نسخه چاپی

هشدار آمریكا درباره غفلت از ایران و سوریه

«این افشاگری‌ها از جمله شنود تلفن آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان، باعث غفلت از مسائل دیگر شده است. اشتباه است كه بگذاریم این موضوع، مانع از پرداختن به مسائلی چون سوریه و ایران شود.»

به گزارش نما، آمریکا اذعان کرده که موضوع شنود تلفنی مکالمات سران و شهروندان اروپایی توسط آژانس امنیت ملی آمریکا، در روابط میان این کشور و دولت های اروپایی تنش‌ها و چالش‌های جدی ایجاد کرده است.




بی بی سی انگلیس (BBC) با اعلام این خبر نوشت: جن ساکی، از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا گفته است این افشاگری‌ها از جمله شنود تلفن آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، باعث غفلت از مسائل دیگر شده است. وی گفت اشتباه است که بگذاریم این موضوع، مانع از پرداختن به مسائلی چون سوریه و ایران شود.





سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، افزود دولت این کشور در حال بررسی پیشنهادهای آلمان و فرانسه برای سخت‌تر کردن مقررات مربوط به جمع‌آوری اطلاعات است. آلمان گفته است که هفته آینده روسای نهادهای اطلاعاتی خود را برای بحث درباره موضوع به آمریکا می فرستد. یکی از سخنگویان دولت آلمان گفت روسای نهادهای اطلاعاتی خارجی و داخلی این کشور با اعضای کاخ سفید و آژانس امنیت ملی آمریکا دیدار خواهند کرد.





پیشتر، آلمان و فرانسه گفته بودند می‌خواهند تا پایان سال جاری میلادی (حدود دو ماه دیگر) با آمریکا در مورد جمع آوری اطلاعات به تفاهمی تازه برسند و مقررات جدیدی در این زمینه وضع کنند. رهبران اروپایی هشدار داده‌اند که بی اعتمادی میان طرفین می تواند بر نبرد با تروریسم تاثیر منفی بگذارد. ادعا شده است که آژانس امنیت ملی آمریکا علاوه بر شنود تلفن همراه خانم مرکل، میلیون ها مکالمه تلفنی شهروندان آلمان و فرانسه را نیز شنود کرده است.





روز جمعه آلمان، فرانسه و اسپانیا سفیران آمریکا را برای توضیح در این باره احضار کردند. در همین حال برزیل گفته است با آلمان و دیگر کشورها برای تهیه پیش نویسی در مجمع عمومی سازمان ملل همکاری می کند که حق حریم خصوصی افراد را در اینترنت به رسمیت بشناسد. خبرنگاران می گویند این پیش نویس، بیان نارضایتی کشورها از نظارت های الکترونیکی آمریکاست. چندین کشور آمریکای لاتین و اروپا در حال کار بر روی این پیش‌نویس هستند. برزیل خواهان آن شده که آمریکا تحقیق کند و توضیح دهد که آیا آژانس امنیت ملی این کشور تماس‌های تلفنی و اینترنتی دیلما روسف، رییس جمهور برزیل، را ثبت کرده یا نه.

۱۳۹۲/۸/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...