تایوان تحت فشار آمریكا برای خرید سلاح علیه چین

عکس خبري -تايوان تحت فشار آمريکا براي خريد سلاح عليه چين

دولت بایدن به دولت تایوان فشار می آورد تا با فروش تحمیلی سلاح های آمریكایی به ویژه تسلیحات متناسب با جنگ های نامتقارن و دریایی به این كشور اسیایی، ارتش كوچك آن را علیه چین تجهیز كند.

به گزارش نمابه نقل از روزنامه نیویورک‌تایمز، در ادامه مطلب این روزنامه آمریکایی آمده است: واشنگتن به دنبال شکل دادن کارزاری در حوزه های دفاعی تایوان از زمان تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین است. جنگ اوکراین، آمریکا و تایوان را نسبت به این مسئله متقاعد کرده که حمله چین به تابوان طی سالهای آتی اکنون یک خطر بالقوه محسوب می شود و اینکه یک ارتش کوچک‌ با تسلیحات مناسب که راهبرد مرتبط با جنگ نامتقارن را در دستورکار داشته باشد، می تواند بر یک دشمن‌ بزرگ تر غلبه کند.

در این چارچوب مقامات آمریکایی در حال بررسی مجدد توانایی های نظامی تایوان هستند تا پی ببرند که آیا این کشور می تواند همچون اوکراین، در برابر هر تهاجمی مقابله کند یا خیر.

گزارش شده است که رئیس جمهوری تایوان در تلاش است تا ارتش این کشور را به سمت جنگ نامتقارن سوق دهد و به سمت خرید تعداد زیادی تسلیحات مرگباری که هدف قرار دادن و مقابله با آنها دشوار است، حرکت کرده اما برخی از مقامات تایوان در برابر این مسئله مقاومت می‌کنند.

مقامات آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که یکسری سیستم‌های تسلیحاتی خاص که وزارت دفاع تایوان به دنبال در اختیار گرفتن آنهاست، برای جنگ در برابر ارتش چین مناسب نیستند. مقامات آمریکایی به همتایان تایوانی خود هشدار داده اند که وزارت خارجه آمریکا این گونه سفارش‌ها را رد می کند. آنها همچنین اعلام کرده اند که سازندگان تسلیحات آمریکایی نیز از دادن درخواست به آژانس‌های آمریکا برای تایید سفارشات تسلیحات خاص از سوی تایوان امتناع می کنند.

این اقدام دولت بایدن تلاش‌های مشابه مقامات دولت ترامپ و اوباما را گسترش داده و تسریع کرده است. مقامات و قانونگذاران دموکرات و جمهوری‌خواه می گویند یکی از درس های جنگ اوکراین این است که واشنگتن باید به تبدیل تایوان به یک "کشور مقاوم" کمک کند تا از حملات احتمالی چین جلوگیری کند.

"بانی اس گلاسر" تحلیل‌گر امور شرق آسیا در این رابطه گفت: حس می کنم تغییری رخ داده است. این مسئله از قبل از تهاجم به اوکراین اتفاق افتاده، یک بیدارباش برای پنتاگون به وجود آمده تا در مورد تایوان جدی باشد.

چین پیشتر به آمریکا درباره ارسال تسلیحات به تایوان هشدار داده و از آمادگی پکن برای پاسخ دادن به هرگونه دخالت خارجی خبر داده است.

سفارت چین در واشنگتن اخیرا در بیانیه ای اعلام کرد: پکن حق پاسخ گویی به هر گونه دخالت خارجی در موضوع تایوان را برای خود محفوظ می داند. سخنگوی سفارت چین در آمریکا نیز تاکید کرد: آمریکا باید به «اصل یک چین» احترام بگذارد و همکاری نظامی و فروش تسلیحات به تایوان را متوقف کند و به تعهداتش برای حمایت نکردن از تایوان مستقل پایبند باشد.

تایوان قرارداد خرید ۱۷ میلیارد دلار سلاح از آمریکا را در سال ۲۰۱۹ امضا کرد. براساس گزارش ها، آمریکا تاکنون فقط ۲۰ درصد تسلیحات خریداری شده را تحویل داده است.
منبع: ایرنا

۱۴۰۱/۲/۱۸

اخبار مرتبط