نسخه چاپی

وضعیت بازار مسكن در نیمه دوم سال

نوسانات بازار مسكن و درگیری آن با ركود اتفاق تازه ای نیست. این بازار در دوره های متفاوتی با چرخش دوباره و دوباره رونق و ركود همراه بوده است اما ركود دوره اخیر معاملات این بازار آنچنان با سردی همراه شده كه كارشناسان دیگر امیدی به تغییر شرایط در نیمه دوم سال ندارند و معتقدند با آمدن سال ۹۴ تغییرات به بازار باز خواهد گشت.

به گزارش نما به نقل از فرارو، آخرین آمارهای رسمی از سوی اتحادیه مشاوران املاک از وضعیت معاملات مسکن حاکی از آنست که متوسط قیمت مسکن طی ۶ ماه اول سال ۹۳، با ۷ دهم درصد کاهش همراه بوده است. اگر چه در برخی ماه‌ها تا ۶ درصد رشد هم در این بازار مشاهده شده اما در مجموع، نرخ رشد قیمت مسکن زیر صفر بوده و عملا رشد منفی داشته است. هم اکنون هم متوسط قیمت واحد مسکونی در شهر تهران مترمربعی ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. حال با توجه به منحنی رشد قیمت مسکن در ۶ماهه گذشته انتظار میرود که تغییرات قیمتی در این بازار با شیبی ملایم تا پایان سال ادامه داشته باشد.

در این نوسانات قیمتی خانه های با متراژ پایین شانس بیشتری از دیگر واحدهای ساختمانی داشتند. آخرین گزارش های سامانه ثبت معاملات املاک نشان می دهد که میزان خرید و فروش خانه های کوچک در شهریور ماه سال جاری در قیاس با سال گذشته ۸۸ درصد رشد داشته اما در فصل تابستان میزان معاملات حداقل ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش داشته است. گزارش همین نهاد تایید می کند که طی پنج ماه گذشته تنها در اردیبهشت ماه و شهریور ماه معاملات مسکن با رونق نسبی همراه بوده است.

با این حال به گفته کارشناسان رکود به وجود آمده در بازار مسکن باعث شده است تا این بازار به ثباتی نسبی برسد. با آنکه هنوز هم فاصله ای میان قدرت خرید مردم و قیمت مسکن وجود دارد اما خروج سفته بازارن و دلالان از بازار در کنار این ثبات قیمتی موجب می شود که قیمت مسکن به قیمت های واقعی نزدیک شده و بر میزان معاملات آن افزوده شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در همین راستا گفته معاملات مسکن در حال حاضر یکی از باثبات‌ترین شرایط را در مقایسه با زمان‌ مشابه سال‌های گذشته تجربه می‌کند. او اعلام کرده بعد از افت‌وخیزهای مکرر قیمت مسکن در نیمه اول سال۹۳، بازار در این مقطع زمانی به پایداری نسبی رسیده است و اگر مشاوران املاک و همین‌طور متقاضیان مسکن بتوانند این وضعیت را مدیریت کنند، دست‌کم تا پایان پاییز شاهد ثبات در قیمت خواهیم بود.

حسام عقبایی گفته اگر چه قیمت مسکن در ۶ ماه اول سال ۹۳، در برخی ماه‌ها چند درصد افزایش داشته اما در ماه‌های بعد به همان نسبت کاهش یافته و در مجموع می‌توان گفت، متغیرهای بازار مسکن طی سال‌های اخیر هیچ‌گاه به اندازه امسال به هم نزدیک نبوده و بازار مسکن تا این حد ثبات نداشته است.

با اینحال همین کاهش اندک قیمت مسکن در بازار در ماه گذشته موجب شد تا برخی از متقاضیان مصرفی به امید کاهش بیشتر قیمت ها مدتی دست از معامله بکشند و به صورت موقت خرید خود را به تاخیر بیاندازند و به تغییرات بازار چشم بدوزند .

با این شرایط مشاوران املاک معتقدند رشد منفی نزدیک به یک درصدی قیمت مسکن در نیمه اول امسال به نشانه‌ای از پایداری و ثبات نسبی در وضعیت املاک تبدیل شده که در صورتی که اتفاق به خصوصی در بازار مسکن نیفتد می توان به ادامه این روند تا پایان سال نیز امیدوار بود.

۱۳۹۳/۷/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...