نسخه چاپی

الله وردی دهقانی در گفتگو با نما:

حذف ارز ترجیحی تورم 100 درصدی به‌دنبال دارد

عکس خبري -حذف ارز ترجيحي تورم 100 درصدي به‌دنبال دارد

عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت:حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال ۱۴۰۱ حتی می‌تواند یك تورم كاملا ۱۰۰ درصدی را در جامعه حكمفرما كند.

الله وردی دهقانی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی نما، با اشاره به مزایا و معایب بودجه سال ۱۴۰۱ اظهارداشت: بودجه سال آینده ایرادات اساسی دارد.

وی تاکید کرد: منابع درآمدی بودجه سال ۱۴۰۱ ۱۰۰ درصد محقق نخواهد شد و البته ما در بودجه‌های سال‌های گذشته هم این موضوع را مشاهده کردیم.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در بخش هزینه های بودجه سال ۱۴۰۰ هم شاهد حذف ردیف های بودجه ای و تجمیع و ادغام آنها ذیل وزارتخانه‌ها هستیم و معلوم نیست این بودجه ها به چه نحوی در آینده توزیع خواهند شد.

دهقانی ادامه داد: زمانی که برای هر دستگاهی ردیفی در بودجه سالیانه مدنظر قرار می‌گرفت ما شاهد عدم تخصیص این منابع بودیم وای به حال اینکه ما بخواهیم این بودجه را در یک بخش تجمیع کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان داشت: همچنین در این بودجه موضوع افزایش ده درصدی حقوق نگرانی هایی را ایجاد کرده است و از سوی دیگر ما شاهد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در این بودجه هستیم.

دهقانی با بیان اینکه معلوم نیست پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه شرایطی بر اقتصاد کشور حکمفرما باشد اظهار داشت: تحلیل ها در زمینه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی درست نیست و نگرانی ها در این بخش همچنان وجود دارد.

وی تاکید کرد: وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم در حقیقت قیمت ارز براساس ارز آزاد ۷ برابر خواهد شد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر شاهد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باشیم گوشت،لبنیات، کرایه حمل و نقل و سایر اقلام هم گران خواهد شد چراکه این موارد زنجیره وار به هم پیوسته هستند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر همه اقلام و کالاهای تأثیر تورمی خواهد داشت، به اعتقاد بنده حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال ۱۴۰۱ حتی می‌تواند یک تورم کاملا ۱۰۰ درصدی را در جامعه حکمفرما کند.

عضو صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم این مسئله به صورت مناسبی در کمیسیون تلفیق مورد چکش‌کاری قرار گیرد و خروجی آن به نفع افراد جامعه باشد.
دهقانی در ادامه با اشاره به وضعیت صنایع و معادن در بودجه سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: در این بخش ها هم مشکلاتی در بودجه سال ۱۴۰۱ وجود دارد و ما آمده ایم و در بخش معدن درآمد حقوق مالکانه دولتی را ۴ برابر کرده‌ایم و همگی این منابع را تنها به سمت مصرف هدایت کرده ایم نه به سمتی که مولد باشد.

وی اظهار داشت: حتی درصدهایی که برای توسعه و عمران استانهای که دارای معادن هستند و عمدتا از شهرستان های محروم می باشند، به خوبی اختصاص نداده ایم و سهم وزارت صنعت و معدن برای توسعه زیرساخت های صنایع و معادن هم به خوبی در نظر گرفته نشده است.

این نماینده مجلس گفت: حتماً باید مقدار قابل توجهی از درآمدهای بودجه را به سمت زیرساخت های تولید سوق دهیم تا بتوانیم تولید فعلی را نوسازی کنیم وگرنه اگر بخواهیم طبق شرایط حاکم پیش برویم تولیدی هم که در حال حاضر سرپاست از بین خواهد رفت.

۱۴۰۰/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...