نسخه چاپی

پنتاگون اعلام كرد؛

هفت قایق تندرو ایران كشتی نظامی 53متری آمریكا را محاصره كردند

پیش از این وزیر دفاع ایران در واكنش به خبر مربوط به نزدیك‌شدن قایق‌‌های نظامی ایران به ناوشكن آمریكایی در تنگه هرمز گفته بود: «اگر هرشناور بیگانه‌ای وارد آب‌های ما شود، به آنها اخطار می‌دهیم، و اگر تجاوز باشد، مقابله می‌كنیم.»

به گزارش نما به نقل از جام نیـوز، "جف دیویس" سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد هفت قایق تندروی سپاه پاسداران روز ۱۴ شهریور به یک کشتی نظامی آمریکایی در خلیج فارس نزدیک شدند.

قایق ایرانی مقابل کشتی53 متری آمریکا ایستاد

کاپیتان جف دیویس سخنگوی پنتاگون گفت که این ۷ قایق تندرو سپاه در حالی روز یکشنبه به کشتی ۵۳ متری یو‌اس‌اس فایربولت نزدیک شدند که مسلسل‌هایشان عیان بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه او گفت:‌ «۳ تای آنها در نزدیکی کشتی آمریکایی مانور دادند، و آن را از فاصله کمتر از ۵۰۰ متری دنبال کردند.»

به گفته او قایق های ایرانی در نهایت فاصله گرفتند اما یکی از آنها برگشت و درست جلوی فایربولت ایستاد.

کاپیتان دیوس گفت:‌ «این باعث شد فایربولت برای پرهیز از برخورد مانور دهد.»



صدای آمریکا هم نوشت: یک مقام آمریکایی که به شرط فاش نشدن نامش با رویترز صحبت می کرد، گفت شناور ایرانی به طور مستقیم جلوی کشتی USS Firebolt آمد و این کشتی ۵۳ متری وادار شد که مسیرش را تغییر دهد.



مقام های پنتاگون گفته اند که ملوان های آمریکایی ۳ بار سعی کردند از طریق رادیو با ایرانی ها تماس بگیرند که جوابی نگرفتند.



به نوشته بی بی سی، سخنگوی پنتاگون افزود:‌ «این نمونه دیگری از تعامل غیرایمن و غیرحرفه ای است که با سپاه پاسداران داشته ایم.»



او تاکید کرد که "فرماندهان این ناوها از حق ذاتی دفاع از خود برخوردارند و ما نمی خواهیم وضعیتی پیش آید که به دلیل سوءمحاسبه، این حق به کار گرفته شود درحالی که نیازی به آن نیست."



یک مقام آمریکایی که از او نام برده نشد به خبرگزاری رویترز گفت که امسال ۳۱ حادثه مشابه با کشتی های ایرانی اتفاق افتاده است که تقریبا دو برابر همین دوره در سال گذشته است.



این مقام گفت: «هیچ کشور دیگری چنین عملکرد غیرایمن و غیرحرفه ای از خود نشان نمی دهد.»



دویچه وله هم نوشته است که " ارتش آمریکا مانور ایران را در برابر شناور آمریکا خطرناک و غیرحرفه‌ای ارزیابی کرده است."





سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: مایه نگرانی است

مارک تونر، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه شنبه در واکنش به نزدیک شدن هفت قایق تندرو سپاه به یک کشتی جنگی آمریکا گفته است، چنین اقداماتی باعث تشدید تنش بین تهران و واشینگتن و همچنین در منطقه می شود.



به نوشته سایت آمریکایی رادیوفردا، مارک تونر که در کنفرانس خبری روزانه وزارت امور خارجه صحبت می کرد در خصوص تازه‌ترین رویداد در خلیج فارس بین قایق‌های سپاه پاسداران و یک ناو جنگی آمریکا اظهار داشت: ما داریم گزارش‌ها در خصوص این رویداد تازه را دریافت می کنیم. روشن است چنین اقداماتی مایه نگرانی است. همانطور که می دانید چنین اقداماتی به طور غیرضروری باعث تشدید تنش بین ایران و آمریکا و در منطقه می شود.



مارک تونر همچنین با اظهار بی‌اطلاعی از تماس احتمالی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با همتای ایرانی خود، گفته است: ایران همچنان فرصت دارد که با تغییر رفتار، نقشی سازنده در منطقه ایفا کند.



بخش فارسی بی بی سی در این زمینه نوشته است: این حدود یک هفته پس از آن است که یک ژ‌نرال آمریکایی از عملکرد "تحریک آمیز" نظامیان ایران در خلیج فارس به خصوص نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به خاطر انجام مانورهای "خطرناک" در اطراف ناوهای آمریکایی انتقاد کرد.



ایران به حضور نیروی دریایی آمریکا در نزدیک آب هایش بدبین است و وزیر دفاع ایران در واکنش به آن گزارش ها گفت که ایران در صورت ورود کشتی های خارجی حق دفاع از خود را دارد.



حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، پیش‌تر در واکنش به خبر مربوط به نزدیک‌شدن قایق‌‌های نظامی ایران به ناوشکن آمریکایی در تنگه هرمز گفته بود: «اگر هرشناور بیگانه‌ای وارد آب‌های ما شود، به آنها اخطار می‌دهیم، و اگر تجاوز باشد، مقابله می‌کنیم.»

رویارویی پنجم در یک ماه

خبرگزاری فرانسه دراین‌باره می‌نویسد رخداد اخیر در خلیج فارس پنجمین مورد از این نوع برخوردها بوده که پنتاگون در یک ماه اخیر درباره آن خبررسانی کرده است.

به نوشته صدای آمریکا، رسانه‌های آمریکایی پیشتر خبر داده بودند که به دنبال نزدیک شدن سریع یک قایق تندرو ایرانی به دو کشتی نظامی متعلق به نیروی دریایی آمریکا و یک کشتی کویتی در شمال خلیج فارس در روز چهارشنبه سوم شهریور ماه، شناور آمریکایی اقدام به شلیک هشدار کرد.

یک روز قبل از اعلام این خبر نیز وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد که چهار قایق تندرو سپاه پاسداران ایران روز سه شنبه (دوم شهریور ماه) برای یک ناوشکن آمریکایی در آب‌های آزاد و در نزدیکی تنگه هرمز "ایجاد مزاحمت" کرده بودند.

۱۳۹۵/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...