نسخه چاپی

ورود ۳ میلیون واكسن فلج اطفال

مدیر كل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با اشاره به ورود ۳ میلیون دوز واكسن فلج اطفال به كشور از آمادگی شركت‌های داروسازی ایرانی برای تولید واكسن آنفولانزا در سال آینده خبر دارد.

به گزارش نما، مهدی پیرصالحی در حاشیه چهاردهمین اجلاس نظارت بر واکسن کشورهای در حال توسعه درباره آخرین وضعیت موجودی واکسن‌ فلج اطفال اظهار داشت: نیاز کشور به واکسن فلج اطفال در حدود ۱۸ میلیون است و با توجه به کمبودهایی که در ماه‌های گذشته برای این واکسن پیش آمده بود در هفته جاری ۳ میلیون واکسن از کشور اندونزی خریداری و وارد کشور می‌شود.

وی درباره واردات واکسن فلج اطفال به داخل کشور بیان داشت: ما به شرکتهای وارد کننده از جمله هلال احمر نیز اعلام کرده‌ایم که برای واردات واکسن فلج اطفال اقدام کنند براین اساس امیدواریم هلال احمر برای سال آینده نیز جهت واردات این واکسن به ما کمک کند.

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حال حاضر به جز واکسن اوپیدی فلج اطفال هیچ واکسنی در کشور دچار کمبود نیست، ادامه داد: خوشبختانه با واردات ۳ میلیون دوز واکسن فلج اطفال این کمبود برطرف می‌شود.

وی در باره آخرین وضعیت آنفولانزا نیز گفت: نیاز کشور به واکسن آنفولانزا در کشور یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز است و در سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسن مصرف شود. مصرف بیشتر این واکسن برای بیماران بوده و چون مصرف اصلی این واکسن بعد از ماه آبان کمتر می‌شود بنابراین بسیاری از شرکت‌ها عنوان کردند که این واکسن در انبارهای آنان باقی مانده است و حتی مشکل فروش دارند.

وی در پاسخ پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه ولی گزارشات متعددی عنوان می‌شود که واکسن آنفولانزا در سطح داروخانه‌ها دچار کمبود است، افزود: به هر حال ما حدود ۱۰ هزار داروخانه داریم مسلما تقسیم این تعداد واکسن بین این داروخانه‌ها باعث خواهد شد که تعداد محدودی واکسن آنفولانزا به هر داروخانه برسد و چون کشورهای تولید کننده این واکسن نیز با تاخیر تولیدات خود را شروع کرده بودند ما نیز در ماه‌های گذشته با کمبود این واکسن موجود بود ولی با وجود مشکلات ارزی و تحریم‌ها توانستیم بر این مسائل فائق آئیم.

پیرصالحی در مورد تولید واکسن آنفولانزا در داخل کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی شرکتهای داخلی برای تولید واکسن آنفولانزا در سال آینده اعلام آمادگی کردند و هم اینک نیز دو نوع واکسن آنفولانزا با قیمت ۲۲ و ۲۸ هزار تومان عرضه می‌شود.

در ادامه برگزاری چهاردهمین اجلاس نظارت بر واکسن کشورهای در حال توسعه پرویزی مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو در تشریح این اجلاس عنوان کرد: چهاردهمین اجلاس نظارت بر واکسن کشورهای در حال توسعه با حضور ۹ کشور از جمله کوبا، برزیل، مالزی، چین، هند، اندونزی و ایران برگزار می‌شود و حتی ما حضور نمایندگانی از کشورهای آمریکا نیز خواهیم داشت. در حال حاضر ایران عضو این اجلاس است زیرا واکسن‌های متعددی از جمله واکسن عقرب، فلج اطفال را تولید می‌کند. این اجلاس تحت نظارت WHO است.

۱۳۹۲/۹/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...