نسخه چاپی

اختصاصی نما

آیا یارانه ها پس از مدتی قطع می شوند؟

عکس خبري -آيا يارانه ها پس از مدتي قطع مي شوند؟

كسانی كه مخالف حذف ارز ترجیحی بودند شایعاتی مبنی بر افزایش چند برابری قیمت نان، كوپنی شدن كالاهای اساسی، قطع شدن یارانه پس از چند ماه و... مانور دادند همین شایعات زمینه ی نگرانی عده ای از مردم برای گرانی كالا و حذف یارانه ها را به وجود آورد

احمد مدنی- به گزارش نما ، در طی سال های گذشته همواره یارانه کلانی از سوی دولت برای کالاهای اساسی در نظر گرفته می شد اما توزیع ناعادلانه یارانه در اقتصاد ایران باعث شد تا کم کم فاصله ی طبقاتی عمیقی در جامعه ایجاد شود ،از این رو اصلاح روند توزیع یارانه ها به عنوان یک ضرورت مطرح شد که از زمان دولت احمدی نژاد اجرایی شدن آن کلید خورد و در دولت روحانی با وجود ضرورت اجرای آن مسکوت ماند، چرا که دولتمردان بر این باور بودند که عملیاتی کردن این تصمیم شوک سنگینی به جامعه وارد و تبعات آن دامن هر دولتی که آنرا اجرا کند، خواهد گرفت و بر روی انتخابات پیش‌رو تأثیر خواهد گذاشت و حتما دولت مجری این طرح مورد غضب مردم قرار می‌گیرد و خود و یا نماینده آن دولت اقبالی برای پیروزی در انتخابات نخواهد داشت، بنابراین منافع خود را بر منافع ملی ارجیت داد و آن را اجرایی  نکرد، اما مجددا دولت سیزدهم بر اساس عدالت اجتماعی خود را موظف به اجرای آن دانست، در این میان اما بودند کسانی که به واسطه ی اینکه تا به امروز بیشترین بهره را از یارانه‌ها برده‌ بودند،  کامشان از توزیع عادلانه یارانه‌ها تلخ شد و نمی‌خواستند این طرح به سرانجام برسد، بنابراین با اجرایی شدن این طرح، به واسطه ی ابزار رسانه ای که در اختیار داشتند شایعانی را در بین مردم  پخش کردند، آن‌ها روی موج نارضایتی مردم از تغییر قیمت برخی کالا‌ها حساب باز کردند و در اتاق‌های فکر خود هسته‌هایی را شکل داده بودند تا با موج‌سواری روی احساسات مردم به اهداف خود دست پیدا کنند. بنابراین شایعاتی مبتی بر افزایش چند برابری قیمت نان، کوپنی شدن کالاهای اساسی، قطع شدن یارانه پس از چند ماه و... مانور دادند همین شایعات زمینه ی نگرانی عده ای از مردم برای گرانی کالا و حذف یارانه ها را به وجود آورد، البته باید به مردم حق داد چرا که آنها خاطره ی خوشی از پرداخت یارانه نقدی به واسطه ی عملکرد دولت روحانی ندارند ، زیرا در هشت سالی دولت روحانی سکان اداره ی کشور را در دست داشت  درآمد دولت از افزایش قیمت‌های ناشی از هدفمندی یارانه‌ها ۷ برابر شد، اما رقم یارانه نقدی مردم با احتساب یارانه بنزین حداکثر ۲ برابر شد. این در حالی بود که قیمت کالاهای اساسی مردم روز به روز در حال افزایش بود و قدرت خرید مردم به شدت کاهش می یافت. دولت سیزدهم اما با عملکرد خود سعی کرد نگرانی مردم را کاهش داده و آنان را با خود همراه کند بنابراین در اولین گام رئیسی در یک گفتگوی تلویزیونی پیش از از آغاز رسمی طرح، با مردم سخن گفت. همچنین افزایش بازرسی‌ها و نظارت‌ها و بالا بردن تا ۵ برابری جریمه‌های تعزیراتی در بازار یکی دیگر از اقداماتی بود که دولت پیش از آغاز طرح و از ابتدای سال جاری در دستور کار خود قرار داد. علاوه بر این رئیس جمهور پس از اجرایی شدن طرح، در میدان تره‌بار بهمن تهران و یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نظارت میدانی از وضعیت توزیع اقلام و شنیدن درددل‌های مردم، از نگرانی‌های مردم کاست؛ به ویژه آنجا که گفت: "تا من زنده هستم اجازه نمی‌دهم مردم از گرانی آسیب ببینند"
دولت تمهیداتی را هم برای جاماندگان از یارانه و یا افراد تک سرپرست و یا افرادی تازه ازدواج کرده و تشکیل خانواده داده‌اند و یا به هر دلیلی جاماندگان دریافت یارانه هستند در نظر گرفته است. در رابطه با همین موضوع معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به چگونگی ثبت نام جامانده یارانه جدید گفت: افرادی که پیش‌تر، از دریافت یارانه انصراف داده بودند و یا تازه ازدواج کرده و تشکیل خانواده داده‌اند و یا به هر دلیلی جاماندگان دریافت یارانه هستند، نگران نباشند. سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها طی روزهای آتی سامانه‌ای را در این خصوص تدارک خواهد دید تا جاماندگان یارانه‌ در آن ثبت نام کنند.
وی با بیان اینکه بعضا پدر خانواده به دلیل تمکن مالی از دریافت یارانه انصراف داده و اکنون فرزندان به‌طور مستقل تشکیل خانواده داده‌اند و نیازمند دریافت یارانه‌ هستند، ادامه داد: جاماندگان یارانه می‌توانند در سامانه‌ای که به زودی تدارک دیده و اطلاع رسانی می‌شود مشخصات خانوار و سرپرست خانوار را ثبت کنند، اطلاعات آنان سنجیده می‌شود و اگر این افراد جزء دهک ۱۰ نباشند، به آنها یارانه اختصاص خواهد گرفت.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص می گوید: افرادی که درخواست یارانه کرده اند به دو گروه تقسیم می‌شوند، ابتدا افراد پردرآمدی که با وجود داشتن دارایی و سرمایه به عنوان یک ایرانی درخواست واریز یارانه دارند و آن را حق خود می‌دانند و دیگر خانواده‌هایی هستند که با وجود جدا شدن فرزندان آن‌ها از خانواده و داشتن زندگی مستقل، به دلیل احتساب سرجمع خانواده، یارانه سرپرست خانواده قطع شده است.
وی افزود: برخی افراد نیز هستند که به دلیل عدم شفافیت شناسنامه اقتصادی، یارانه آن‌ها قطع شده است به طور مثال برخی افراد کارپرداز شرکتی هستند و یا دارای صندوق قرض الحسنه خانوادگی می‌باشند به این دلیل یارانه آن‌ها قطع شده است؛ بنابراین ما برای ایجاد شفافیت در اطلاعات اقتصادی خانواده‌ها سریعا سامانه‌ای را راه اندازی کردیم که از حدود 5 میلیون و 900 هزار نفری که یارانه آن‌ها قطع شده 4 میلیون و 500 هزار نفر درخواست بازنگری اطلاعات خود را ثبت کرده اند. همچنین براساس دستور رئیس جمهور به حساب افرادی که پیش از این یارانه آن‌ها قطع شده بود، نیز یارانه واریز شد و هر زمان اطلاعات آن‌ها بررسی و نهایی شد می‌توانند این یارانه را برداشت کنند.

۱۴۰۱/۳/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...