نسخه چاپی

بدون اشاره به دخالت های ریاض

سعودالفیصل: ایران نظامیانش را از سوریه خارج كند

وزیر امور خارجه عربستان سعودی با طرح ادعای حضور نظامیان ایران در سوریه گفت: سوریه یك كشور اشغال شده است. ایران نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج كند.

به گزارش نما به نقل از رویترز و خبرگزاری فرانسه، سعود الفیصل در حالی این سخنان را مطرح می کند که عربستان سعودی هم اکنون یکی از مهمترین حامیان اعزام جنگجویان خارجی از مناطق مختلف جهان به سوریه برای جنگ علیه حکومت مرکزی این کشور است.

عربستان سعودی قبل از این نیز با اعزام هزاران نیروی نظامی خود به بحرین از فعالیت های حکومت این کشور در سرکوب معترضین مسالمت آمیز پشتیبانی کرده بود. نظامیان سعودی همچنان در بحرین حضور دارند.

سعودالفیصل این سخنان را در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جان کری وزیر خارجه آمریکا در ریاض مطرح کرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین اختلاف نظر میان ریاض و واشنگتن را تاکتیکی توصیف کرد و گفت: دو طرف خواهان پایان جنگ در سوریه و تشکیل دولت انتقالی در این کشور هستند. هر دو خواهان این هستیم که اطمینان یافته شود ایران سلاح هسته ای کسب نخواهد کرد و این ممنوعیت، واقعی باشد. ما توافق نظر داریم که منطقه، خالی از سلاح کشتار جمعی باشد. تاکیدات و اطمینان بخشی های آمریکا درباره اینکه ایران به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت را می پذیریم.
سعودالفیصل افزود: مذاکرات پیشنهادی برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه بدون حضور مخالفان اسد امکان برگزاری ندارد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا هم در این کنفرانس مطبوعاتی گفت اسد در مرحله بعدی نقشی در حکومت سوریه نخواهد داشت.
وی افزود: واشنگتن اجازه نمی دهد ایران به سلاح هسته ای دست یابد.

وی افزود: رئیس جمهور آمریکا بارها تاکید کرده است که آمریکا به ایران اجازه نمی دهد به سلاح هسته ای دست یابد. این سیاست تغییر نمی کند. ما متعهد هستیم به دیپلماسی فرصت بدهیم. طرف ایرانی باید صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود را ثابت کند. ما نیز معتقد هستیم نبود یک توافق بهتر از وجود یک توافق بد است. اوباما هیچ یک از گزینه ها را در تعامل با مسئله هسته ای ایران مستثنی نکرده است.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: ما از فعالیت های ایران در منطقه آگاهی داریم. ما توطئه هایی که به دست ایران روی می دهد را فراموش نمی کنیم که از جمله می توان به توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا اشاره کرد. این فعالیت ها ما را نگران می کند. ما از اینکه ایران در سوریه نیروی نظامی دارد نگران هستیم. حزب الله لبنان نیز با حمایت ایران با سوریه همکاری دارد اما گام نخست، گام هسته ای است.

۱۳۹۲/۸/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...