نسخه چاپی

آغاز سفرهای استانی روحانی

عکس خبري -آغاز سفرهاي استاني روحاني

یك مقام آگاه در دولت خبر داد كه عزم دولت بر تداوم سفرهای استانی است و این سفر‌ها برای حفظ ارتباط و اعتماد مردم به دولت روحانی است.

به گزارش نما، اعتماد نوشت:

حسن روحانی برای آغاز سفر‌های استانی به دولتمردان و وزرای کابینه آماده باش داد، این سفر‌ها قرار است از 10 آبان ماه کلید بخورد. 80 روزی می‌شود که حسن روحانی در راس کابینه یازدهم زمام امور اجرایی کشور را در دست گرفته و دولتمردانش هم به‌شدت در تکاپویند تا نخستین وعده‌شان یعنی گزارش صد روزگی عملکرد دولت یازدهم از عملکرد موثر دولت در حوزهای اقتصادی و دپیلماسی ایران در پرونده هسته‌یی را به مردم ارائه دهند. در لابه لای برنامه فشرده کابینه یازدهم برای به سامان رساندن این وعده‌شان شنیده می‌شود که دولتمردان برای استارت زدن سفر‌های استانی دولت یازدهم از سوی روحانی آماده‌باش گرفته‌‌اند و به‌شدت مشغول تدوین راهکارهایشان برای حفظ اعتماد مردم هستند و می‌خواهند بدون هیچ واسطه‌یی از دستاوردهای سه ماه دولت و موانع برسر راه شان سخن بگویند. آن‌طور که محمد شریعتمداری، معاون اجرایی دولت وعده داده قرار است این سفرها با آرایش و نگرشی ویژه آغاز شود و آن‌گونه که وی تاکید می‌کند جنس این سفرها از لحاظ کمی و کیفی بسیار با سفرهای احمدی‌نژاد و دوستانش متفاوت خواهد بود.

هر چند که شریعتمداری عزم آن دارد که در یک نشست خبری با خبرنگاران از چند و چون این سفر‌ها سخن بگوید اما بر اساس شنیده‌های «اعتماد» سفرهای استانی دولت روحانی از ده آبان کلید می‌خورد.

یک مقام آگاه در دولت به «اعتماد» خبر داد که عزم دولت بر تداوم سفرهای استانی است و این سفر‌ها برای حفظ ارتباط و اعتماد مردم به دولت روحانی است و بر همین اساس هم دولتمردان می‌خواهند خیلی شفاف و روشن با مردم در این سفرها از باید‌ها و نباید‌های پیش رویشان سخن بگویند تا این اعتماد مستحکمتر از گذشته بین مردم و دولت بر قرار بماند.

وی در پاسخ به اینکه این سفر‌ها از چه استانی آغاز می‌شود و تغییر آرایشی که معاون اجرایی روحانی بر آن تاکید دارد چگونه است، گفت: از آنجا که روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری فرصت نکردند به چند استان مثل ایلام، چهار محال بختیاری، خراسان جنوبی و... سفر کنند نخستین سفر دولت قطعا از میان آنها انتخاب می‌شود.

این منبع آگاه در پاسخ به اینکه بعضی ازسایت‌ها خبر داده‌اند این سفر‌ها از استان ایلام آغاز می‌شوند، گفت: واقعا هنوز بحثی درباره اینکه ابتدا سفرها از کدام استان مشخص آغاز شود در دولت صورت نگرفته است، اما سفر به ایلام بعید نیست چرا که روحانی در فصل تبلیغات به این استان نرفت اما این فقط یک احتمال است. وی ادامه داد: در این سفرها قطعا همه اعضای هیات دولت حضور ندارند و تلاش رییس‌جمهور بر حضور شخص خودشان و برخی دولتمردان همچون معاون اجرایی، مسوول دفتر ریاست‌جمهوری و حضور چند وزیر است که به عنوان نمایندگان دولت راهی استان‌ها شوند. این مقام آگاه افزود: در این سفرها که قطعا کم‌هزینه‌تر از سفرهای دولت گذشته است بنا به تاکید رییس‌جمهوری عزم دولتمردان بر این است که مردم را محرم امور کشور تلقی کنند و از دادن شعار‌های تبلیغاتی و غیر عملیاتی پرهیزکنند تا توقعی غیرمنطقی یا دست نیافتی در مردم ایجاد نشود.

وی ادامه داد: دولت در زمینه رسیدگی به مشکلات استان‌ها می‌خواهد استانداری‌ها را بیش از پیش فعال کند و امور استان‌ها را به استانداران واگذار کند چرا که هیچ کس به اندازه استانداران که نماینده دولت در استان‌ها هستند به نیازهای یک استان اشراف ندارند و نمی‌توانند در توسعه امور استان‌ها ایفای نقش کنند.

وی با بیان اینکه ارتباط استانداری‌ها با دولت برای پرداخت به امور استان‌ها بیشتر از دولت‌های قبل خواهد بود، گفت: آنچه روشن است اینکه عزم در دولت وجود دارد که طی چهار سال ریاست‌جمهوری حداقل به همه استان‌ها سفر کند. در تایید این اظهارات عوض حیدرپور، نماینده اصفهان در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به دیدار دوساعته نمایندگان اصفهان با رییس‌جمهوری خبرداد که روحانی اعلام کرده است بنا دارد سفرهای استانی دولت را آغاز کند و تاکید کرد که دولت ممکن است تا پایان سال به 2 یا 3 استان سفر کند و در این زمینه در حال برنامه‌ریزی هستند.

سفرهای استانی در دستور کار تمامی دولت‌های گذشته بوده است، از دولت شهید رجایی گرفته تا دولت‌های سازندگی و اصلاحات همواره به این مقوله توجه ویژه‌یی داشته‌اند، اما بحث سفر‌های استانی از دولت نهم و دهم محمود احمدی‌نژاد رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و خیلی جدی‌تر و مستمر پیگیری شد. احمدی‌نژاد آنچنان به این امر توجه داشت که حتی نخستین جلسه هیات دولتش را هم در نخستین سفر کابینه به خراسان رضوی برپا کرد. اقدام دیگری که سبب شد سفر‌های استانی به دولت احمدی‌نژاد منسوب شود حضور او و دولتمردان در دورترین روستا‌ها و نقاط استان‌ها بود که بعضا تعداد خانوارهایشان هم به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسید. در کنار توجه ویژه احمدی‌نژاد به حضور در همه نقاط کشور اما این سفرها به خاطر هزینه زیادی که به دولت تحمیل می‌کردند به‌شدت مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفتند، بالا بردن بروکراسی‌های اداری برای پروژه ‌های منطقه‌یی و همچنین ترویج عوام‌گرایی از شاخص‌ترین محور انتقادات ایراد شده به سفر‌های مکرر احمدی‌نژاد و همراهانش بود. در کنار این انتقادات اما رویه احمدی‌نژاد که به مذاق عامه مردم خوش آمده بود سبب شده که در فصل انتخابات ریاست جمهوری همه کاندیدا‌ها شعار استمرار آن را سر دهند هرچند با تغییر سبک. حالا هم نوبت به دولت روحانی رسیده و انتظار برای برگزاری این سفر‌ها به شمارش افتاده است و باید دید که روحانی این سفرهای را کی و چگونه سامان می‌دهد.

۱۳۹۲/۷/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...