نسخه چاپی

وعده اتحادیه اروپا به سوئد و فنلاند در صورت حمله روسیه

عکس خبري -وعده اتحاديه اروپا به سوئد و فنلاند در صورت حمله روسيه

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتدر صورت حمله روسیه به فنلاند و سوئد، حتی در شرایطی كه آنها منتظر عضویت در سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) هستند، از این دو كشور ، از این دو كشور دفاع كند.

به گزارش نما، تارنمای یورونیوز نوشت: بورل روز سه شنبه در نشست با وزیران دفاع اروپا در بروکسل از تصمیم نهایی این دو کشور منطقه نوردیک برای تقاضای عضویت در ناتو استقبال کرد.

بورل در پاسخ به سوالی درباره این که در صورت حمله به فنلاند و سوئد آیا ماده ۴۲.۷ معاهدات اتحادیه اروپا اجرایی می شود به روشنی گفت: اگر به خاک کشوری حمله شود و اگر حمله مسلحانه ای به یکی از اعضای اتحادیه اروپا انجام شود این کشور می تواند از دیگران تقاضای کمک کند. بقیه کشورها هم وظیفه دارند در حد توان خود به آن کمک کنند، نه کمتر و نه بیشتر.

ماده ۴۲.۷ معاهده لیسبون اتحادیه اروپا که به اصطلاح بند همبستگی خوانده می شود، تصریح می کند که اگر یک کشور عضو اتحادیه اروپا قربانی تجاوز مسلحانه به قلمرو خود شود، سایر اعضای اتحادیه موظف هستند با تمام قوا به آن کمک کنند.

انگلیس پیشنهاد ضمانت های امنیتی را به دو کشوری که می توانند عضو جدید ناتو باشند ارائه داده است.

خطر حمله روسیه به سوئد و فنلاند تا چه اندازه جدی است؟

فابریس پوتیه، تحلیلگر سیاسی در راسموسن گلوبال در این زمینه گفت: پوتین فعلا نگرانی در این زمینه ندارد. روشن است که مسکو رویکرد ملایمی را دراین زمینه اتخاذ کرده است. روسیه به وضوح اعلام کرده که از این موضوع خوشحال نیست.

وی افزود: روسیه تهدید کرده در صورت عضویت این دو کشور برخی اقدامات تکنیکی- نظامی را بکار خواهد بست اما در نهایت آنها این تصمیم سیاسی را پذیرفته اند. اما چیزی که روسیه نپذیرفته است و به نظرم پوتین در این زمینه خط قرمز کشیده است، هر نوع قابلیت نیروهای ناتو برای اعزام نیرو به خاک این کشورها است.

اتحادیه اروپا تاکنون با اختصاص ۵۰۰میلیون یوروی دیگر از ارتش اوکراین حمایت مالی کرده است. این اتحادیه در مجموع ۲ میلیارد یورو به این کشور کمک نظامی کرده است. این مبلغ از طریق صندوق صلح اروپا ارائه می شود و به اوکراین اجازه می دهد سلاح ها و تجهیزات لازم برای جنگ با روسیه را خریداری کند.

اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است تا پایان سال جاری میلادی تمامی واردات نفت از روسیه متوقف شود و سبربانک به عنوان بزرگترین بانک روسیه از شبکه پرداخت‌های بین المللی سوئیفت حذف شود.

بورل همچنین پیشتر گفته بود: امکان دستیابی به توافق بر سر بسته تحریمی ششم علیه روسیه وجود ندارد و ما در مورد تحریم نفت روسیه اتفاق آرا نداریم.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.
منبع: ایرنا

۱۴۰۱/۲/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...