نسخه چاپی

تلاش نمایندگان كنگره آمریكا برای جلوگیری از بسته شدن پرونده ابعاد احتمالی

نمایندگان كنگره آمریكا در آستانه نشست شورای حكام آژانس در مورد ایران، جلوگیری از بسته شدن پرونده ابعاد احتمالی نظامی را خواستار شدند.

به گزارش نما به نقل از فارس، در حالی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است روز سه‌شنبه بسته شدن پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران (PMD/پی‌ام‌دی) را به رأی بگذارد، گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا خواستار جلوگیری از این اقدام شدند.

پایگاه «واشنگتن اگزمینر» با انتشار این خبر، نوشته است که جمهوری‌خواهان جلوگیری از بسته شدن مسئله پی‌ام‌دی را آخرین شانس برای ایجاد مانع در مسیر اجرای توافق هسته‌ای می‌دانند.

«اد رویس» رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه گفت: «همین هفته مطلع شدیم که ایران در تناقض با دستکم دو قطعنامه سازمان ملل، یک موشک بالستیک، دیگر آزمایش کرده است، موشکی که می‌تواند کلاهک هسته‌ای حمل کند.»

وی افزود: «عجله برای پایان دادن به تحقیقات در مورد فعالیت‌های گذشته ایران،‌ آن هم با قطعنامه‌ای که کنگره و مردم آمریکا آن را ندیده‌اند، به ایران نشان خواهد داد که مانع‌تراشی‌ها و پرخاشگری‌های ایران هیچ تبعاتی برایش نخواهد داشت.»

روز پنج‌شنبه همچنین «مایک پومپئو» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان در نامه‌ای به «هنری انشر» نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به وی توصیه کرد که به بستن پرونده ابعاد احتمالی رأی منفی بدهد.

در بخشی از این نامه آمده است: «اینکه اجازه دهیم در این برهه زمانی تحریم‌ها رفع شوند، اشتباهی هولناک و تاریخی خواهد بود.»

به نوشته واشنگتن اگزمینر، مسئله آزمایش موشکی ایران هم مسئله دیگری است که نمایندگان کنگره آمریکا از آن به عنوان بهانه‌ای برای فشار به تهران استفاده می‌کنند.

«کوری گاردنر» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با بیان اینکه دولت باراک اوباما باید به آزمایش موشکی ایران پاسخ دهد، می‌گوید: «اکنون زمان آن است که دولت به تخاصم ایران پاسخ دهد. انفعال دیگر گزینه ما نیست.»

«کلی آیوت» و «مارک کرک» سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی سه‌شنبه هفته گذشته در نامه‌ای به به اوباما از وی خواسته بودند در مورد راهکارش برای مقابله با برنامه موشکی ایران توضیح دهد.

۱۳۹۴/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...