نسخه چاپی

تحقیقات دادگاه حقوق بشر اروپا درباره زندان‌های مخفی سیا

عکس خبري -تحقيقات دادگاه حقوق بشر اروپا درباره زندان‌هاي مخفي سيا

دادگاه حقوق بشر اروپا تحقیق درباره پرونده شكنجه زندانیان در زندان‌های مخفی سیا در لهستان را آغاز كرد.

به گزارش نما؛ دادگاه حقوق بشر اروپا تحقيق درباره وجود زندان‌هاي مخفي سيا  در اروپا  راکه از آن براي بازجويي مظنونان تروريستي استفاده مي‌کرد،آغاز کرده است.




وکلاي دو مظنون تروريستي که هم اکنون در گوانتانامو در بازداشت هستند لهستان را به نقض حقوق بشر متهم کردند. متهمان مي‌گويند قرباني برنامه سيا در ربودن مظنونان تروريستي و انتقال به کشور ثالث شدندو ادعا مي‌کنند در زنداني دوردست در لهستان مورد شکنجه قرار گرفتند.




 يکي ازموارد مربوط به عبدالرحيم النشيري تبعه 48 ساله سعودي است که اکنون درآمريکا با اتهام تروريستي دخالت در انفجار ناو آمريکايي يو اس کول در سال 2000 دربندر عدن در يمن روبرو است.  




دومين مورد مربوط به ابوزبيده فلسطيني چهل و دو ساله ي است که هرگز به جنايتي متهم نشده است.




 براساس گزارشي که در سال 2009 از حالت محرمانه خارج شده است ،سيا از النشيري و ابوزبيده به عنوان زندانيان با ارزش زياد نامبرده است که معنايش اين است که در شرايط فوق‌العاده در يک بخش مخفي در گوانتانامو با نام اردوگاه هفت نگهداي مي‌شدند.




هردو مرد مي‌گويند در دسامبر دوهزار ودو در لهستان بازداشت شدند و پس از بازجويي شديد در يک مرکز نظامي در يک روستا در نقطه دوردست در شمال شرقي لهستان به گوانتانامو انتقال داده شدند.




امريت سينگ وکيل مدافع النشيري گفته است آنها تحت شکنجه‌هاي شديد و اعدام دروغين قرار گرفتند و به آنها گفته شد که خانواده‌هاي آنها بازداشت خواهند شد و مورد سوء استفاده جنسي قرار خواهند گرفت.




دادستان لهستان مي‌گويد لهستان بايد اجازه يابد تا تحقيقات خود درباره اين ادعاها را قبل از رسيدگي در دادگاه حقوق بشر اروپا  تکميل کند. اين درحالي است که تحقيقات لهستان پنج سال بدون نتيجه ادامه دارد.




الکساندر کواسنيوسکي رئيس جمهور سابق لهستان و لزک ميلر نخست وزير سابق وجود چنين زنداني را انکار کردند. سيا هرگز نگفته است زندان‌هاي سري داشته است اما براساس گزارش مقامات اطلاعاتي و گروه‌هاي حقوق بشر، سيا چنين بازداشتگاههاي در افغانستان و تايلند و لهستان ،ليتواني و روماني داشته است.همه اين زندان‌ها در ماه مي 2006 بسته شدند.

۱۳۹۲/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...