نسخه چاپی

پیامدهای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای عربستان

عکس خبري -پيامدهاي عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي براي عربستان

عربستان در پی تحولات اخیر، اقدام به اعلام به اصطلاح شرایط خود برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی كرد.

به گزارش نما، پس از سفر «نفتالی بنت»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به امارات و پذیرش دعوت از رئیس امارات برای سفر به «تل آویو»، عربستان از شرط خود در قبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرده برداشت.

عربستان تاکنون از خود مقاومت نشان داده است؛ چرا که می‌داند تبعات سازش این کشور با رژیم صهیونیستی بسیار بیشتر از تبعاتی است که بحرین و امارات را درگیر می‌کند.

سعودی‌ها درون عربستان با چالش‌های زیادی روبرو هستند و شرایط سیاسی این کشور غیر قابل تصور و توصیف است.

با وجود چنین شرایطی، اما مردم و معترضان زیادی در درون و خارج عربستان وجود دارند که نسبت به رژیم حاکم انتقاد دارند و معترضند.

جنگ علیه یمن نیز یکی از مسائل و مشکلاتی است که عربستان با آن دست به گریبان است.

مقاومت یمن سعودی‌ها را به سر حد جنون رسانده و با داشتن امکانات و تجهیزات پیشرفته نظامی قادر به پیروزی در این جنگ نابرابر نیستند.

از سوی دیگر ریاض تصور می‌کند که با سازش با رژیم صهیونیستی مشکلات خود را می‌تواند حل کند.

شرطی که عربستان برای برقراری روابط با صهیونیست‌ها گذاشته شرط دشواری نیست که رژیم صهیونیستی نتواند آن را اجرا کند.

نماینده عربستان در سازمان ملل اعلام کرده، در صورتی که طرح صلح عربستان برای حل مسئله فلسطین پذیرفته شود، ریاض آماده عادی سازی روابط با اسرائیل است.

«عبدالله المعلمی»، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل، آمادگی این کشور برای عادی سازی روابط با اسرائیل را به شرط اجرای طرح صلح پیشنهادی ریاض در سال ۲۰۰۲ توسط «تل آویو»، اعلام کرد.
این طرح خواستار پایان دادن به اشغال تمامی سرزمین‌های عربی اشغال شده توسط رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷، ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی، انتخاب «قدس شرقی» به عنوان پایتخت آن و اعطای حق تعیین سرنوشت به فلسطینیان است.

نماینده عربستان، مدعی شده زمانی که این اتفاق بیفتد، نه تنها عربستان بلکه کل جهان اسلام و ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی، پیرو ما خواستار به رسمیت شناختن و ایجاد رابطه با اسرائیل خواهند بود!

عربستان هرچند هنوز با رژیم صهیونیستی سازش نکرده، اما به صورت آشکار و پنهان ارتباطاتی را داشته است.

یکی از دلایلی که سعودی‌ها هنوز تن به سازش خیانت بار خود با رژیم صهیونیستی نداده است، نگرانی از واکنش افکار عمومی جهان اسلام و مردم عربستان است.

سعودی نمی‌تواند هیچگونه پیش بینی از واکنش جهان اسلام نسبت به خیانت خود به آرمان‌های مسلمانان داشته باشد.

به همین خاطر است که سعی دارد طرح عادی سازی روابط خود را با رژیم صهیونیستی به شرطی که در سال ۲۰۰۲ میلادی ارائه داده گره زده است.

قدر مسلم شرط عربستان برای رژیم صهیونیستی آسان است اما، «تل آویو» زیر بار آن نخواهد رفت.

عربستان هم مانند برخی دیگر از کشورهای عربی منطقه تن به سازش با رژیم صهیونیستی خواهد داد اما باید در انتظار تبعات سنگین تصمیم خود باشد؛ تبعاتی که دامن عربستان را خواهد گرفت.

جنبش‌های مخالف رژیم سعودی در داخل عربستان که از بدنه مردم این کشور است، فعال خواهند شد و مخالفت‌های شدیدی در عرصه جهان اسلام علیه تصمیم سران سعودی شکل خواهد گرفت؛ در این میان جنگ علیه یمن نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و معادلات جنگ به نفع مردم یمن تغییر خواهد کرد.

پیروزی‌های مردم یمن در جنگ با عربستان، حتی می‌تواند سرنوشت و آینده منطقه را تغییر دهد.

این در حالی است که نبردهای سنگین در ورودی «مارب» ادامه دارد، خبرهایی هم از تسلط انصارالله منتشر شده است.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۹/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...