استقامت هویت ساز؛ملت ایران

عکس خبري -حميدرضا ترقي: آرمانهاي انقلاب بدون تکيه به جوانان محقق نمي شود

حمیدرضا ترقی

هر ملّتی، در سایه‌ی استقامت و ایستادگی، هویّت پیدا میکند. آن چیزی که به ملّتها هویّت میدهد، شخصیّت میدهد، عظمت میدهد، به حفاظت از خود ملّتها و فرهنگ آنها کمک میکند، استقامت آنها و ایستادگی آنها است .(مقام معظم رهبری. 26/11/1401)
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مردم آذربایجان و به مناسبت حماسه29بهمن آن استان درسال 56 به نقش استقامت و ایستادگی در هویت بخشی به ملت ایران پرداختند که بررسی و تبیین ابعاد آن لازم است .
مفهوم صراط مستقیم
قل اننی هدانی ربی الی صراط مستقیم دینا قیما مله ابراهیم حنیفا(انعام161)
امام خمینی ره در تفسیر عرفانی سوره حمد میفرمایتد : صراط مستقیم همین صراط اسلام است که صراط انسانیت است که صراط کمال است که راه به خدا است ، سه راه هست ؛ یک راه مستقیم و یک راه شرقی ( مغضوب علیهم)و یک راه غربی ( ضالین) ، این راه مستقیم را اگر چنانچه بدون انحراف به این طرف و آن طرف طی کردید این راه مستقیم به خدا منتهی می شود .همانی که امیر المومنین فرمود : الیمین و الشمال مضله و الطریق الوسطی هی الجاده
صراط مستقیم انقلاب اسلامی اینست:
1- حاکمیت قوانین وارزشهای اسلامی بر جامعه
2- اتصال نظام سیاسی به ولایت الهی از طریق ولایت مطلقه فقیه
3- جامعه سازی اسلامی
4- دولت سازی اسلامی
5- تحقق تمدن نویت اسلامی ؛ زمینه ساز حکومت جهانی حضرت ولی عصر عج
استفامت درصراط یعنی چه ؟
استقامت یعنی چه؟ یعنی آن خطّ مستقیمی را که انسان پیدا کرده، ادامه بدهد؛ نگذارد زاویه پیدا بشود.(مقام معظم رهبری)
مشکلِ ملّتها زاویه پیدا کردن به راه اولی است.که انتخاب کرده اند . یک خطّی را شروع میکنند، بعد یک مقداری میروند، یا خسته میشوند یا جاذبه‌های دنیایی، آنها را به خودش جذب میکند و زاویه پیدا میکنند. درجه‌ی زاویه، اوّل خیلی کم است؛ [ولی] هر چه ادامه پیدا کند درجه‌اش بیشتر میشود و از خطّ اصلی، از خطّ واقعی جدا میشود؛ مشکل این است.
ما در کشورمان، در انقلابمان، این مشکل را داشته‌ایم. بعضی‌ها با انقلاب بودند، بعد زاویه پیدا کردند. عوامل مختلفی [وجود دارد]. گاهی تقصیر خودشان هم نبود، تقصیر دستگاه‌ها بود، تقصیر حکومت بود، تقصیر عوامل گوناگون بود، تقصیر خارج [بود]؛ بالاخره به هر دلیلی یک زاویه‌ای پیدا کردند. این زاویه پیش رفت، منتهی شد به ضدّیّت با آن حرکت، با آن آرمان، با آن انگیزه‌ی بزرگی که آنها را وارد این راه کرده بود. از این رو به آن رو شدند؛ گاهی ۱۸۰ درجه تغییر کردند. داشته‌ایم از این قبیل، داریم از این قبیل. استقامت نمیگذارد؛ این هویّت را حفظ میکند، به یک ملّت، یک جمعیّت هویّت میدهد. باید خسته نشد، باید ناامید نشد، باید از عربده‌های دشمن خوف نکرد.
رهبر معظم انقلاب در بیانات مکرر خود همچون امام خمینی ره یه هیچوجه عدول از مبانی و ارزشهای اسلام را در نظام اسلامی و روند انقلاب جایز نمیدانند اگر چه با اصلاح روشها و بروز کردن آنها موافقند .
معظم له استقامت در راه درست را راه خدا می دانند و بیان میدارند ( خدای متعال وعده قطعی کرده است که: ان الذین قالو ربنا الله ثم استقاموا تتنزل الملائکه الا تخافو و لاتحزنوا انتم الاعلون)
