نسخه چاپی

نمی‌توانیم به تنهایی كشوری موفق باشیم

عکس خبري -نمي‌توانيم به تنهايي کشوري موفق باشيم

معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور گفت: دستور رهبری مبنی بر كاهش تشنج‌ها و افزایش دوستی برای رفع تشنج و استفاده از توانمندی كشورهای همسایه در قالب سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی، برای این اقتصاد ماندگار است.

به گزارش نما؛ به نقل از ایسنا، محمدرضا خباز با بیان اینکه "یکی از دستورات اسلامی و دینی توجه به همسایه و همسایگان است"، اظهار کرد: مطابق دین اسلام باید با همسایگان خود مدارا و دوستی کنیم و در قبال آنها با روش‌های مطلوب و خیرخواهانه برخورد کنیم که در این راستا فرمایشی مشهور از قول حضرت فاطمه زهرا(س) به امام حسن مجتبی(ع) آمده است که تاکید داشته‌اند اول همسایه، سپس خانه.
وی در اهمیت توجه به همسایه، به توجه پیامبر اکرم(ص) نسبت به همسایگان اشاره کرد و گفت: امام علی (ع) نقل می‌کند که توجه پیامبر (ص) به همسایگان تا اندازه‌ای بود که ما تصور می‌کردیم ایشان بگوید همسایه از همسایه ارث می‌برد. پس همسایگان باید به یکدیگر نزدیک باشند و در رفع مشکلات یکدیگر همراه بوده و سرنوشتی مشترک را دنبال کنند.
معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه "توجه به همسایه در سطح کلان در مورد همسایگان کشوری نیز مصداق دارد"، توضیح داد: این موضوع منطقی، فطری و عقلی است و امروز با فرمایشات مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، جنبه شرعی و قانونی هم پیدا می‌کند.
خباز با بیان اینکه "در یکی از بندهای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، بر لزوم کاهش درگیری‌ها، تشنج‌ها و چالش‌های بین همسایگان اشاره شده است که راهکار آن، دیپلماسی است"، تاکید کرد: باید یک دیپلماسی قوی دنبال کنیم که نه تنها هشت سال گذشته را جبران کند، بلکه کینه‌ها و دشمنی‌ها را بکاهد و موجب هم‌افزایی در استفاده از امکانات کشورهای اسلامی و همسایه شود تا این امکانات در یک مسیر و برای یک سرنوشت هزینه شود.
این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه "نمی‌توانیم به تنهایی کشوری موفق باشیم، در حالی که همسایگان نامناسبی داشته باشیم"، تصریح کرد:‌ حتماً باید همسایگان خود را دریابیم و آنها نیز باید رعایت حال ما را بکنند و این امر محقق نخواهد شد جز با دیپلماسی قوی و منطبق با فرهنگ اهل بیت (ع) با استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی و خارجی.
وی به برگزاری اجلاس بین‌المجلاس کشورهای اسلامی در تهران اشاره کرد و این کنفرانس را پتانسیلی منطقه‌ای دانست که در زمان ریاست علی‌اکبر ناطق نوری بر مجلس مطرح شد و در ادامه گفت: این روش عالمانه، پسندیده و منطقی امروز هم ادامه دارد و آثار فراوانی برای موفقیت‌های دیگر به همراه داشته است.
خباز همچنین به ظرفیت بین‌المللی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اشاره کرد و افزود: جنبش عدم تعهد که به شرق و غرب وابستگی ندارد و ریاست آن تا مدتی دیگر به عهده ‌ایران است، ظرفیتی است که می‌توان از آن برای تحقق این نگاه اسلامی تحت عنوان کاهش تشنجات، گرفتاری‌ها و آتش‌افروزی‌ها بین کشورهای همسایه بهره گرفت و رئیس‌جمهور محترم در سازمان ملل این موضوع را مطرح کردند و به اتفاق آراء رای آورد.
این نماینده پیشین مجلس با اشاره به اینکه "گفت‌وگوی تمدن‌ها که از سوی رئیس‌جمهور اسبق کشورمان آقای خاتمی نیز مطرح شد، در زمینه تشنج‌زدایی و زندگی مسالمت‌آمیز که از فرهنگ اسلامی سرچشمه می‌گیرد، بسیار مؤثر است"، گفت: استفاده از ظرفیت مجمع عمومی سازمان ملل نیز در این راستا بسیار حائز اهمیت است که دکتر خزایی تا به حال با بینش و درایت توانسته‌اند از این ظرفیت استفاده‌های مطلوب را داشته باشند.
