نسخه چاپی

تمدن ایرانی فراتر از مرزها

عکس خبري -تمدن ايراني فراتر از مرزها

معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رمز ماندگاری ایران فرهنگ و تمدن ایرانی است و می‌توان براساس پیشینه چندهزار ساله تمدن ایرانی به این مسئله باور داشت كه هویت اصلی ما همان فرهنگ ایرانی است.

به گزارش نما؛ "سیدرضا صالحی امیری" معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در "سمینار تخصصی برند ملی؛ هویت یک ملت" اظهار داشت: رمز ماندگاری ایران فرهنگ و تمدن ایرانی است و می‌توان براساس پیشینه چندهزار ساله تمدن ایرانی به این مسئله باور داشت که هویت اصلی ما همان فرهنگ ایرانی است.

وی با اشاره به فرهنگ ایرانی در زمان هخامنش، فرهنگ میانی هگمتانه و فرهنگ جیرفت گفت: دلایل مختلفی برای اینکه فرهنگ ایرانی را با نام ایرانی اسلامی به عنوان نشان ملی مد نظر داریم، وجود دارد.

معاون پژوهشی فرهنگی مرکز تحقیقات استراتژیک به دلایل مختلفی برای ماندگاری فرهنگ ایران به عنوان یک برند ملی اشاره و تصریح کرد: انعطاف، انسجام، میراث فرهنگی، انطباق‌پذیری، اصالت، مقاومت و انتزاج فرهنگ ایرانی اسلامی از جمله دلایل مهمی برای تایید این مسئله است.

صالحی امیری افزود:‌ هیچ فرهنگی به اندازه تمدن ایرانی به دلیل انعطاف‌پذیری آن ماندگاری ندارد، اما متاسفانه فهم لازم از انسجام فرهنگی در جامعه ایرانی وجود ندارد، چرا که حوزه فرهنگی به نوعی حریم مناسبات ما است.

وی با بیان اینکه تمدن ایرانی فراتر از مرزها‌ است، اظهار داشت: دلیل ماندگاری هویت تمدن ایرانی همین مسئله است چرا که در ذیل انسجام فرهنگی اقوام مختلف با گونه‌های متفاوتی زیر یک چتر واحد به نام ایرانی شکل گرفته‌اند که این ویژگی خاص ایرانی بدیلی در هیچ کجای دنیا ندارد.

معاون پژوهشی فرهنگی مرکز تحقیقات استراتژیک بیان داشت: فرهنگ ایرانی با وجود تنوع زیاد هیچگاه در تضاد هم قرار نگرفته و زمانی که اسلام به ایران ورود پیدا می‌کند تمدن ما ضمن حفظ چهره خود هیچگاه مغلوب سایر فرهنگ‌ها قرار نگرفت.

صالحی امیری ادامه داد: در عرصه تبادلات جهانی فرهنگ ایرانی با مقاومت توانست سایر فرهنگ‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهد و هیچگاه مبانی فرهنگی اسلامی با فرهنگ ایرانی در تعارض نبوده بلکه فطرت ایرانی با پذیرش اسلام سازگار بوده است.

۱۳۹۲/۹/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...