نسخه چاپی

زلنسكی: وضعیت در منطقه دونباس بسیار دشوار است

عکس خبري -زلنسکي: وضعيت در منطقه دونباس بسيار دشوار است

ولودیمیر زلنسكی رئیس‌جمهور اوكراین گفت كه وضعیت در منطقه دونباس واقع در شرق این كشور همچنان بسیار دشوار است.

به گزارش نما، زلنسکی در سخنرانی روزانه خود افزود: نیروهای روسیه همچنان در تلاش برای نشان دادن نوعی پیروزی در اوکراین هستند.

رئیس جمهور اوکراین ادامه داد: وارد هشتادمین روز از حمله تمام عیار روسیه شده‌ایم، اما آن‌ها حملات خود را متوقف نمی‌کنند.

وزارت دفاع روسیه در فروردین ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اولین مرحله عملیات (در اوکراین) تا حد زیادی محقق شده و ارتش این کشور از این پس بر منطقه شرقی دونباس تمرکز خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

وی بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراین خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. مسکو اهداف این کشور را از عملیات نظامی علیه اوکراین نظامی‌زدایی کی‌یف و آزادسازی مناطق شرق این کشور یعنی جدایی‌طلبان دونباس اعلام کرده بود.

درگیری بین روسیه و اوکراین از آن زمان تاکنون در حالی ادامه دارد که چند دور مذاکره میان هیات‌های روسیه و اوکراین در سطوح مختلف به آتش بس فراگیر منجر نشده است. مذاکرات وزرای خارجه دو طرف در ترکیه نیز دستاورد ملموسی نداشت. تنها نتیجه این مذاکرات، ایجاد زمینه برای برقراری آتش بس موقت در برخی مناطق به منظور خروج غیرنظامیان از مسیرهای بشردوستانه بوده است.

از زمان درگیری روسیه و اوکراین (۲۴ فوریه، ۵ اسفند) بیش از ۶ میلیون نفر از مردم این کشور مجبور به مهاجرت به کشورهای همسایه شامل لهستان و رمانی شده‌اند. بر اساس آمار سازمان ملل متحد بیش از ۳ هزار نفر غیرنظامی در این رویارویی کشته‌ شده‌اند. تلفات نظامیان دو طرف دقیق معلوم نیست ولی هر یک آمار متفاوتی ارائه می‌دهند.
منبع: ایرنا

۱۴۰۱/۲/۲۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...