نسخه چاپی

درخواست چین از آمریكا علبه تایوان

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینكه ممكن است رهبر تایوان ماه آتی به آمریكای مركزی سفر كند و احتمالا توقفی هم در نیویورك خواهد داشت، چین از واشنگتن خواست تا مانع عبور او شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ممکن است رهبر تایوان ماه آتی به آمریکای مرکزی سفر کند و احتمالا توقفی هم در نیویورک خواهد داشت، چین از واشنگتن خواست تا مانع عبور او شود.

تایوان با ۲۲ کشور ارتباط دیپلماتیک دارد و رهبران این جزیره غالبا سفرهایی به کشورهای متحد خود در آمریکای مرکزی و حوزه کارائیب انجام می‌دهند و غالبا هم برای دیدار با برخی از قانونگذاران در ایالات متحده هم توقف دارند.

روزنامه تایوانی «لیبرتی تایمز» گزارش داد: تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهوری تایوان ممکن است در راه سفر به نیکاراگوئه، گوآتمالا و السالوادور با برخی از اعضای تیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در نیویورک دیدار کند.

گرچه دفتر تسای اینگ-ون هنوز این سفر را تایید نکرده است اما وزارت خارجه چین از آمریکا خواسته است تا مانع عبور او شود. این وزارتخانه در فکسی برای خبرگزاری فرانسه نوشت: نیت اصلی خانم تسای کاملا بدیهی و آشکار است. امیدواریم که دولت آمریکا همچنان از سیاست "چین واحد" و سه اعلامیه مشترک میان واشنگتن و پکن تبعیت کند و به او اجازه عبور ندهد. ما به آمریکا نسبت به ارسال سیگنال‌های نادرست به نیروهای استقلال‌طلب تایوانی هشدار می‌دهیم.

سفر رهبر تایوان به سه کشور حوزه آمریکای مرکزی و احتمالا دیدار او با برخی اعضای تیم ترامپ زمانی اهمیت دو چندان پیدا می‌کند که رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا خود پس از ۳۷ سال سنت‌شکنی کرد و تلفنی با رهبر تایوان گفت‌وگوی تلفنی انجام داد.

از نظر پکن، تایوان یک استان شورشی و جدایی‌طلب چین است و دولت آمریکا باید به سیاست چین واحد که تایوان را بخشی از خاک جمهوری چین می‌داند، متعهد بماند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره سفر خانم تسای گفت، آمریکا "معمولا" اجازه می‌دهد که چنین عبورهایی انجام شود.

۱۳۹۵/۹/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...