ادعای واشنگتن درباره بسته پیشنهادی جدید ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریكا با تأیید اظهارات وزیر خارجه ایران مبنی بر ارائه بسته پیشنهادی برای احیای برجام گفت كه این پیشنهاد ایران شامل درخواست‌های فرابرجامی می‌شود.

به گزارش نما،«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده روز گذشته (سه‌شنبه) بار دیگر از وظایف ایالات متحده آمریکا در قبال تعهدات برجامی، توپ را به زمین ایران انداخت و گفت که اگر ایران آماده کنار گذاشتن خواسته های فراتر از برجام باشد، واشنگتن می تواند «بسیار سریع» به توافق بازگردد.

پرایس در کنفرانس خبری خود در خصوص اظهارات «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران، ابتکارهای جدیدی را با هدف احیای برجام پیشنهاد داده است، تلویحاً این خبر را تأیید کرد اما از اظهار نظر مستقیم در مورد پیشنهادات ایران خودداری کرد.

وی در ادامه تصریح کرد که واشنگتن و شرکای اروپایی این کشور آمادگی دارند توافق برجام را در وین به منظور پایبندی متقابل به برجام نهایی کنند و توپ را به زمین ایران انداخت و گفت برای تحقق این هدف، «تهران باید تصمیم بگیرد که درخواست‌های فرابرجامی خود راکنار بگذارد» و مدعی شد که پیشنهادات جدید تهران شامل خواسته های خارج از توافق ۲۰۱۵ باشد.

ند پرایس در ادامه گفت که تهران و واشنگتن از طریق «انریکه مورا» هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات وین در حال برقراری تماس غیرمستقیم هستند و ادامه داد: «ما منتظر پاسخ سازنده ایرانی‌ها هستیم، پاسخی که مسائلی را که خارج از برجام است، پشت سر بگذارد».

امیرعبداللهیان روز گذشته (سه‌شنبه) با تأکید بر این که ایران پیشنهادات جدیدی را ارائه داده است، گفت: « ما یک پکیج سیاسی جدید و ابتکار جدید را روی میز قرار دادیم، طرف آمریکایی این ابتکار را پذیرفت، اما بر تصویب قطعنامه هم تأکید داشت. در نتیجه جمهوری اسلامی ایران هم با افزایش فعالیت‌های هسته‌ای خود در حوزه‌هایی که از طریق سازمان انرژی اتمی اعلام، اجرایی و عملی شد و به صورت رسمی هم قبل از صدور قطعنامه به دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده شد، این اقدامات را انجام دادیم».

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آورده‌اند. این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

دولت آمریکا فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» (FTO) قرار داده بود. این اقدام نخستین باری بود که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» قرار می‌داد. پس از این تصمیم، شورای عالی امنیت ملی ایران مقر مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.
منبع: فارس

۱۴۰۱/۳/۲۵

اخبار مرتبط