نسخه چاپی

ابوالفضل ابوترابی در گفتگو با نما:

با توزیع كالابرگ الكترونیكی تورم حاصل از توزیع یارانه حذف می‌شود

عکس خبري -با توزيع کالابرگ الکترونيکي تورم حاصل از توزيع يارانه  حذف مي‌شود

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت:بهترین شیوه ای كه می‌تواند از تورم حاصل از توزیع یارانه ارزی جلوگیری كند ارائه كالابرگ الكترونیكی است كه این موضوع به دولت در بودجه سالیانه تكلیف شده است.

ابوالفضل ابوترابی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «نما» با اشاره به توان دولت در زمینه توزیع یارانه ارزی بین مردم گفت: ۳۵ درصد از گندم دنیا در دو کشور روسیه و اوکراین تولید می شد که امروز دیگر این تولیدات به دلیل تنش بین این دو کشور صادر نمی شود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم تا ۵ سال آینده صادرات گندم روسیه و اوکراین آغاز شود ،اظهار داشت: از این رو یک سوم گندم دنیا کم شده است علاوه بر این ۷۰% روغن خوراکی دنیا که در روسیه و اوکراین تولید می‌شد دیگر تولید نمی شود و حتی پیش بینی ها بر این اساس است که قحطی جهانی که گریبانگیر دنیا خواهد شد از قحطی جنگ جهانی دوم بدتر باشد.

وی با بیان اینکه ما باید دست به اقدامات پیشگیرانه درباره این قحطی بزنیم، اظهار کرد: از این رو همه کشورهای دنیا به فکر این افتادند تا تدابیری را در این بخش مد نظر قرار دهند حتی کشورهایی از جمله آلمان، فرانسه و ترکیه از هم اکنون کوپن را وارد سیستم خود کرده و آنها هم جیره بندی کالاهای اساسی را آغاز کرده اند. همچنین کشوری همچون ترکیه نان را از طریق کارت اعتباری به مردمش ارائه می‌دهد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه روغن خوراکی در آلمان جیره بندی شده است، گفت: همچنین فرانسه جیره بندی بنزین را آغاز کرده است.

وی بیان داشت: دنیا از هم اکنون تدابیری را برای قحطی پیش‌بینی کرده است بنابراین ما یک بحث جهانی در موضوع کالای اساسی داریم همچنین به لحاظ خشکسالی پیش بینی ها بر این اساس که شاید ۳۰ الی ۴۰% تولید گندم امسال ما به درستی برداشت نشود.

وی ادامه داد: در این صورت ما در داخل کشور با کمبود شدید گندم مواجه خواهیم شد بنابراین وقتی قحطی شود ناگزیریم که یارانه هدفمند به اقشار مختلف ارائه دهیم.

ابوترابی با بیان اینکه ما ناچاریم یارانه هدفمند به مردم بدهیم ،گفت: ما به دلیل اینکه بتوانیم تورم کمتری داشته باشیم باید یارانه را هدفمند کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه ۲۰ الی ۲۵ درصد یارانه‌ای که در داخل توزیع می‌کنیم به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود بنابراین وقتی قحطی شود ما باید از هم اکنون به فکر این قضیه باشیم و زیرساخت‌های لازم را آماده کنیم. البته حذف ارز ترجیحی و اختصاص ما به التفاوت آن به مردم کارسختی است و ممکن است در آن اشتباهاتی هم رخ دهد.

ابوترابی با بیان اینکه زیرساخت‌ها لازم به صورت الکترونیک برای اجرای این قانون آماده است، گفت: بهترین شیوه ای که می‌تواند از تورم جلوگیری کند ارائه کالابرگ الکترونیکی است که این موضوع به دولت در بودجه سالیانه تکلیف شده است.

وی بیان داشت: ما انتظار داریم دولت همین قانون فوق را اجرا کند تا مضرات آن به حداقل برسد اما متاسفانه تصمیم دولت بر این است که یک الی دو ماه یارانه را به صورت نقدی به مردم ارائه دهد و این حتماً به تورم دامن خواهد زد،البته کالابرگ الکترونیکی به ایجاد تورم دامن می زند اما باز این روش خسارات تورمی کمتری دارد.

وی بیان داشت: انتظارمان از دولت این است که با زیرساخت‌های الکترونیکی از دادن پول نقد به مردم جلوگیری کند و فقط کالابرگ به مردم دهد چرا که این مسئله می‌تواند از شکل گیری تورم جلوگیری کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما در راستای این اقدام مهم از دولت حمایت خواهیم کرد، گفت: این کار، کار بزرگی است و باید این اتفاق عملیاتی شود لذا ما باید از رانت و فسادی که برخی دلالان درپی توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب می زدند، جلوگیری کنیم تا منابع آن به مردم برسد.

۱۴۰۱/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...