نسخه چاپی

جنگنده‌های انگلیسی در راه عراق

روزنامه «دیلی‌تلگراف» با اشاره به فشار گروهی از نمایندگان پارلمان انگلیس برای مداخله نظامی در عراق، نوشته است كه انگلیس به ایفای نقش نظامی در عراق نزدیك شده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه «دیلی‌تلگراف» با اشاره به خودداری مقامات انگلیسی از رد قاطعانه اقدام نظامی در عراق، نوشته است که لندن به مداخله نظامی در عراق نزدیک‌تر شده است. بنا بر این گزارش، کمیته کبرای (اضطراری) دولت انگلیس روز دوشنبه در نشستی که به ریاست «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه این کشور برگزار شد، تصمیم به اعزام جنگنده‌های «تورنادو» به عراق با هدف شرکت در عملیات نظارت و جمع‌آوری اطلاعات گرفته است.

به نوشته تلگراف، «هرچند این جت‌ها فعلا تنها برای عملیات‌های جمع‌آوری اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما مقامات احتمال افزایش نقش بریتانیا در درگیری را رد نکرده‌اند.»

گروه تروریستی «داعش» هفته گذشته چندین شهر شمالی عراق از جمله دو منطقه «قرقوش» و «سنجار» را که اغلب ساکنان آن‌ها از اقلیت‌های مذهبی بوده و در نزدیکی «اریبل» مرکز اقلیم کردستان عراق واقع شده‌اند، به تصرف خود درآوردند. همین امر موجب شد تا «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا دستور حمله هوایی به مواضع داعش را صادر کند.

هاموند روز دوشنبه گفته بود تصور نمی‌کند انگلیس «نقشی در نبرد» بر عهده بگیرد. به گفته وی دولت انگلیس فعلا در حال بحث در مورد «عملیات انسان‌دوستانه» در عراق است. با این حال، دفتر نخست‌وزیری انگلیس تائید کرده است که تسلیح کردهای عراق «موضوعی است که مطرح است.»

در همین حال، دولت «دیوید کامرون» برای افزایش نقش انگلیس در عراق از سوی گروهی از نمایندگان پارلمان این کشور به رهبری «جک استراو» وزیر خارجه اسبق تحت فشار قرار گرفته است. استراو در گفت‌وگو با شبکه «آی‌تی‌وی» با اشاره به لزوم ارسال «کمک‌های بشردوستانه» به عراق، گفت: «باید دید که دیگر چه کاری در زمینه همکاری نظامی می‌توان انجام داد. منظورم اعزام نیروی زمینی نیست، راه‌های دیگری هم وجود دارد. هر طور که شده، باید این دیوانه‌، این دیوانه‌های قرون وسطایی، موسوم به «داعش» را شکست داد.»

«اندرو رابتن» عضو سابق وزارت دفاع انگلیس دیگر نماینده‌ای است که خواستار مداخله نظامی این کشور در عراق شده است. وی در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی خواستار مشارکت انگلیس در حمله به مواضع «داعش» شده و گفت: «باید درک کنیم که نمی‌توان تنها به ارسال اقلام امدادی اکتفا کرد. راهکار واقعی این است که این افراد را متوقف کنیم و امیدوار باشیم که عراقی‌ها و کردها آن‌ها را شکست دهند. راه‌های مختلفی برای استفاده از حملات نظامی وجود دارد. می‌توان بدون نیاز به نیروهای زمینی از حملات هوایی یا پهپادی برای حملات هدفمند استفاده کرد.»

حامیان مداخله نظامی در عراق روز دوشنبه خواستار تشکیل جلسه فوری پارلمان با حضور «دیوید کامرون» برای بررسی این موضوع شدند. با این حال، کامرون که برای تعطیلات در پرتغال به سر می‌برد، فعلا با این مسئله مخالفت کرده است. انگلیس پیش از این با اعزام هواپیمای ترانزیت «سی ۱۳۰» به عراق به عملیات انتقال کمک‌های بشردوستانه پیوسته است.

دیلی‌تلگراف به نقل از یک منبع نظامی گزارش داده است که انتظار می‌رود جنگنده‌های انگلیسی تا دو روز آینده فعالیت خود در عراق را آغاز کنند.

۱۳۹۳/۵/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...