای از سوی شورای امنیت قابل توجیه است. وی بار دیگر درباره هرگونه اقدام یکجانبه غربی ها و پیامدهای ماجراجویی نظامی احتمالی آنها علیه سوریه هشدار داد.

۱۳۹۲/۷/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...