نسخه چاپی

ادعای انتقال 400 میلیون دلار پول نقد با هواپیما از آمریكا به ایران

یك روزنامه آمریكایی مدعی شد در ژانویه سال جاری میلادی و در جریان معامله ای برای آزادی 4 زاندانی آمریكایی، یك هواپیمای باری بی نام از آمریكا با 400 میلیون دلار پول نقد به ایران فرستاده شده است.

به گزارش نما به نقل از عصر ایران روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در گزارشی نوشت: این پول ها که به دلیل قوانین داخلی آمریکا به دیگر ارزهای خارجی – بجز دلار- بوده است در بسته های چوبی در هواپیما بارگیری شده و در یک عملیات محرمانه به ایران منتقل شده است.

بر اساس این گزارش این پول ها شامل یورو و فرانک سوییس بوده و از بانک های مرکزی هلند و سوییس تهیه شده بود، که ارزش کلی آن 400 میلیون دلار آمریکا بوده است. همچنین بر اساس ادعای این روزنامه آمریکایی، مقامات آمریکایی به دلیل اینکه هنوز تحریم ها مانع انتقال بانکی این پول به ایران بود، این پول ها را به صورت مستقیم به تهران انتقال داده اند.

گفتنی است پیشتر نیز گزارش هایی مبنی بر معامله دولت اوباما با ایران بر سر آزادی زندانیان این کشور از ایران همزمان با اجرایی شدن توافق برجام در رسانه ها و محافل سیاسی جمهوریخواه آمریکا مطرح شده بود، اما دولت واشنگتن این اتهام را رد کرده است.

وال استریت ژورنال در گزارش روز سه شنبه خود این پول ها را نخستین قسط از بازگرداندن 1.7 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در آمریکا دانسته است.

دولت ایران در سال های پایانی حکومت محمد رضا شاه قراردادهایی جهت خرید برخی تسلیحات نظامی با آمریکا منعقد کرده و پیش پرداخت آن را نیز پرداخته بود ، اما پس از وقوع انقلاب در ایران ، دولت جدید ایران این قراردادها را به صورت یکجانبه لغو کرده بود . این پول ها نزدیک به 37 سال پس از انقلاب در بانک های آمریکایی بلوکه شده بودند.

سال گذشته با حکم دادگاه لاهه به نفع ایران در پرونده شکایت ایران از توقیف اموال بلوکه شده، دولت آمریکا ملزم به بازگرداندن این پول شد.

وال استریت ژورنال نوشته است مقامات آمریکایی در واکنش به این گزارش گفته اند دو موضوع آزادی زندانیان آمریکایی و آزاد کردن اموال بلوکه شده ایران از سوی آمریکا هیچ ارتباطی به یکدیگر نداشته و دو موضوع جداگانه بودند.

۱۳۹۵/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...