نسخه چاپی

مأموریت اینترپل برای دستگیری كلاهبردار چینی

بررسی‌های پلیس فتا نشان می‌دهد عامل كلاهبرداری میلیونی از شركتی در مشهد در چین به سر می‌برد و از این كشور نقشه خود را به اجرا گذاشته است.

به گزارش نما، این کلاهبرداری از طریق اینترنت و با هک ای‌میل شرکت مورد نظر صورت گرفته و 500میلیون تومان به مالباخته ضرر زده است.صاحب شرکت که یک تاجر ثروتمند است زمانی که برای طرح شکایت به پلیس فتا مشهد رفته بود در تشریح ماجرا گفت: از مدت‌ها قبل برای خرید قطعات فنی با یک شرکت خارجی معامله می‌کنم و تمام کارهای ثبت سفارش و پیگیری آن را از طریق ایمیل انجام می‌دهم.

مدتی قبل ایمیلی از این شرکت به دستم رسید که در آن نوشته شده بود شماره حساب شرکت خارجی عوض شده و شماره حساب جدیدی ارائه شده بود. من هم به ماجرا شک نکردم و برای همین هنگام آخرین معامله با این شرکت، یک حواله 500میلیون تومانی از طریق صرافی به‌حساب شرکت واریز کردم و حتی تأیید تلفنی هم گرفتم اما هر چه منتظر ماندم، سفارش به دستم نرسید. وقتی ماجرا را پیگیری کردم، فهمیدم که هدف کلاهبرداری قرار گرفته‌ام.

با شکایت این مرد، تیمی از کارشناسان پلیس فتا وارد عمل شدند و در بررسی‌های تخصصی دریافتند که در تبادل ایمیل‌ها با شرکتی که شاکی سابقه چندین ساله همکاری با آن را داشته، ایمیل شرکت‌های دو طرف هک شده است. مأموران دریافتند که فرد کلاهبردار پس از هک، ایمیلی تقلبی برای شاکی فرستاده و در آن شماره حساب جدید که در حقیقت شماره حساب خودش بوده را نوشته بود.

این فرد با تغییر حرف کوچکی در آدرس ایمیل فرستنده، مدیرعامل شرکت را فریب داده و وی بی‌آنکه متوجه این تغییر کوچک شود، به تصور اینکه ایمیل از شرکت طرف قراردادش رسیده، پول را به‌حساب جدید حواله کرده بود.سرهنگ عرفانی، رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی با بیان این خبر گفت: در ادامه تحقیقات متخصصان فنی رد کلاهبردار را در چین پیدا کردند و دریافتند که این فرد از یکی از شهرهای چین وارد اینترنت شده و پس از هک ای‌میل شرکت شاکی، توانسته دست به این کلاهبرداری بزند. وی افزود: اطلاعات به‌دست آمده درخصوص متهم پرونده در اختیار پلیس اینترپل قرار گرفت تا تحقیقات برای دستگیری کلاهبردار بین‌المللی از سوی آنها ادامه پیدا کند.

سرهنگ عرفانی با هشدار به شهروندان مخصوصا تاجران و صاحبان شرکت‌ها از آنها خواست در قراردادهای مالی خود حتما تأییدیه فکس‌هایی که دریافت می‌کنند را کنترل کنند و آدرس‌های ایمیل را با آدرس اصلی مطابقت دهند تا در دام این نوع کلاهبرداری که به‌اصطلاح به کلاهبرداری نیجریه‌ای معروف است و تا حالا باعث گرفتار شدن افراد زیادی شده گرفتار نشوند.

۱۳۹۳/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...