نسخه چاپی

اقتصاد مقاومتی یك نظریه نوین اقتصادی است

عکس خبري -اقتصاد مقاومتي يک نظريه نوين اقتصادي است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اقتصاد مقاومتی یك نظریه نوین و بدیع اقتصادی در ابعاد ملی و بین‌المللی است.

به گزارش نما ، آخرین جلسه کمیسیون علمی و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 92 با حضور محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
*اقتصاد مقاومتی یک نظریه نوین و بدیع اقتصادی در ابعاد ملی و بین‌المللی است
مخبردزفولی در این جلسه با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب، گفت: اقتصاد مقاومتی یک نظریه نوین و بدیع اقتصادی در ابعاد ملی و بین‌المللی است و همه باید همت کنند تا این نظریه در قالب گفتمان برای جامعه مطرح شود.
وی افزود: جامعه اسلامی ما برای انقلاب خود مأموریتی بین‌المللی و فراملی تعریف کرده و به همین دلیل نظریه «اقتصاد مقاومتی» باید در یک قالب بین‌المللی و فراملی هم عرضه شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همه جریان‌های فکری معتقد به انقلاب اسلامی حول محور تحقق «اقتصاد مقاومتی» باید به یک وحدت نائل شوند.
*اقتصاد مقاومتی و حفظ سرعت پیشرفت علمی به صورت توأمان مورد تأکید قرار گرفته است
مخبردزفولی گفت: در رویکرد ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری«مدظله‌العالی» دو نکته مهم «اقتصاد مقاومتی» و «حفظ سرعت پیشرفت علمی کشور» به صورت توأمان مورد تأکید قرار گرفته است.
وی افزود: توجه معظم‌له به این دو موضوع نشان می‌دهد که اولاً مقام معظم رهبری«مدظله‌العالی» بر استمرار پیشرفت علمی کشور تحت هر شرایطی تأکید دارند و ثانیاً از منظر ایشان بین «اقتصاد مقاومتی» و « استمرار پیشرفت علمی» ارتباط مستحکمی وجود دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بررسی و تبیین دقیق و علمی ارتباط بین این دو مؤلفه وظیفه همه فعالان بخش علم و فناوری است.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقش جامع علمی کشور گفت: مقام معظم رهبری«مدظله العالی» هنگامی که موضوعاتی مانند نهضت نرم‌افزاری و تولید علم، نقشه جامع علمی کشور و... را مطرح فرمودند بر این موضوع نیز تأکید داشتند که بدون تولید علم نمی‌توان در عرصه اقتصاد جهانی حرفی برای گفتن داشت.
*همه بخش‌های علم و فناوری باید ذیل سیاست‌های مدون نقشه جامع علمی تلاش کنند
وی افزود: همه بخش‌های مرتبط با علم و فناوری باید ذیل سیاست‌های مدون نقشه جامع علمی کشور، در تکمیل چرخه ایده تا ثروت و تبدیل مقالات علمی به فرآورده‌های دارای ارزش افزوده تلاش کنند.
مخبردزفولی ادامه داد: طراحی نظام ملی نوآوری، تقویت کیفیت تولیدات داخلی با استفاده از فناوری‌های روز، مصرف بهینه منابع محدود کشور و... از سایر پیش زمینه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی است که با حوزه علم و فناوری در ارتباط است.
*مسئولان ارشد بخش‌های علم و فناوری بر صیانت از روند پیشرفت علمی کشور هم نظر هستند
عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران گفت: امروز همه مسئولان ارشد بخش‌های علم و فناوری بر صیانت از روند پیشرفت علمی کشور هم نظر هستند.
وی افزود: اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری مانند نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و... باید بر سلائق مدیران حاکم شده و ملاک عمل باشد.
مخبردزفولی گفت: همه ما باید مبلغ، مروج و مجری این اسناد باشیم، زیرا این اسناد میراث ملی و متعلق به ملت بزرگ ایران است و هر دولتی باید افتخار اجرای این اسناد را به کارنامه افتخارات خود بیافزاید.
وی افزود: این اسناد افقی بالاتر و فراتر از افق چشم‌انداز بیست‌ساله یعنی سال 1404 را هدف‌گیری کرده‌اند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: این اسناد می‌توانند با استفاده از سازوکارهای متقن و تکیه بر داده‌های مطمئن علمی به روز رسانی شوند.
در ادامه این جلسه، گزارشی از تلاش‌های انجام شده در کشور برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یکی از زمینه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی ارائه شد.
با تأکید بر نظریات موجود در زمینه رشد و پیشرفت اقتصادی در جهان امروز به موضوعاتی مانند مهارت‌‌آموزی به نیروی کار در کنار تحصیلات دانشگاهی، آمایش سرزمینی، توجه به بنگاه‌های اقتصادی در نظام ملی نوآوری، ارتقاء بهره‌وری و... اشاره شده است.

۱۳۹۲/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...