رهبر معظم انقلاب فرموده اند :اگر سختی ها را تحمل کردید خدای متعال درهای فرج را خواهد گشود .اگر مجاهدت در راه خدا را بر جسم و نفس خودتان هموار کردید خدای متعال روشنائی فرج را به شما نشان خواهد داد و درهای فرج را بروی شما باز خواهد کرد 29/5/76
در نگاه رهبری این استقامت در راه و خارج نشدن از صراط مستقیم تنها وظیفه رهبری جامعه میست بلکه همراهان و تابعین او نیز باید استقامت کنند تا انقلاب به نتیجه برسد لذا می فرمایند : عنوان فاستقم کما امرت و من تاب معک و لاتطغوا خطاب سختی است به خود پیامبر که تغییر جهتگیری ها و منحرف شدن از راه اصلی که هویت اصلی هر انقلابی به آنست ؛بکلی راه را عوض میکند و انقلاب به اهدافش نمی رسد 6/5/86
اقتضاء پیروزی و پیشرفت از طریق مقاومت ، مداومت و استمرار در مسیر در کنار تدبیر است؛ "کسانی هم که مقاومت میکنند باید از خطرات مقاومت نترسند چرا که ترس در مقاومت مانع پیروزی خواهد شد و این آفت اغلب ملاها و جماعات است"
خب بله، معلوم است که دشمن بیکار نمینشیند؛ یا ضربه میزند یا اگر نتوانست، تهدید میکند و اگر تهدید اثر نکرد، عربده میکشد برای اینکه شما را از میدان خارج کند؛ اگر از میدان خارج نشدید، دشمن شکست خورده؛ اگر ادامه دادید، پیشرفت میکنید.26/11/1401
نقش استقامت در حفظ هویت انقلاب اسلامی
پرچم ایران نشانه هویت ملی ماست
اسلام و تشییع هویت دینی و مذهبی ماست
تاریخ ما سرشار از هویت دینی –ایرانی وفرهنگی ماست
ملت ایران نسلی خودساخته و دارای هویت است دلباخته و فریفته ی تمدن منسوخ و روبه افول غرب و شرق نیست
نسلی است دانا، دانشمند کارآمد ، ماهر ، آشنابا سبک زندگی اسلامی و سنت های ایرانی که قادر است تمدن نوین را
یسازد .ینابر این باید :
1- برای حفظ هویت ملی کشور استقامت کرد
2- برای حفظ هویت اسلامی و شیعی بودن مان استقامت کرد
3- برای حفظ فرهنگ و تمدن و سبک زندگی ایرانی –اسلامی مقاومت کرد
4- برای حفظ هویت ضد استکباری وضد سلطه بودن مان مقاومت کرد
5- برای حفظ استقلال کشورمان که بخشی ار هویت ماست مقاومت کرد
مردم تبریز به گفته مقام معظم رهبری در 29بهمن این درس را درطول تاریخ معاصر به ملت ایران داده اند که میتوان
با استقامت و پایداری از هویت دینی و اسلامی و ایرانی مان حفاظت کنیم و توطئه ها و دسیسه های مکرر دشمن مارا از صراط مستقیم انقلاب منحرف نکند.
بی استقامتان از قطار انقلاب پیاده میشوند
تاریخ گواه محکمی است براین که از صدر اسلام تاکنون انساتهای ضعیف الایمان و بزدل و محافظه کار و تجدید نظر طلب متعددی از قطار حرکت اسلام و انقلاب اسلامی پیاده شده و تاب تحمل فشارو تهدید و تطمیع دشمنان را نداشته اند
و تن به عدالت نداده و طمع قدرت آنها را از خط انقلاب منحرف کرده است ؛ اینان دردین خود ثابت قدم نبوده و از نیمه راه خسته و ناامید برگشته اند و یا به جبهه دشمن پیوسته اند تا دنیای خیالی خود را بسازند .
استقامت کنندگان قهرمانان جاویدند
شیخ فضل الله نوری ها –نواب صفوی ها – امام خمینی ره ها –آیه الله سعیدی ها – بخارائی ها و عراقی ها و لاجوردیها و اندرزگوها ورجائی ها و باهنر ها و بهشتی ها وهمت ها زین الدین ها و باکری ها وحججی ها وسلیمانی ها
نمونه هائی از استقامت کنندگان انقلاب اسلامی هستند که نامشان و مقاومتشان در تاریخ ماندگار شده است و همگی تلاششان این بوده که هویت اسلامی و ایرانی انقلاب حفظ شود .

۱۴۰۱/۱۲/۳

اخبار مرتبط