نسخه چاپی

ژاپنی‌ها در اعتراض به پهلوگیری ناو آمریكایی به خیابان‌ها آمدند

برنامه وزارت دفاع آمریكا برای اعزام ناو هواپیمابر «رونالد ریگان» به آب‌های ژاپن و تصمیم توكیو برای گسترش فعالیت‌های ارتش این كشور، موجب شد تا روز یكشنبه صدها نفر از فعالان ضدجنگ به خیابان‌ها بیایند.

به گزارش نما به نقل از فارس، صدها نفر از معترضان به حضور ناو آمریکایی «رونالد ریگان» در ساحل شهر «یوکوسوکا» روز یکشنبه در برابر پایگاه دریایی این شهر دست به تظاهرات زدند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات که عمده آن‌ها فعالان ضدجنگ و مخالفان تعمیق روابط نظامی توکیو-واشنگتن بودند، همچنین به تصمیم دولت ژاپن برای افزایش فعالیت‌های نظامی، اعتراض کردند.

«هیدئو هاگاشیموری» سخنگوی سازمان‌دهندگان این تظاهرات گفته است که حاضران در این تجمع از قشرهای مختلف از جمله اتحادیه‌های کارگری و حزب کمونیست ژاپن بوده‌اند.

ناو هواپیمابر هسته‌ای ریگان قرار است ماه آینده وارد آب‌های ژاپن شده و جایگزین ناو هواپیمابر هسته‌ای «جورج واشنگتن» شود. ورود واشنگتن به ژاپن هم به شکل‌گیری تظاهرات‌های مشابهی منجر شده بود، با این حال حضور گسترده نظامی آمریکا در این کشور همچنان ادامه دارد.

به نوشته پایگاه استریپس، پنتاگون استقرار این ناو در ژاپن را بخشی از راهبرد «چرخش به سوی اقیانوس آرام» و نشانه‌ای از اهمیت راهبردی این منطقه برای آمریکا توصیف کرده است.

ماه گذشته کابینه «شینزو آبه» در قرائتی جدید از قانون اساسی این کشور، مجوز مشارکت در پیمان‌های دفاع جمعی را صادر کرد؛ اقدامی که منتقدان دولت می‌گویند می‌تواند پای ژاپن را به درگیری‌هایی خارج از منطقه، باز کند.

با این حال دولت آبه معتقد است که اگر توکیو در دفاع از متحدان خود، نظیر آمریکا، شرکت نکند، آن زمان نمی‌تواند از آن‌ها نیز انتظار کمک داشته باشد و در آن صورت امنیت ژاپن به خطر می‌افتد.

نظرسنجی تازه‌ای که در ژاپن صورت گرفته، نشان می‌دهد که میزان مقبولیت دولت آبه، به 38.5درصد کاهش یافته است. بخشی از این کاهش اقبال عمومی به دولت کنونی، از حرکت آبه به سمت گسترش همکاری‌های نظامی با آمریکا و افزایش تحرکات نظامی نشأت گرفته است.

۱۳۹۴/۶/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...