وی با بیان اینکه "از ظرفیت حضور آقای هاشمی رفسنجانی می‌توان برای فعال کردن دیپلماسی با کشورهای همسایه بهره گرفت"، تصریح کرد: همچنین از محبوبیت آقای خاتمی می‌توان برای بهبود روابط با کشورهای اروپایی یاری جست. البته برخی از کشورها از عناد دست بر نمی‌دارند ولی آنها در اقلیت قرار دارند و کمتر حائز اهمیت هستند.
معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور ادامه داد: سفارش رهبری در یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی در این زمینه می‌تواند موفقیت‌هایی را برای کشورمان در راستای رشد و شکوفایی کشور و استفاده از پتانسیل‌های ایران و توانمندی‌های همسایگانمان و ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را فراهم آورد.
خباز همچنین با بیان اینکه "تحریم‌ها ناخواسته، غیرمنطقی، غیراخلاقی و غیرانسانی است"، تاکید کرد: اگر دیپلماسی درستی داشتیم، این اتفاق نمی‌افتاد؛ اما حالا برای برون‌رفت از تحریم‌ها باید سازوکاری داشته باشیم که با هماهنگی کشورهای همسایه و استفاده از توان داخلی بر این تحریم‌ها و توطئه غیرانسانی علیه کشورمان فائق آییم. این امر نیازمند مدیریت درست است و نه به معنای نادیده گرفتن، بلکه به معنای استفاده از توانمندی‌هاست.
وی در ادامه با اشاره به اینکه "وزیر خارجه بسیار قوی و مقتدری داریم که در یک جلسه در شش جبهه مبارزه کرده و 1+5 را مجاب می‌کند"، گفت: گرچه تعدادی از آنها بر اثر فشار صهیونیست‌ها زیر قول خود می‌زنند، اما دیپلماسی ما موفق بوده و طبیعی است که برای رسیدن به هدف، راهی جز بیان حرف منطقی نداریم و اینکه دنیا حرف منطقی ما را بفهمد.
معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه "دشمن و استکبار تلاش دارد چهره پاک جمهوری اسلامی ایران را به دنیا به عنوان چهره‌ای مشوش عرضه کند که باید در قبال آن مقاومت کنیم"، خاطرنشان کرد: باید بر اصول اولیه خود پافشاری کنیم و در این راستا از روش‌های مطلوب جدید دنیا نیز بهره بگیریم، چون با قهر و حرف‌های درشت و روش‌های نامطلوب به نتیجه نخواهیم رسید.
خباز با بیان اینکه "امروز جمهوری اسلامی ایران توانسته است حقانیت خود را به دنیا و بویژه بخشی از آن یعنی اروپا نشان دهد"، تصریح کرد: بر اثر سیاست‌های نامناسب در پنج - شش سال گذشته اروپا و آمریکا یَد واحده شده‌اند اما اگر از روش‌های درست 10 - 15 سال پیش بهره بگیریم، یعنی سیاست تنش‌زدایی و زندگی مسالمت‌آمیز را در دستور کار قرار دهیم، می‌توانیم حرف حساب خود را به دنیا تفهیم کنیم.
وی همچنین به فتوای مقام معظم رهبری در مورد حرام بودن استفاده از بمب اتم که در سازمان ملل نیز ثبت شده است، اشاره کرد و گفت: آنها یا این فتوا را نمی‌فهمند یا تجاهل می‌کنند، چون «حرام» در حکومت دینی یعنی کسی حق نزدیک شدن به آن را ندارد. این موضوع از سر ترس یا موضع نجات از تحریم نیست چون ما حتی وقتی در تحریم نبودیم و زیر بار حملات ددمنشانه و بمب‌باران شیمیایی صدام قرار داشتیم، هنگامی که برخی فرماندهان خدمت امام رسیدند تا اجازه مقابله به مثل بگیرند، امام گفت این کار حرام است و شما حق لطمه زدن به مردم بی‌پناه را ندارید.
خباز در پایان تاکید کرد: با فتوای حکیمانه و عالمانه رهبری در حرام دانستن بمب اتم، هیچ‌کس خود را به آن نزدیک نخواهد کرد چون خلاف شرع و رضای خداست. این را باید به دنیا تفهیم کنیم و این کار جز با مقاومت و اصرار بر اهداف با استفاده از روش‌های علمی درست، زبان دنیا، دیپلماسی قوی و همراهی همسایگان ممکن و میسر نخواهد بود.

۱۳۹۲/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...